دسته‌ها
اخبار

بهترین غذاهای شمالی لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران

اگر به رشت و سایر شهرهای گیلان سفر کنید، این غذای ترش را می‌توانید با کته میل کنید. دلیل این ترشی را می‌توان به آلوچه درون این غذا نسبت داد. بهتر است بدانید گاهی از گوشت قرمز به جای گوشت مرغ برای پخت این غذا در گیلان استفاده می‌شود.

  • خالی شوید یا شوید خولی، یک خورش شبیه به شوید قورمه است که با مرغ، پیاز، آلوچه خشک، تخم‌مرغ، شوید، جعفری و گشنیز درست می‌شود.
  • Apr 16, 2020 — دستورپخت عالی برای کَپور کَله غذای شمالی با ماهی.
  • مسمای گوجه بادمجان از آن غذاهای لذیذ شمالی است که با گوشت قرمز یا مرغ تهیه می شود؛ البته نوعِ با مرغ آن طرفداران بیشتری دارد.
  • در ادامه پیاز رنده شده، گوشت چرخ‌کرده، نمک و فلفل را در یک کاسه مخلوط کنید و با دست خوب ورز دهید.
  • سیر له شده و گوجه فرنگی خرد شده را به بقیه پیاز در تابه بیفزایید و تفت دهید تا آب گوجه فرنگی کاملا کشیده شود.

در این روش، گاز کثیف می‌شود و آشپزخانه بوی بد می‌گیرید. برای همین بهتر است از روش دوم برای کندن پوست ماهی کولی استفاده کنید. آرد برنج را در یک کاسه با آبغوره مخلوط کنید و هم بزنید تا گلوله‌ای از آرد باقی نماند.

برای تهیه شوید قورمه به جای سبزی قورمه از شوید استفاده می‌کنند و همچنین به جای استفاده از لیمو عمانی در آن گوجه سبز می‌ریزند. دیگر مواد اولیه‌ای که در این غذا استفاده می‌شود نمک و فلفل، گوشت اردک یا مرغ و لوبیا قرمز است. اگر قصد پخت این غذای ترش گیلانی را دارید بهتر است که به همراه آن برنج هم سرو کنید. بادمجان، گردو، رب انار، گوجه، و سبزی‌های معطر مواد اولیه خورشتی به نام بادنجان کباب هستند که در سفره مازندرانی ها دیده می شود.

معرفی غذاهای خوشمزه شمالی

سپسبادمجان‌ها را در روغن داغ با حرارت متوسط شعله گاز، خوب سرخ کنید تا طلایی شوند. شما می‌توانید علاوه بر پیاز، از یک تا دو حبه سیر رنده یا خرد شده نیز استفاده کنید. خورش شیرین تره در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود و یک غذای بسیار ساده و راحت است. این غذا برخلاف نام آن، شیرین نیست و برخی افراد به آن کمی آب لیموی تازه اضافه می‌کنند. برای مطالعه مراحل طرز تهیه و جزییات درست کردن خورش باقلا قاتق روی لینک مطلب کلیک کنید.

طرز تهیه باکله پته خوراک باقالی و بلغور به روش مازندرانی

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مازندرانی‌ها مجی خورش است که با نام های خورشت مجی یا خورش عدس شمالی نیز شناخته می‌شود. عدس، سیب­ زمینی، مغز گردو، تخم­ مرغ، پیاز، رب انار، نمک و فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. می‌رسیم به یک شکم‌پر خوشمزه دیگر که کاملا گیاهی است و بسیاری آن را می‌پسندند. برای طبخ این غذا به بادمجان، گوجه‌فرنگی، پیاز، گردو، سیر، سبزی شامل چوچاق و اناریجه یا سبزی معطر، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه، روغن و خلال بادام احتیاج دارید.

طعم بی‌نظیر غذاهای شمالی

شما می‌توانید در زمان سرو پلا سر تره، به دلخواه کمی آب نارنج روی آن بریزید. این سبزی منبع خوبی از مواد معدنی از جمله آهن، فسفر و ویتامین C است که خاصیت ضدعفونی کنندگی و تصفیه کبد، کلیه و روده‌ها دارد. مرغ به کار رفته در این خورش، معمولا بدون استخوان و ترجیحا از قسمت سینه مرغ انتخاب می‌ شود. این آش ترش را در کنار ماهی شور میل کنید تا نهایت لذت را ببرید. ترش آش مازندران کمی با ترش آش گیلان تفاوت دارد ولی هر دو خوشمزه هستند. اکثر افراد، بندر انزلی را به خاطر تالاب انزلی زیبایی که دارد دوست دارند.