دسته‌ها
اخبار

بهترین رستوران های گیلکی تهران مجله پینورست

با مجله کوروش همراه باشید تا یک لیست منوی غذای گیلانی را به شما معرفی کنیم. مالابیج یا همان ماهی شکم‌پر، یک غذای بسیار خوشمزه شمالی است که از ماهی سفید دریای خزر و سبزیجات محلی خوش‌عطر این منطقه استفاده می‌شود. برای درست کردن این غذا ماهی سفید را تمیز کرده و شکم آن را با ترکیبی از سبزیجات معطر، رب انار، مغز گردو و ادویه‌جات پر می‌کنند. این غذا به طور سنتی بر روی آتش و با ذغال درست می‌شود، اما با توجه به شرایط زندگی امروزی اغلب بانوان شمالی ماهی را پس از آماده کردن در فر قرار می‌دهند تا گریل شود.

این غذای خوشمزه از بادمجان، سیر، ریحان و آبغوره تازه تهیه می‌شود. پیش غذاهای شمالی انواع مختلفی از سوپ‌ها تا در برخی موارد غذاهایی همچون میرزاقاسمی را شامل می‌شوند. بادمجان کباب، آش قلیه، ترشه آش، اشپل کوکو و … از پیش غذاهای شمالی هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتماً امتحان کنید. خاک حاصلخیز گیلان و مازندران بستر مناسبی برای کاشت برنج محسوب می‌شود. همین مسئله سبب شده تا شمالی‌ها در بیشتر وعده‌های غذایی خود از برنج استفاده کنند.

غذاهای شمالی | رشت به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت جهانی شده است. آویشو برای هر نوع سلیقه‌ای یک غذای خوشمزه گیلانی دارد. البته شمالی ها انواع ترشی، کلوچه، رب و مربا نیز دارند که بسیار خوش طعم و لذیذ هستند. در این برنامه بیش از 80 نوع غذاهای گیلانی و شمالی را به شما آموزش داده ایم. ترشی خمیر آش یا آش ترش مازندرانی را با ترکیب سبزی شامل شوید گشنیز، سیر و برگ چغندر، نخود، لوبیا، باقالی، رشته آش، لبو، کدو حلوایی، رب انار و ادویه طبخ می کنند. آش گزنه از آش های خوشمزه و پرخاصیتی است که با آرد گندم، چغندر، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، کدو حلوایی، گشنیز، جعفری، سیر، ماست، نمک و زردچوبه طبخ می‌شود.

  • شما می‌توانید با خیال راحت با ماشین شخصی به آنجا بروید و در پارکینگ رستوران پارک کنید.
  • پس همراه‌مان باشید تا به دنیای خوشمزه ترین غذاهای شمالی و بهترین غذاهای سنتی مازندران قدم بگذاریم و ببینیم شکم‌گردی در این دیار چگونه است.
  • اشپل ماهی را در تابه بریزید تا رنگ آن در اثر گرما تغییر کند.
  • اگر به آبغوره و آب نارنج دسترسی ندارید، از آبلیمو استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید سبزی چوچاق در این غذا جهت عطر دهی استفاده می شود و در صورتی که این سبزی در دسترس نباشد می توانید از جعفری استفاده کنید.

مازندرانی‌ها با ترکیب عدس، باقلا، اسفناج سرخ شده، گوشت، گردوی ساییده شده و نمک و فلفل غذایی خوشمزه به نام قلیه می‌پزند که عطر و طعمش هوش از سرتان می‌برد. در لحظات آخر طبخ به این غذا دانه‌های انار هم اضافه می‌شود و به هنگام سرو بر روی آن سیر داغ می‌ریزند. سیر رنده شده و مرغ و زردچوبه و فلفل رب انار و سبزیجات را اضافه کنید و تفت دهید، آب داغ و نمک را اضافه کنید و صبر کنید تا یک ساعت خورشت جا بیافتد.

دیگر غذای ایرانی بدون برنج که در لیست غذاهای شمالی قرار دارد، بادمجان شکم پر است. در این غذا شما نیاز به بادمجان بیدانه، مغز گردو، سبزی های معطر شمالی، رب انار و سیر دارید. جهت آماده سازی بادمجان شکم پر باید بادمجان ها به صورت عمودی برش داده شود و سپس آن ها را در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. پیاز و گردو آسیاب شده نیز باید به همراه سبزی های معطر تفت دهید. در کنار این غذا می توانید از ماست و ترشی نازخاتون شمالی نیز استفاده کنید. همچنین اگر برخی سبزی های محلی شمالی را در دسترس نداشته باشید می توانید از نعناع و ریحان استفاده کنید.

در لیست غذاهای شمالی با دستور، سیر قلیه با سرخ کردن برگ سیر و خیساندن لپه آماده می شود. لپه باید بعد از خیس خوردن کمی نیم پز شود تا بوی نامطبوع آن از بین برود. همچنین مرغ ها در این غذا باید به خوبی سرخ شود سپس به محتویات داخل ظرف اضافه گردد. آبغوره می تواند به عنوان چاشنی در این غذا استفاده شود. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شمال حتما سبزی مخصوص مرغ ترش را بخرید و با انجام مراحل زیر، این غذا را به وعده‌هایتان اضافه کنید.

۱۴. بورانی برگ چغندر و طرز تهیه آن

طرز تهیه خورش مرغ ترش مازندرانی و بابلی، درست شبیه به خورش مرغ ترش گیلانی است. در ادامه تکه‌های مرغ را به پیازها اضافه کنید و آن‌ها را نیز کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهند. سپس لپه‌ها را همراه با مرغ و پیاز تفت دهید و مراقب باشید که له نشوند. پس از پخت گوجه‌ها و برشته شدن مرغ‌ها، آن‌ها را از تابه دربیاورید. سپس یک عدد پیاز خلالی خرد شده و یک عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده را در همان تابه با کمی زردچوبه تفت دهید تا نرم و سبک شوند. پس از طلایی شدن پیازها، غوره تازه یا یخ‌زده را اضافه کنید و کمی تفت بدهید.

بهترین رستوران های گیلان؛ راهنمای کامل به همراه آدرس، عکس و قیمت

حدود ۹۰ دقیقه زمان برای جا افتادن خوراک لوبیا نیاز است. در این حین، گوشت مزه‌دار شده با پیاز و ادویه را به سیخ بکشید و روی زغال کباب کنید. برای سرو، خوراک لوبیا را در ظرف بکشید و تکه‌های کباب را روی آن بچینید. در روش دوم، یک تابه پر از آب را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب گرم شود، اما نجوشد. سپس کولی‌ها را دوتا دوتا در آب گرم بریزید و پس از چند لحظه آن‌ها را دربیاورید.

یکی از غذاهای شمالی محبوب و از شناخته شده‌ترین غذاهای گیلان، باقلا قاتق است. مواد مورد استفاده در طبخ باقلا قاتق لوبیای رشتی (باقلا)، سیر، تخم مرغ و شوید است. در سفر به این منطقه شمالی به رستوران‌های محلی بروید و غذاهای محلی سفارش دهید. تنوع غذاهای گیلان آن‌قدر زیاد است که اگر بارها هم به این منطقه سفر کرده باشید، باز هم غذای جدید برای سفارش دادن در منو وجود دارد.