دسته‌ها
اخبار

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود ️ نکس

گیجاواش یک سبزی محلی است که به صورت خودرو در تپه های گیلان رشد می کند. برای درست کردن این غذا سبزی سیر و سبزی گیجاواش را تفت می دهیم و بعد تخم مرغ های زده شده را به روی سطح سبزی ها اضافه می کنیم. این غذای خوشمزه به عنوان یکی از غذاهای محلی استان مازندران معروف است.

در نیم ساعت پایانی پخت خورش، گوجه فرنگی حلقه حلقه و سرخ شده را روی گوشت قیمه بچینید تا بپزند. برای سرو، قیمه را در کاسه بکشید و سیب‌زمینی سرخ شده را روی آن بریزید. در صورت تمایل می‌توانید این خورش را با بادمجان سرخ شده نیز سرو کنید. شیرین قورمه یا شیرین قاتوق، یکی از غذاهای محبوب و سنتی گیلانی است که با طعم ملس و لذیذ خود، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

  • سبزی ترش واش در کنار طعم فوق‌العاده، خواص درمانی زیادی هم دارد.
  • اگر عاشق غذاهای مرغ‌دار با طعمی بی‌رقیب هستید، حتما خوردن این غذاها را در سفر خود به استان‌های زیبای شمال کشور در اولویت قرار دهید.
  • سپس سیر خام ساییده‌شده، نعناع خشک و دوغ را هم می‌زنند و به آن اضافه می‌کند.
  • «ورقه بادمجون گیلانی» یکی از خوشمزه ‌ترین غذا های محلی استان گیلان است.

ماهی گردوبیج یکی دیگر از غذاهای شمالی است که بیشتر در شهرهای مازندران طبخ می‌شود. این آش را با ماهی شور سرو می‌کنند که بسیار خوشمزه می‌شود. ترشه آش را معمولاً در وعده عصرانه سرو می‌کنند اما می‌توانید به‌عنوان ناهار نیز این غذای خوشمزه را میل کنید. ترشه تره از غذاهای اصیل رشتی است که در دیگر شهرهای گیلان نیز تهیه و پخت می‌شود.

خورشت های مازندرانی

به خاطر همین نوع سبزی کال کباب از معطرترین غذاهای شمالی هم هست. اناربیچ که با نام‌های سنگه خورش و انار آویچ هم در گیلان شناخته می‌شود یکی دیگر از غذاهای خوشمزه رشت است. اگر تا به حال شما این غذای لذیذ را امتحان نکرده‌اید بهتر است که برای یک بار هم که شده این غذا را میل کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی خوشمزه و مخصوص رستوران های گیلان

حتما تا به حال فهمیدید که دانه های انار و رب انار چقدر در غذاهای شمالی نقش مهمی دارد. مواد لازم برای تهیه این غذا سیر، پیاز، دانه های انار، رب انار و مرغ است. اول پیاز و سیر را تفت می دهیم و مرغ را به آن اضافه می کنیم تا سرخ شود.

سیر نقش اساسی در تهیه میرزا قاسمی دارد و می‌تواند عطر و بوی آن را بی نظیر کند. فسنجان رشتی با فسنجان‌هایی که در دیگر شهرهای ایران پخته می‌شود تفاوت‌هایی دارد زیرا مردم گیلانی این غذا را ملس یا ترش می‌پزند. مواد اولیه این غذا شامل رب انار ترش، مغز گردو، آب انار، گوشت اردک و ادویه‌های متفاوت می‌شود. البته در رشت این غذا را با مواد اولیه دیگری همچون رب انار ترش، مغز گردو، دانه‌های انار، گوشت ماهی سفید و ادویه‌های لازم می‌پزند. هر دوی این غذاها بسیار لذیذ هستند و در صورت میل کردن به هیچ عنوان مزه آن‌ها را فراموش نمی‌کنید.

سپس گوشت را اضافه کرده و صبر می‌کند تا خورشت جا بیفتد. این غذای ترشمزه است و اگر غذاهای طعم ترش را دوست دارید به راحتی می توانید در شمال آن ها را تجربه کنید و لذت ببرید. کباب ترش در اصل همان کباب چنجه ست اما برای تغییر طعم آن، کمی ادویه و رب انار اضافه می‌کنند. چوچاق را در بازارهای محلی گیلان به راحتی می‌توانید پیدا کنید و در غذاها استفاده کنید. نام این غذا ممکن است که کمی گمراه کننده باشد و شما فکر کنید که این غذا نوعی کباب است که با گوشت پخته می‌شود. اما باید بدانید که کال کباب به غذایی گفته می‌شود که با مواد اولیه بادمجان کبابی، سبزی‌های خشک محلی، سیر و انار پخته می‌شود.

لازم به ذکر است؛ این خورشت را بدون لپه نیز طبخ می کنند. پس از رزرو هتل های شمال به یکی از رستوران های سنتی مراجعه کنید و این غذای بسیار لذیذ را نوش جان کنید. در لیست غذاهای شمالی با ماهی مالابیج که نوعی غذا با سبزی معطر است قرار دارد.

اگر می‌خواهید به رستوران خوش‌بین بروید یادتان باشد که آنجا فقط ناهار سرو می‌کند و شب‌ها تعطیل است. فضای داخلی این رستوران زیاد بزرگ نیست و فقط چند میز دارد که با بقیه مشتری‌ها به طور مشترک استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم کمی زودتر به آنجا بروید و شماره بگیرید تا به ساعت شلوغی نخورید. دو کیلو سبزی تازه که شامل گیشنیز، جعفری، اسفناج، تره، ترشک و برگ گزنه تازه میشود خرد کنید.