دسته‌ها
اخبار

انواع هارد کامپیوتر کدام اند؟ 2 نوع اصلی اکسترنال و اینترنال

هنگامی که سیستم عامل نیاز به خواندن یا نوشتن اطلاعات دارد، FAT (جدول تخصیص فایل) هارد دیسک را بررسی می‌کند تا مکان فایل و مناطق نوشتن موجود را تعیین کند. هنگامی که آن مشخص شد، کنترل کننده دیسک به محرک دستور می‌دهد تا بازوی خواندن/نوشتن را حرکت دهد و هد خواندن/نوشتن را تراز کند. از آنجایی که فایل‌ها اغلب در سرتاسر صفحه پراکنده هستند، هد برای دسترسی به تمام اطلاعات باید به مکان‌های مختلف حرکت کند. هارد دیسک اغلب قادر است اطلاعات بیشتری نسبت به هر درایو دیگری ذخیره کند، اما اندازه آن بسته به نوع درایو و سن آن می‌تواند متفاوت باشد.

  • برخی از افراد با خرید یک قاب مناسب، هارد اینترنال خود را به اکسترنال تبدیل کرده و از آن برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنند.
  • همه هارد دیسک‌های اولیه کامپیوتر در داخل یک کیس کامپیوتر یافت می‌شوند و با استفاده از کابل ATA، SCSI یا SATA به مادربرد کامپیوتر متصل می‌شوند.
  • این مجموعه که با نام رسمی “فرا سیستم افق” ثبت شده است دارای فروشگاه اینترنتی و فروشگاه حضوری در “مرکز کامپیوتر ایران” و “خیابان مظفر” میباشد.
  • سرعت 5400 دور بر دقیقه یک سرعت معمولی برای درایوهای ارزان‌قیمت به خصوص در درایوهای 2.5 اینچی محسوب می‌شود.
  • به آسانی به کمک یک کابل USB به سیستم وصل می شود و
    شما می توانید تمام داده های موردنظر خود را منتقل کنید.
  • با این که این روش معمولاً سریع‌تر از انتقال سیستم‌عامل است؛ اما نصب مجدد سیستم‌عامل بدین معنی است که باید برنامه‌ها و بازی‌هایی که قبلاً داشتید را نیز مجدداً نصب کنید و فایل‌های شخصی را از نسخه پشتیبان مجدداً بارگذاری کنید.

بنابراین، در واقع برای استفاده از یک داک باید به پریز برق دسترسی داشته باشید. همان‌طور که گفته شد برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال می‌توان از سه روش استفاده کرد. در ادامه به این روش‌ها اشاره و همچنین تفاوت‌های بین هاردهای اینترنال 2.5 و 3.5 اینچی و معایب و مزایای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را بررسی می‌کنیم. ‏Crystal Disk Info یکی از نرم افزارهای تست هارد بوده که امکان نمایش اطلاعات غیرقابل و صفی مانند دمای کارکرد هارد دیسک، خطای خواندن و نوشتن هارد و ابزار مدیریت را به کاربران میدهد. دومین و مهم‌ترین تفاوت بین این دو هارد، قیمت آن‌ها است، به صورت مثال در امروزه قیمت یک هارد SSD با ظرفیت یک ترابایت براساس مدل آن 2 تا 3 باربر هارد HDD بوده و زمان حجیم بودن اطلاعات انتخاب هاردهای HDD مقرون به صرفه‌تر بوده و انتخاب بهتری دارد.

هارد اینترنال وسترن دیجیتال ظرفیت 1 ترابایت مدل Blue

برخی درایوهای با عملکرد بالا سرعت‌های 10،000 دور بر دقیقه نیز ارائه می‌دهند؛ اما در حال حاضر این دسته از هارد درایوها تحت تأثیر درایوهای SSD قرار گرفته‌اند. درایوهای 3.5 اینچی به نام «درایو بزرگ» یا «درایوهای دسکتاپ» نیز نامیده می‌شوند. هر رایانه رومیزی موجود در بازار دست‌کم فضایی برای نصب یک درایو ذخیره‌سازی دارد و در اکثر موارد این فضا برای یک درایو 3.5 اینچی است. استثناهایی که ممکن است وجود داشته باشند، رایانه‌های فوق‌العاده کوچک هستند که صرفاً فضایی برای نصب یک درایو 2.5 اینچی دارند. چه به دنبال فضای ذخیره‌سازی بیشتر باشید یا بخواهید از سرعت بالایی که درایو SSD ارائه می‌دهد بهره‌مند شوید، در هر حال ارتقای هارد درایو یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای بهبود عملکرد رایانه است.

معایب تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

این نوع هارد دیسک در دو نوع که یکی با سایز ۳.۵ اینچ برای کامپیوتر و دیگری ۲.۵ اینچ برای لپ تاپ تولید می شود. ساختار این هارد ها به صورت مکانیکی و مغناطیسی می باشد که این ساختار به تکان و ضربه بسیار حساس و آسیپ پذیر می باشد . سرعت هارد اینترنال با سه ویژگی رابطه مستقیم دارد اول سرعت چرخش دیسک که بین ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ دور می باشد دوم حافظه بافر که بین 8MB تا 128MB می باشد و سوم نوع چیپستی که بر روی برد هارد می باشد . البته لازم به ذکر هست که رابط اتصال هارد کامپیوتر در گذشته به صورت آی دی ای (IDE) بود. از کمپانی های معتبری همچون وسترن دیجیتال (Western Digital) ، سیگیت (Seagate) و توشیبا (Toshiba) می توان به عنوان بزرگترین تولید کنندگان هارد اشاره کرد .

با وجود ظهور SSD هنوز هم به دلیل ارزان‌تر بودن هاردها، این تجهیزات ذخیره‌سازی از محبوبیت بالایی به خصوص برای ذخیره حجم بالای اطلاعات برخوردار هستند. تقریبا غیر ممکن است که در مورد هارد درایو‌ها بدون ذکر خط تولید سیگیت باراکودا صحبت کنیم؛ در‌واقع این یک نیروی قابل محاسبه است و سخت نیست بفهمیم چرا درایو‌های Seagate BarraCuda نسبت به گیگابایتی که دارند، سرعت بسیار بالایی را ارائه می‌دهند. مدل 2 ترابایتی محصول با ایجاد تعادل در عملکرد بالا و همچنین مقرون به صرفه بودن به یک گزینه مناسب و ایده‌آل تبدیل می‌شود. باکس هارد اگرچه مراحل نصب و استفاده نسبتا زمان‌بری دارد، اما نسبت به دو روش دیگر امنیت بالاتری را ارائه می‌دهد. در این روش، هارد اینترنال در برابر گرد و خاک، نفوذ آب و الکتریسیته ساکن به خوبی محافظت می‌شود و خطری متوجه اطلاعات ذخیره شده در هارد نیست. به علت ویژگی‌ها و قابلیت نصب چند هارد اینترنال، اکثر داک‌های تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال دارای سوکت برق AC هستند.