دسته‌ها
اخبار

معرفی 10 مورد از بهترین غذاهای شمال سیتا سفری لذت بخش با انتخابی بهتر

غذای شمالی با ماهی به روش های مختلفی طبخ می شود و در لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج همواره چند غذای خوشمزه مختص شمال کشور یافت می گردد. این غذا که از گوشت اردک، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار، گردو و انار پخته می‌شود بسیار لذیذ است. خورشت جا افتاده و خوشمزه آغوز مسما را در کنار برنج میل می‌کنند. از دیگر غذاهای شمالی است که کمتر مسافران آن را می شناسند. آشپز شوید تازه و خرده شده را تفت داده به آن گوجه سبز و لوبیا اضافه می‌کند.

  • برای تهیه این خورش شمالی، نیازی به سرخ کردن ماهی نیست و به همین دلیل، قلیه ماهی غذایی بسیار مفید و مقوی است.
  • با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.
  • پس از بستن تخم‌مرغ‌ها، آلوچه خشک را به خورش اضافه کنید و با همراه بقیه مواد کمی تفت دهید.
  • بادمجان، سیر، گردو، آب انار و نعناع از جمله مواد لازم برای درست کردن کال کباب محسوب می‌شوند.
  • همین مسئله سبب شده تا شمالی‌ها در بیشتر وعده‌های غذایی خود از برنج استفاده کنند.

کپور آبه، یکی از غذاهای لذیذ گیلانی است که با ماهی کپور، سبزیجات معطر و محلی، سیر، آبغوره، نمک، فلفل و زردچوبه درست می‌شود. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و با نمک و فلفل مخلوط کنید. سپس آن‌ها را در تابه اشپل بریزید و اجازه دهید تا سفت شوند. پس از سرخ شدن یک طرف، مواد را برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ شود. دیبیجا را با برنج کته و آب نارنج یا در کنار چلو کباب، گردو، باقالی و زیتون پرورده سرو کنید.

معمولا به هنگام سرو بر روی این آش نعنا داغ می‌ریزند و برخی از کوفته ریزه هم در آن استفاده می‌کنند. به روش مازندرانی به گردو آسیاب شده نیاز دارید، در بعضی مناطق از ترکیب رب آلوچه و رب انار استفاده می‌کنند. ماده ی اصلی این غذای خوشمزه ی مازندرانی اسفناج است و با خوردن آن تازه می فهمید که اسفناج چه طعم بینظیری دارد! برای درست کردن این غذا از گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعناع، پیاز و هویج استفاده می شود.

۶- خورش ترش واش محلی

گمج باید از ماهی کوچک‌تر باشد تا ماهی را به‌شکل دایره و گرد در آن قرار داد. در این زمان پخت طولانی، ماهی به آب و روغن می افتد و در نهایت این آب و روغن به خورد آن می‌رود و خشک می‌شود. سپس کمی روغن در آن بریزید و اجازه دهید تا روغن داغ شود. سپس یک ملاقه از تخم‌مرغ هم‌زده را در تابه بریزید تا خودش را بگیرد.

زمانی که نام کباب به گوش‌مان می‌رسد، یک غذای گوشتی را متصور می‌شویم اما کال کباب یک غذای گیاهی ست که منظور از کباب، بادمجان کبابی ست. کال کباب یکی از بهترین غذاهای شمالی ست که امتحان کردن آن هنگام سفر خالی از لطف نیست. چاشنی مورد استفاده برای این غذا سبزی چوچاق است و برای تغییر رنگ آن، کمی آب انار به آن اضافه می‌کنند. این غذا در ظرف‌های مخصوص شمال به نام گمج (نوعی ظرف سفالی که برای طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد) طبخ می‌شود. یکی از غذاهای معروف گیلانی میرزا قاسمی ست که امروزه در بیشتر رستوران‌ها و در شهرهای زیادی سرو می‌شود. مواد لازم برای تهیه این غذا بادمجان کبابی، ترکیب سیر و گردوی خرد شده، آب انار ترش، نعناع فلفلی و گیاه محلی است که به آن چوچاق می گویند.

لیست آموزش طرز تهیه غذاهای اصیل ایرانی برای شام و ناهار

علاوه بر ماهی و مرغ، گوشت قرمز نیز در لیست غذاهای شمالی دیده می‌ شود. انواع غذا با گوشت چرخ کرده شامل کباب و شامی ها را می توانید در لیست این غذا ها مشاهده کنید. در ادامه سه غذای خوشمزه شمالی که با گوشت قرمز آماده می شوند را معرفی کرده ایم. برای طعم بهتر می‌توانید کمی آب نارنج را هم به آن اضافه کنید. در شمال کشور، مخصوصاً گیلان دیبیجا را به همراه برنج کته و ترشی سرو می‌کنند.

غذاهای سنتی گیلانی و شمالی

اگر با این همه غذای رنگارنگ راهی رشت شدید، بخشی از این مزه‌ها را می‌توانید به عنوان سوغات رشت با خود به همراه بیاورید. سبزی گیجا واش نوعی سبزی کمیاب است که در برخی از جاهای گیلان می‌روید. گیجا واش تره را در شهرهایی مانند رشت می‌توانید امتحان کنید. در رشت رستوران خوب و عالی به اندازه موهای سر پیدا می‌شود، اما اگر دنبال بهترین هایشان هستید، لیست بهترین رستوران های رشت را اینجا ببینید.

برای پختن این غذا ابتدا سیر و شوید را با هم تفت می‌دهند و سپس به آن لوبیای رشتی را اضافه کرد و روی آن آب می‌ریزند. من دوست دارم نظرات و پیشنهاد های شما را بشنوم با یامی شف در ارتباط باشید. بعد از پخت نمک اضافه کنید و در نهایت گوجه کباب کنید و با گمج کباب سرو کنید‌. ترش‌تره را در ظرف سرو کشیده و کمی کره محلی آب شده روی آن بریزید و در کنار کته زعفرانی میل کنید.

تخم‌مرغ‌ها را با همزن برقی برای چند دقیقه هم بزنید تا کوکوی شما پفکی شود. شما می‌توانید مقدار کمی زنجبیل تازه و رنده شده یا کمی پودر زنجبیل را به مایه کوکو اضافه کنید. شما می‌توانید مرغ را به‌جای ریش ریش کردن، چرخ کنید؛ اما سبک سنتی تهیه این کوکو با مرغ ریش ریش است. استفاده از شوید اختیاری است و می‌توان آن را از طرز تهیه حذف کرد. برخی افراد به‌جای بادمجان از کدوی خورشتی استفاده می‌کنند.

آویشو سالن لوکس و جدیدی دارد که دکوراسیون چوبی‌اش به خوبی حس گیلان و شمال را به شما می‌دهد. منوی آن‌ها کامل است و تقریباً همه غذاهای گیلانی و پیش‌غذاها را سرور می‌کنند. ورودی رستوران ساده است و یک تابلوی قدیمی بالای در کوچک آن قرار دارد. از پله‌ها باید بروید پایین و آنجا هم تعدادی میز و صندلی چیده شده که می‌توانید بنشینید. اگر از طرفداران آش هستید حتما بشته واش را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید.