دسته‌ها
اخبار

لیست غذاهای شمالی با دستور؛ طرز تهیه 15 غذای محلی گیلانی

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود را از این سایت دریافت کنید. فضای داخلی رستوران کاملاً ساده است و کمی هم به رستوران‌های شلوغ بازار شباهت دارد. رستوران خوش‌بین در خیابان سعدی شمالی، پایین‌تر از چهارراه سید علی (پلاک ۵۱۰) قرار دارد. اگر به دنبال جایی در مرکز شهر می‌گردید که غذای گیلانی باکیفیت داشته باشد و قیمت‌هایش هم مناسب باشند، به رستوران حسن رشتی سر بزنید. بادمجان ترشی، سیر ترشی و هفت بیجار از جمله ترشی های خوشمزه مازندرانی ها هستند که در سفره‌های‌شان یافت می‌شوند. دستور آشپزی مشابهی با بنه بزه آش نیز وجود دارد که به آن دو آش یا همان آش دوغ می گویند.

  • شما می‌توانید به مایه کوکو گردو، یک پیمانه برنج پخته و ۱۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده نیز اضافه کنید تا غذای پر ملاط‌تری داشته باشید.
  • پس از شستشوی کامل سیرهای تازه، اجازه دهید تا کاملا خشک شوند.
  • برای تهیه این نوع خورش بسیار محبوب از گوشت استفاده نمی‌شود.
  • خورش انار مسما به‌دلیل وجود دانه انار زودتر از بقیه خورش‌ها می‌سوزد؛ پس در حین طبخ آن مراقب باشید.
  • همان‌طور که گفته شد، شهرت و محبوبیت آن در همه‌جای کشور زیاد است.

قیسی و کشمش تفت داده شده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا غذا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر با درب نیمه باز روی حرارت ملایم بپزد. مطمئناً ناردونی در لیست غذاهای شمالی جایگاه ویژه ای دارد زیر در کنار طعم بی نظیر، مناسب سرو برای مجالس نیز است. در این غذا از انار ترش، مرغ، رب انار دارچین و رب گوجه فرنگی استفاده می شود.

طرز تهیه ۷ غذای شمالی با مرغ با طعمی بی نظیر

مرغ ترش یکی از محبوب ترین غذاهای شمالی است که امروزه در سراسر ایران طبخ می شود و به مرغ ترش شمالی معروف است. چاشنی این غذا رب انار است و طعم ترش و ملس این غذا، مدیون همین چاشنی است. این غذا ترکیبی از مرغ، گردو، پیاز، سبزیجات معطر و رب انار است. به دلیل وجود سبزی، مرغ ترش طعم متفاوتی به خودش میگیرد و اگر این سبزیجات را از شمال تهیه کنید، خیلی بهتر است و در میان شمالی ها به سبزی مرغ ترش معروف است.

قورمه سبزی شمالی با برنج محلی سرو می‌شود و معمولا لوبیا چشم بلبلی و گوجه‌فرنگی، بادمجان سرخ کرده از مواد تشکیل‌دهنده متفاوت آن هستند. سبزی را نیز در قابلمه بریزید و غذا را برای نیم ساعت روی شعله ملایم بپزید تا جا بیفتد و بوی خامی آرد از بین برود. توجه داشته باشید که خالو آبه را باید مرتب هم زد تا ته نگیرد. عدس را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ عدس گرفته شود. سپس عدس را با یک عدد پیاز خرد شده، سیب‌زمینی و سه پیمانه آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا با هم بپزند.

میرزا قاسمی به عنوان اولین و اصلی‌ترین غذاهای محلی استان گیلان شناخته می‌شود. این غذا با مواد اولیه بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر و ادویه‌جات و تخم مرغ درست می‌شود. این غذا در خود گیلان به همراه کته شمالی سرو می‌شود اما در بسیاری از شهرهای دیگر این غذا را افراد با نان میل می‌کنند. انار و محصولات آن جایگاهی خاص در آشپزی مازندرانی ها دارد.

در کنار این شامی خوشمزه می‌توانید از سیر تازه، باقلا خام، کال کباب و … باتوجه‌به سلیقه خود استفاده کنید. کیفیت بالا و طعم و مزه بی‌نظیر این غذاها را می‌توانید از میزان بالا رفتن وزن خود پس از هر بار برگشت از شهرهای شمالی، به‌خوبی متوجه شوید. آغوز مسما را با گوشت اردک درست می کنند و همین موضوع علت اصلی لذیذ بودن آن است و قطعا نمی توان از این غذا صرف نظر کرد. احتمالا بدانید که گمج چیست؟ گمج به ظرف های سنتی گیلان می گویند که سفالی هستند و از آن برای پخت غذا به جای قابلمه استفاده می کنند.

رزرو ویلا شمال

اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم بجوش و سبزیجات بپزند و نرم شوند. در ادامه پیاز رنده شده، گوشت چرخ‌کرده، نمک و فلفل را در یک کاسه مخلوط کنید و با دست خوب ورز دهید. سپس آن را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد. پس از نیم ساعت، با دست، کوفته‌های کوچکی به‌اندازه فندق درست کنید و یکی یکی در آش بیندازید و اجازه دهید تا آش بجوشد.

اگر هم برای اولین بار است که می‌خواهید به طرف گیلان سفر کنید حتماً باید غذا خوردن را در رستوران گیلکی گیلان تجربه کنید. تجربه‌ای کاملاً منحصربه‌فرد و خواص خواهد بود که سال‌ها از آن صحبت خواهید کرد و هرگز نمی‌توانید به این سادگی طعم غذاهای آن منطقه را فراموش کنید. سبزی معطر در انواع غذاهای شمالی نباید زیاد سرخ شود زیرا باعث تلخ شدن آن میگردد. همچنین باید درصد استفاده از سبزی های مختلف را رعایت کنید مثلاً در قلیه ماهی گشنیز باید چهار برابر شنبلیله باشد تا طعم غذا بهتر شود. نازخاتون یکی از غذاهای شمالی با بادمجان است که در بیشتر شهرهای شمالی مانند رشت، شفت، رستم‌آباد و … به‌عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی قرار می‌دهند. پیش غذاهای شمالی به‌مانند غذاهای لذیذ شمالی دستور پخت‌های جذابی دارند؛ طعم لذیذ پیش غذاهای شمالی شما را برای خوردن غذای اصلی به تکاپو می‌اندازد.

فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب

یکی از خوشمزه‌هایی که با اردک می پزند، اردک شکم‌پر است که هر کسی از عهده تهیه‌اش بر نمی‌آید. این غذا صبر، حوصله و سلیقه زیادی را می‌طلبد و باید تمام فوت و فن طبخ آن را بدانید. برای تهیه این غذا پیاز، رب انار، رب گوجه، رب نارنج ،ادویه و سبزی معطر را در شکم اردک می‌ریزند و سپس آن را طبخ می‌کنند. گوشت تفت داده شده را روی پیازها و به‌ترتیب، گوجه فرنگی حلقه حلقه شده و سیب‌زمینی حلقه حلقه شده را روی هم قرار دهید. لیمو عمانی خرد شده، سماق و فلفل را با کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی مواد بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا تاس کباب آرام آرام بپزد و جا بیفتد.

باقالا قاتق یکی دیگر از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که به دلیل محبوبیت آن در سایر شهرهای ایران نیز یافت می شود. این غذای شمالی را باید در رستوران های شمال، در کنار دریا میل کنید تا ببینید چه قدر خوشمزه است و چرا معروف شده است. واویشکا از غذاهای خوشمزه گیلانی است که به‌ راحتی پخته می‌شود اما غذای سنگینی است. برای پخت این غذا از مواد اولیه پیاز، جیگر گوسفند، سیب زمینی‌های متفاوت و گوجه استفاده می‌کنند. شهرهای دیگر مانند تبریز غذایی مشابه واویشکا دارند که با نام جغور بغور یا جزجز شناخته می‌شود اما واویشکا یکی از غذاهای لذیذی است که حتماً باید آن را امتحان کنید. اگر قصد سفر به رشت را دارید می‌توانید این غذا را در غذا خوری‌های قدیمی رشت پیدا کنید.