دسته‌ها
اخبار

فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب چاشلند محبوب ترین غذاهای شمال ایران

بادمجان، رب انار و دانه های انار به همراه گردو، ترکیبی برای شما خواهند ساخت که باور نخواهید کرد. نزدیکی استان های شمالی ایران به دریای خزر و طبیعتا کشورهای حاشیه دریای خزر سبب اشتراک فرهنگی بین این مناطق شده است. واویشکا یکی از این نشانه های اشتراک فرهنگی است که غذایی اصالتا روسی است. مرینیت کردن کباب ترش و زمانی که برای آماده شدن این غذا صرف می شود، نشان دهنده ی اهمیت غذا و نوع طبخ آن در شمال ایران در گذشته است.

  • برای درست کردن این غذا، پیاز را با کره تفت داده و کدو حلوایی خرد شده را به آن اضافه می‌کنند.
  • غذاهای شمالی ایران زبان زد تمام گردشگران بوده است و به همین خاطر بسیار معروف است.
  • شیرین تره، یک خورش لذیذ گیلکی و متعلق به مناطق شرق گیلان است که با تره، سیر، تخم‌مرغ، کره محلی و ادویه‌جات درست می‌شود.
  • سیر، بادمجان، گردو، زردچوبه، طعم‌دهنده‌های ترشی مانند رب انار، آب انار و نارنج و سبزی‌های محلی مثل چوچاق و خالواش از مواد اصلی بسیاری از غذاهای محلی گیلانی هستند.

سپس سیر رنده شده را به آن اضافه کنید و با پنیر و روغن تفت دهید. اسفناج‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا اسفناج‌ها برای ۱۵ دقیقه به‌آرامی بپزند. در همین حین، پیازهای خلالی خرد شده را در یک تابه در روغن داغ سرخ کنید تا نرم و سبک شوند. سپس سیر رنده شده را به پیازها اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید. پس از طلایی شدن سیر و پیاز، زردچوبه را به آن‌ها اضافه کنید و کمی آن را تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

– بادمجان شکم پر گیلانی

ترشه تره را باید با برنج کته و ماهی شور یا ماهی دودی میل کنید تا نهایت لذت را از این غذای اصیل گیلانی ببرید. نکته قابل‌توجه درباره آغوز مسما یا فسنجان شمالی این است که شمالی‌ها معمولاً این غذا را ترش درست می‌کنند. در کنار آغوز مسما می‌توانید زیتون‌پرورده و یا زیتون و باقلا میل کنید تا از وعده غذایی خود نهایت لذت را ببرید. باقلاقاتق یا همان باقلا خورشت غذایی ساده و خوشمزه است که در لیست غذاهای خانگی گیلانی‌ها همیشه می‌درخشد. باقلاقاتق یکی از معروف‌ترین غذاهای شمالی بدون گوشت است که طرفداران بسیاری دارد.

۱۴- شامی ترش، ترشه شامی یا ترشه آب

در واقع، ترکیب سبزی این خورش شبیه به ترکیب سبزی خورش قورمه سبزی است که کمی نعنا هم به آن اضافه می‌شود. در لیست غذاهای محلی رشتی و گیلانی شامی ترش رودباری و ماسوله بسیار مشهور هستند. اجزای اصلی شامی ترش سیر ریز یا رنده شده، تخم مرغ، گوشت، زعفران، نمک و فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه، آرد برنج، گلپر، جعفری ساطوری خرد شده و در صورت دلخواه، چوچاق است.

ترش ترشو

یکی از پنج غذای استان گیلان است که به ثبت ملی رسیده است. این غذا در مناسبت‌های مختلف در فصل انار و به‌خصوص برایشب یلداپخته می‌شود. سپس آن‌ها را برای نیم ساعت رها کنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.