دسته‌ها
اخبار

غذاهای شمالی 20 غذای خوشمزه شمال ایران

با ترکیب گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعنا، پیاز و هویج این غذای خوشمزه شمالی پخته می‌شود. در این مقاله سعی داریم برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی را معرفی کنیم تا هنگام سفر به شهرهای شمالی، این خوراکی ها را امتحان کنید. رستوران بهزاد در غرب تهران جزو رستوران‌های لوکس غذای شمالی است. هرغذای گیلکی‌ای که بخواهید را در منوی این رستوران پیدا می‌کنید.

  • قیسی و کشمش تفت داده شده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا غذا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر با درب نیمه باز روی حرارت ملایم بپزد.
  • اگر قصد طبخ انار مسمای مجلسی را دارید، مرغ را به‌صورت درسته سرخ کنید و در خورش بریزید.
  • تمام غذاهای اصلی رستوران لاکان ماهی دارند و به همین ماهی‌هایشان هم معروف هستند.
  • اگر از طرفداران آش هستید حتما بشته واش را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید.

هسته های آلو را جدا کنید و با قیسی به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. حالا مرغ را از یخچال بیرون آورده و پیاز و مخلفات برای طعم دار کردن مرغ را از مرغ جدا کنید. گمج کباب را با کته، زیتون، پیاز و ماست و خیاری سروکنید. برنج له شده یا آرد برنج را افزوده و در قابلمه را به مدت ۱۰ دقیقه گذاشته تا به خوبی جا بیفتد. روی حرارت کم گذاشته، سپس در این مرحله آب قلم(به دلخواه)اضافه کنید. گوشت را از یخچال بیرون آورده و سیخ بزنید، سپس روی ذغال کباب کنید.

درست می شود که در نهایت هم تخم مرغ به آن اضافه می شود که می توانید بسته به میل خود این مورد را استفاده کنید. در ادامه 15 غذای معروف شمالی را ببینید و سعی کنید که حتما هر کدام از آن ها را یکبار امتحان کنید و لذت ببرید. باکله پته از غذاهای بسیار معروف و سنتی استان مازندران است که شاید در میان غیر بومیان کمتر شاخته شده باشد. یک نکته مثبت دیگر میلاکوی اجرای زنده موسیقی در آن است. تقریبا هر شبی که به میلاکوی سر بزنید اجرا زنده دارند و فقط هم آهنگ‌های تهرانی نمی‌خوانند و آهنگ‌های شمالی هم زیاد اجرا می‌کنند.

۶- ترش تره شمالی

در این رستوران انواع غذاهای گیلکی، دریایی، کباب‌ها و غذاهای خاص دیگر طبخ می‌شود و از محبوبیت بسیار زیادی نیز برخوردار است. از دیگر مزیت‌های این رستوران گیلکی می‌توان به این نکته اشاره کرد که دارای کافی‌شاپ بوده و چای و قلیان نیز در آن سرو می‌شود. پلو کبابی محرم از جمله غذاهای مشهور این رستوران گیلکی است که اگر سفری به گیلان داشتید، حتماً باید سری به آن بزنید و طعم این غذای متفاوت را بچشید. رستوران محرم، بسیار تمیز و شیک بوده و اغلب اوقات نیز شلوغ است. این شلوغ بودن ممکن است شما را وادار کند چند دقیقه‌ای در صف بایستید. کارکنان این رستوران گیلکی به درستی با شما برخورد خواهند کرد و بسیار مؤدب هستند.

۷. ترشه پلو و طرز تهیه آن

پس از شستشوی کامل سیرهای تازه، اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. سپس آن‌ها را خرد کنید و همراه با آب، نمک، فلفل روی حرارت ملایم برای پنج تا ده دقیقه بپزید تا برگ‌های سیر کاملا نرم شوند. توجه داشته باشید که اگر برگ‌های سیر ضخیم بودند، باید آن‌ها را برای زمان بیشتری بپزید. پس از پخت سیر و کشیده شدن آب آن، سیرها را با کره، روغن مایع و زردچوبه سرخ کنید تا عطر سبزی سرخ شده بلند شود. پس از تفت دادن سیر، تخم‌مرغ‌ها را در آن‌ها بشکنید و اجازه دهید تا خودشان را بگیرند.

غذاهای محلی مازندران

جهت تهیه خورشت انار دون باید پیاز را به همراه ادویه جات کمی سرخ کنید سپس به آن رب گوجه و انار را اضافه نمایید. مرغ را باید داخل مواد تفت داده شده بچینید و اجازه دهید پخته شود. یک چوب دارچین را می توانید در داخل خورش بیندازید تا با حرارت کم این غذای خوشمزه جا بیفتد. طعمغذا به سمت ملس تمایل دارد و اگر دویت دارید غذای شما کمی ترش تر باشد، می توانید آب انار ترش را نیز به آن اضافه کنید. سیر، بادمجان، گردو، زردچوبه، طعم‌دهنده‌های ترشی مانند رب انار، آب انار و نارنج و سبزی‌های محلی مثل چوچاق و خالواش از مواد اصلی بسیاری از غذاهای محلی گیلانی هستند. در ادامه شما را با طرز تهیه انواع غذاهای گیلانی در خانه آشنا می‌کنیم تا با طبخ آن‌ها در منزل، حال و هوای شمال را به خانه بیاورید.