دسته‌ها
اخبار

غذاهای شمالی 20 غذای خوشمزه شمال ایران

درب قابلمه را ببندید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا تخم‌مرغ‌ها خودشان را بگیرند و پلا سر تره آماده شود. مواد تشکیل‌دهنده باقلا وابیج یا خشکابیج، شوید، باقالی های سبز، نمک، روغن، زردچوبه و تخم‌مرغ هستند. تفاوت آن‌ها در این است که باقلاقاتوق به‌صورت آب‌دار سرو می‌شود؛ در حالی که باقلا وابیج، یک خوراک خشک و بدون آب است.

  • اگر به استان گیلان و یا مازندران سفر کنید طعم غذاهای بی نظیر شمالی دل از شما می رباید.
  • توجه داشته باشید که اگر نمک را از ابتدا اضافه کنید حبوبات خوب نمی‌پزند.
  • دستور پخت نرگسی اسفناج بسیار ساده است و به زمان کمی نیاز دارید.

نسخه گیاهی این غذا با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست می‌شود. مواد اشپل لقمه را با چند قاشق آب در تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی بپزند. پس از نیم ساعت، این مواد را لای نان لواش یا خمیر پیراشکی قرار دهید و آن‌ها را بپیچید. در طرز تهیه آش ترش زنجان، کمی رشته آشی، سیب‌زمینی خرد شده، هویج رنده شده، آلوچه ریز آشی، زردآلو خشک و جو پرک هم به مواد اولیه اضافه می‌شوند.

ترش ترشو

ماهی‌ها را در سینک بریزید و با فشاری کوچک، پوست آن‌ها را جدا کنید. توجه دشاته باشید که مایه کولی نباید زیاد در آب گرم بماند؛ زیرا آب‌پز می‌شود. قاشق غذاخوری سیب‌زمینی پخته شده نیز به مایه کوکو گردو اضافه می‌کنند. کوکو یا کتلت اوزون برون، یکی از لذیذترین غذاهای دریایی گیلانی است که با ماهی اوزون برون چرخ شده، پیاز، تخم‌مرغ و سبزی معطر درست می‌شود. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را در یک کاسه بریزید و مخلوط کنید. سپس گشنیز و جعفری ریز خرد شده، نعنا خشک و آرد نخودچی را در کاسه بریزید و با دست مواد را برای هفت تا ۱۰ دقیقه ورز دهید تا یک مایه چسبناک و منسجم داشته باشید.

شامی پوک یکی از خوشمزه ‌ترین غذاهای نونی استان گیلان است. شامی پوک همان‌ قدر که به سرعت تهیه می‌ شود همان‌قدر هم مجلسی و لذیذ و خوشمزه است. «غورابیج» یک غذای گیلانی است که معمولا با ماهی کولی درست می‌ شود و شبیه خورش فسنجان است. البته این غذا را با مرغ هم می‌ توان طبخ کرد ولی طرز تهیه غورابیج با مرغ اندکی کمی فرق می کند. آلو مسما در شهرهای دیگر کشور نیز پیدا می‌شود ولی خوشمزه‌ترین نوع آن را تنها در سفر به استان‌های شمالی می‌توانید میل کنید.

بهترین غذاهای شمالی (لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران)

این غذا از گیجا واش تهیه می‌شود که سبزی مقوی و کمیابی است. تخم اردک نیز از مواد ضروری برای پخت این غذای گیلانی است. اگر روزی به رشت و شهرهای نزدیک آن سفر کردید، خوردن این خورش را فراموش نکنید. اگر دیگر کباب‌های معمولی را دوست ندارید و دنبال کبابی با طعمی جدید هستید، کباب ترش بهترین گزینه پیش روی شماست.

۸- خورش ترش تره

سس مخصوص این غذا شامل پیاز، گردوی خرد شده، رب انار، سیر و آب انار می‌شود. اگر قصد دارید در خانه خود این غذای لذیذ را طبخ کنید ابتدا گوشت مورد نظر را برای مدتی در سس مخصوص بخوابانید و پس از مزه‌دار شدن آن را به سیخ بکشید و کباب کنید. سپس آن‌ها را با کمی آب در مخلوط کن بریزید تا کاملا له شوند. سپس فندق له شده را به‌همراه رب انار، نمک و زردچوبه در یک قابلمه بریزید و آن‌ها را کمی بپزید.

خورش طلا کوله، یک خورش مجلسی و اصیل گیلکی است که شباهت زیادی به خورش فسنجان دارد. «طلا کوله» در زبان گیلکی به‌معنای «جوجه خروس» است و این غذا را در گیلان با گوشت خروس درست می‌کنند. البته شما می‌توانید آن را با گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون هم تهیه کنید. جالب است بدانید که اگر این غذا را با مرغ تهیه کنید، به آن خورش طلا کوله غورابه می‌گویند.