دسته‌ها
اخبار

خوشمزه ترین غذاهای شمالی ؛ از کباب تا خورش و آش!

در ضمن برای پخت آن به مواد ارزان و ساده ای نیاز دارید. برای خواندن مراحلطرز تهیه خورش انار مسما گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید. برای مطالعه جزییات وطرز تهیه خورش ترش واشو آشنایی به ترکیب سبزی این خورش روی لینک مطلب کلیک کنید. آن ها خوب می دانند که برگ سیر یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است. اگر می‌خواهید بهترین آن را بچشید، به استان سرسبز گیلان سفر کنید. از آنجایی که سبزی معطر نیز به مرغ ترش اضافه می‌شود، با طعم بی‌نظیری روبرو خواهید شد.

زیتون مناسب برای تهیه این پیش غذا، باید بدون هسته و ریز باشد. در برخی از مناطق به‌جای آبغوره از سرکه استفاده می‌کنند. در مازندران، نازخاتون را به‌عنوان چاشنی در کنار لوبیا پلو مصرف می‌کنند. پس از آماده شدن ناز خاتون، روی کاسه را سلفون بکشید و برای سه ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب جا بیفتد. برای اینکه بادمجان‌های شما زودتر و آسان‌تر کباب شوند، یک برش عمودی از طول با نوک چاقو در بادمجان‌ها ایجاد کنید. شما می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت مکعبی در خوراک لوبیا بریزید تا ظاهر زیباتری داشته باشد.

به پایان معرفی بهترین غذاهای شمال رسیدیم اما همانطور که می دانید فهرست غذاهای شمال به اینجا ختم نمی شود. برای طرز تهیه دیبیجا ابتدا دل و روده‌های ماهی را تمیز کرده و بشویید. آن‌ها را به همراه روغن مایع درون یک تابه مناسب بریزید و تفت دهید تا آب اضافی آن‌ها تبخیر شود. نازخاتون در واقع به‌عنوان یک پیش غذا یا چاشنی روی سفره‌های گیلانی می‌درخشد.

  • اول گردوی چرخ شده، آب انار و رب انار را ترکیب و چند ساعتی روی حرارت می گذاریم تا غلیظ شوند.
  • وقتی اسم گیلان و شهرهایش به میان می آید، فقط طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری گیلان در ذهنمان نقش نمی بندد بلکه تنوع غذایی این خطه سرسبز هم شهره عام و خاص است.
  • همچنین برای اینکه طعم غذای شما بهتر شود، کافیست مرغ را در حین پخت دو بار از فر خارج کنید و به آن زعفران و کره بمالید.
  • شاید بد نباشد بدانید که در زمان‌ های قدیم این غذا را با جوجه خروس درست می‌ کردند.
  • در ادامه ماهی‌های کولی را به نمک، فلفل و گلپر آغشته کنید و در روغن فراوان و داغ، سرخ کنید تا دو طرف آن‌ها برشته و طلایی شود.
  • گشنیز و اسفناج و شوید را با سیر و نعنا می کوبند و با ماست مخلوط می‌کنند تا ماست دلال آماده شود.

سپس ادویه، سبزیجات مخصوص، لپه، آب و آب نارنج را به آن اضافه کنید. 10 دقیقه مانده به اینکه غذا حاضر شود، دو تخم مرغ در آن بشکنید. بادمجان نیز مانند سیر و تخم مرغ در غذاهای شمال زیاد استفاده می‌شود. نازخاتون نوعی ترشی شمال است که طعم بادجان کبابی آن را از یاد نخواهید برد.

۸- شش انداز بادمجان

همچنین غذاهای شمالی محبوب دیگری نیز بین مردم ایران شناخته شده هستند. غذاهایی مثل انار بابیج، شامی، شوید قرمه، میرزا قاسمی، آلو مسما، اسپناساک، بشته واش، خورش سیر انار، کئی پلا، ناردونی، اسفناج مرجی. گَمَج یک نوع ظرف یا دیگ است که با خاک رس سرخ ساخته می شود که در آخر به شکل یک دیگ در می آید و در آن انواع غذا های گیلانی مانند باقلاقاتوق میرزاقاسمی پخت می شود. حال مواد درون تابه را به قابلمه اضافه کرده و ۱ قاشق رب گوجه سبز و ۲ قاشق آب نارنج محلی اضافه نمایید. مغز گردو چرخ شده، رب انا، رب آلوچه جنگلی، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و دارچین را افزوده و تفت دهید.

طرز تهیه خورش فسنجان کنجد خوشمزه و مخصوص شمالی

این غذا نزد کسانی که دارای رژیم گیاهخواری هستند محبوبیت زیادی دارد. یکی از مواد پرکاربرد در آشپزی مازندرانی‌ها، باقلای مازندرانی یا باقلا پلویی است. آنها با استفاده از این ماده و ترکیب آن با شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، کره و روغن، زردچوبه و دارچین غذایی به نام باقلا وابیج درست می‌کنند. در کنار این غذا معمولا برنج، زیتون پرورده، ماهی شور و ماست هم سرو می‌شود.

اردک را از شب قبل به یک قاشق مرباخوری رب ازگیل، نمک، فلفل و زردچوبه ترش آغشته کنید تا مزه‌دار شود. سپس اردک را به‌همراه دو عدد پیاز درسته، نمک، فلفل، زردچوبه و مقدار کافی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا اردک نیم‌پز شود. زمانی که آب داخل قابلمه به‌اندازه نصف لیوان آب شد، پیازهای درسته را از قابلمه خارج کنید. روی بادمجان‌ها نمک بپاشید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی بادمجان گرفته شود. در این حین، پیازها را در کمی روغن در یک تابه دیگر تفت دهید تا سبک شوند. سپس گوشت چرخ‌کرده، نمک، فلفل و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید.در ادامه گوجه‌فرنگی را هم اضافه کنید و تفت دهید تا آب گوجه‌ها کشیده شود.

بشته واش از غذاهای شمالی بدون گوشت

حبوبات و سبزیجات خواص بسیاری را برای این آش به ارمغان می‌آورند. گردو را آسیاب کنید را به همراه سبزی سرخ‌شده به پیازها اضافه کنید. برای تهیه ی اسفناج مرجی از اسفناج پخته، عدسی، سیر و انار ترش استفاده می شود. وجود اسفناج و عدس این غذا را به غذای مناسبی برای کسانی که کمبود آهن دارند تبدیل کرده است. غذایی بسیار مقوی و متفاوت که حیف است به خطه شمال سفر کنید و طعم آن را نچشید. مواد تشکیل دهنده این غذا کدوی سبز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، تخم مرغ و سیر است.

تهیه ی این ترشی خیلی آسان است و تنها چیزی که شاید کمی زمانبر باشد کبابی گردن بادمجان هاست. مواد اصلی برای پخت این غذا تخم مرغ، سبزی گیجا واش و برگ سیر است. برای درست کردن گیجا واش ابتدا سبزی گیجا واش خرد شده به همراه برگ سیر خرد شده خوب تفت داده می‌شوند و سپس تخم مرغ زده شده به آن افزوده می‌شود. یکی از غذاهای سنتی شمال ایران، مخصوصاً گیلان مرغ ترش است.

باقلا وابیج یکی دیگر از غذاهای شمالی است که با باقلا، شوید تازه و تخم‌مرغ درست می‌شود. باقلا وابیج را هم با نان و هم با برنج کته می‌توانید سرو کنید. در لیست غذاهای شمالی همیشه کباب‌های خوشمزه‌ای را پیدا خواهید کرد. Jan 22, 2020 — ماهی مالاتا یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذا‌های دریایی مخصوص شمال ایران … گیلان است که اکثر مردم شمالی آن را با برنج کته یا آبکش، اشپل ماهی، … Apr 4, 2020 — با شنیدن غذاهای شمال و غذاهای گیلان ناخودآگاه ذهنمان به سمت باقلاقاتق می‌رود.