دسته‌ها
اخبار

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها

از غذاهای شمالی با بادمجان می توان به خورشت مرغ ترش، خورش ترشه واش و خورشت کدو و بادمجان اشاره کرد. جهت تزیین واویشکا از سیب زمینی سرخ کرده می توانید استفاده کنید و به جای گوجه از رب گوجه فرنگی بهره مند شوید. رب انار می تواند طعم واویشکا را ملس کند و اضافه کردن کمی زعفران آن را خوشمزه تر خواهد کرد.

  • این غذا از گوشت راسته گوسفندی، سبزیجات محلی شمال کشور، رب انار، گردو آسیاب شده، سیر و پیاز رنده شده تهیه می شود.
  • شامی رودباری، یکی از غذاهای لذیذ گیلانی است که شباهت زیادی به کتلت دارد؛ اما در طرز تهیه آن از سبزیجات معطر استفاده می‌شود.
  • سپس بادمجان‌ها را روی شعله ملایم گاز بگذارید تا هم گرم شوند و هم طعم مواد به خورد هم برود.
  • برخی افراد یک قاشق غذاخوری آرد تفت داده شده به خوراک لوبیا اضافه می‌کنند تا غلیظ‌تر شود.
  • سپس آب آن را خالی کنید و با آب تازه و دو قاشق غذاخوری روغن در بک قابلمه بریزید و روی حرارت گاز قرار دهید تا برای ۴۵ دقیقه به‌صورت کته آماده شود.

در ادامه پوره کدو و عدس را با گردوی سابیده شده و مقداری زردچوبه مخلوط کنید و در یک تابه با روغن تفت دهید. پس از تفت، مواد را از روی حرارت بردارید و خرما را به آن‌ها اضافه کنید. اسفناج پخته شده و بدون آب را به مواد داخل تابه اضافه کنید و آن‌ها را برای چند دقیقه با هم تفت دهید. سپس نمک و فلفل را به نرگسی اضافه کنید و مواد را هم بزنید. در مرحله آخر، تخم‌مرغ‌ها را روی اسفناج بشکنید و درب تابه را ببندید تا تخم‌مرغ‌ها خودشان را روی حرارت ملایم بگیرند.

کباب ترش

این غذای خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود و معمولا آن را با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌کنند. باقلاقاتق یا باقالی قاتوق، یکی از قدیمی‌ترین خورش‌های محلی استان گیلان است که در تمام شهرهای شمالی، به‌خصوص شهرهای استان گیلان، پخته می‌شود. قاتق در زبان محلی به‌معنای خورش و خوراک است و باقلا یا «پاچ باقلا» که به نام باقلای سفید نیز شناخته می‌شود، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا است. کدوپلوی مازندرانی که در زبان محلی به آن کئی پلا گفته می‌شود، یکی از معروف‌ترین غذاهای شمال ایران است که از ترکیب برنج و کدو حلوایی تهیه می‌شود.

۷. قلیه ماهی شمالی و طرز تهیه آن

جالب‌ترین قسمت پختن مرغ ترش، اضافه کردن دو عدد تخم مرغ زده شده به آن و هم زدن آن در خورش است. تکنیکی که پخت مرغ ترش را با انواع روش‌های پخت مرغ متمایز می‌کند. مرغ را با نمک، زردچوبه و فلفل سیاه ماساژ داده تا کاملا طعم دار شود. پاهای مرغ را با نخ مخصوص بسته و در قابلمه به همراه روغن مایع از دو طرف سرخ کنید تا مرغ کاملا طلایی شود. ماهی گردوبیج یا ماهی شکم‌پر شمالی – در این دستور آموزش غذای عالی و خوشمزه شمالی بدون یک قطره روغن را خواهید دید. وینگوم ماست، علاوه بر گیلان در استان‌های مازندران و گلستان نیز طبخ می‌شود.

در یک ساعت آخر پخت، زردچوبه، نمک و فلفل را به گوشت بیفزایید. در ادامه پیازهای ریز خرد شده را در روغن داغ تفت دهید تا طلایی شوند. سپس قیسی از قبل خیس کرده را به پیازها اضافه کنید و کمی آن‌ها را با هم تفت دهید. کمی روغن در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. در ادامه پیاز خلالی خرد شده و زردچوبه را به مرغ اضافه کنید و با هم تفت دهید تا پیازها سبک و نرم شوند.

خورش غورابه با طعمی ترش به‌علت وجود آبغوره و بافتی سیرکننده و جذاب، همراه با برنج محلی سرو می‌شود. حدود ۶ تا هفت لیوان آب در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید. پس از جوش آمدن آب خورش، شعله را کم کنید تا گردو برای دو تا سه ساعت بپزد و به روغن بیفتد. پس از حدود سه ساعت از آغاز پخت خورش، مرغ‌ها را از یخچال دربیاورید و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. در این مرحله در صورت تمایل، شکر را نیز در خورش بریزید. پس از یک تا یک و نیم ساعت دیگر، خورش فسنجان آماده است و می‌توانید آن را با برنج سرو کنید.