دسته‌ها
اخبار

غذای سنتی؛ معرفی 17 تا از بهترین غذاهای سنتی ایرانی گل من و تو-غذای رژیمی

همان طور که از نامش پیداست در این آش انواع مختلف سبزی به فراوانی استفاده می‌شود. نخود، لوبیا، عدس و پیازداغ هم از دیگر موادی هستند که در این آش وجود دارند. اناربیج یکی دیگر از خورشت‌های لذیذ و از غذاهای سنتی گیلانی است.

  • استانبولی یا دمی گوجه یکی از ساده ترین غذاهای خوشمزه است که با مواد دم دستی ساده هم تهیه میشود.
  • یارما شورباسی، یکی از غذاهای لذیذ و محلی آذربایجان غربی و شهر ارومیه است که معنای نام آن در زبان ترکی، «سوپ بلغور» است.
  • ولی ممکن است به دلیل سختی پخت آنها، به خصوص در آپارتمان‌های امروزی، کمتر به سراغشان بروند.
  • بلغور در زبان فارسی به‌معنای «هر چیز در هم شکسته و در هم کوفته» است و به‌طور خاص به گندم یا جوی پخته شده و خشک شده‌ای اشاره دارد که با آسیاب، نیم‌کوب شده باشد.

کباب بناب همانند کباب کوبیده معمولی است اما در حجم و اندازه‌ بسیار بزرگ‌تر. اگر به تبریز و آذربایجان شرقی سفر کردید، حتماً از کباب‌های بناب آن جا دلی از عزا در بیاورید. اگر از محله‌های سنتی بازار تهران عبور کرده باشید، قطعاً نام دالون دراز به چشم شما خورده است. نام این رستوران از یکی از محله‌های قدیمی تهران گرفته شده است و قدمت آن به سال 1350 باز می‌گردد. جالب است بدانید که این رستوران اولین رستوران در تهران بوده که به‌طور رسمی توانسته مجوز اجرای موسیقی زنده را به دست بیاورد. در کیش ماهی‌های زیادی صید می‌شوند و در بازار ماهی فروشان وجود دارند.

۷- پودنی، یکی از عجیب‌ترین غذاهای سنتی کیش

کشک سالاری، یکی از غذاهای محلی مردم بیرجند در استان خراسان جنوبی است که نباید به‌هیچ‌وجه تجربه‌ مزه کردن آن را در سفر به این منطقه از دست داد. طرز تهیه این غذا کمی مشکل و زمان‌بر است؛ اما مطمئن باشید که طعم نهایی این غذا ارزش زحمتی که می‌کشید را خواهد داشت. برای تهیه کباب بختیاری در تابه، آن‌ها را در سیخ چوبی سیخ کنید.

شهرهای شمالی ایران از جمله مازندران به‌غیر از جاذبه‌های منحصربه‌فرد، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارند که فرهنگ این منطقه را به‌خوبی نشان می‌دهند. غذاهای مازندرانی شامل دنیایی از غذاهای سالم و خوشمزه می‌شوند که حتی افراد بیمار مثل کسانی که مبتلا به دیابت و فشار خون هستند، می‌توانند این غذاها را با خیال راحت میل کنند. ترکمن‌ها یکی از اقوام ترک‌تبار ایران هستند که در حاشیه شرقی دریای خزر در استان گلستان و بخش‌هایی از استان خراسان موسوم به ترکمن صحرا زندگی می‌کنند. چکدرمه، چکدیرمه یا چگدیرمه، مشهورترین غذای بندر ترکمن و آق‌قلا است که به‌طور سنتی در دیگی به نام «قازان» آماده می‌شود. آش پرپوله از غذاهای محلی کردستان محسوب می‌شود که در فصل سرما و مخصوصا زمان سرماخوردگی پرطرفدار است.

طرز تهیه شامی برنجی با مرزه و ترخون غذایی لذیذ و آسان

از آنجا که کشور ما خاک حاصل خیز فراوانی دارد، شالی کاران در مناطق مختلف به کشت برنج می پردازند. به همین دلیل نان و برنج، بیشترین بخش خوراک ایرانی ها را تشکیل می دهند. خوراک های خوش طعم و اصیل، بخش مهمی از سفره های ایرانی را در بر می گیرد. اشکنه یکی از غذا های ساده ای هست که خیلی زود آماده می شود. سرعت بالای طبخ اشکنه، آن را به غذای مناسب مواقع ضرورت تبدیل می کند. خانواده های ایرانی در مناسبت های مختلف از جمله دورهمی یا نذری، آش می پزند.

آش یخ

پلو پاکستانی که هویج و نخود فرنگی و گل کلم جز مواد اصلی این غذا محسوب میشود. اگر میخواهید آشپزی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آشپزی سنتی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید. پختن یک مرغ کامل در حالی که گوشتش کاملاً نرم شده باشد، کار هر کسی نیست. اگر از طرفداران پر و پا قرص کباب هستید، کباب بناب به مزاج‌تان بسیار سازگار است.

در ضمن، گیاه‌خواران هم می‌توانند نسخه گیاهی خورش هویج را درست کنند و از طعم آن، لذت ببرند. قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا آلبالو آب بیندازد و بجوشد. سپس آلبالوها را آبکش کنید و آب آن را نیز جداگانه در ظرف بریزید تا بعداً برای تهیه شربت آلبالو و یا رنگ دادن به برنج آلبالو پلو استفاده کنید.

ماهی‌های چرب درصد امگا ۳ بالایی دارند و همین مسئله باعث بهبود عملکرد درست بدن و مغز می‌شود. اگر فردی کم خون هستید، گوشت مورد استفاده در این غذا می‌تواند از مهم‌ترین منابع آهن برای شما باشد. اگر این غذا را همراه مرکباتی مثل پرتقال نوش جان کنید، آهن بیشتری را جذب خواهید کرد. علاوه بر این، توصیه ما این است که در زمان سرو این غذا، در کنار سبزی خوردن از هویج، فلفل دلمه‌ای رنگی و… نیز استفاده کنید تا میزان جذب آهن در بدن خود را افزایش دهید. در نهایت هم باید بگوییم اگر فشار خونتان بالاست، بهتر است نمک موجود در غذا را کاهش دهید و از رب گوجه فرنگی استفاده نکنید.

اگر از طرفداران قیمه نثار هستید، حتما شیرین پلو قزوینی را امتحان کنید و مطمئن باشید که بی‌درنگ، عاشق آن خواهید شد. جالب است بدانید که در ایام محرم برای طبخ ته‌چین گوشت گرمساری، گوسفند را به‌صورت درسته در پارچه توری می‌پیچند و لای برنج در دیگ می‌گذارند تا مغزپخت شود. در ادامه با ما همراه باشید تا این ته‌چین خوشمزه گرمساری را در خانه درست کنید. پیازو از قدیمی‌ترین غذاهای زنجان است که ظاهری شبیه به اشکنه یا آش دارد و در گذشته بیشتر برای شام مصرف می‌شد. ماده اصلی پیازو، تورتا است؛ کفی که هنگام جوشاندن روغن زرد، از روی آن می‌گیرند و در زبان آذری به آن «ساری یاغ» می‌گویند.