دسته‌ها
اخبار

معروف ترین غذاهای محلی ایران کجارو

شــربت زعفــران و نبــات، زعفران با عســل (عســل باید مرغوب و بدون افزودن شــکر باشــد)، شــربت بهــار نارنــج، شــربت نعناع، شربت عرق یونجه. شربت زعفران و نبات ، زعفران با عسل (عسل باید مرغوب و بدون افزودن شکر باشد)، شربت ، شربت بهار نارنج‌ ، شربت نعناع، شربت عرق یونجه. چوقا یا چوخا از صنایع دستی معروف و جزئ لباسهای محلی مورد استفاده محلیان و عشایر این منطقه است. این قلعه توسط علیقلی خان سردار اسعد بختیاری در زمانی که وی زمامداری ایل بختیاری را به عهده داشت، ساخته شده است و بر این اساس قدمت آن به بیش از یکصد سال می‌رسد . سقف اندرونی این قلعه به صورت قاب‌هایی از چوب گردو است و درها و پنجره های اتاق های این مجموعه نیز از جنس چوب گردو و به صورت گره چینی می باشد.

  • پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه‌پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد.
  • اصالت این نان به شهرهای کردنشین کردستان و کرمانشاه برمی‌شود.
  • پودر گردوی به روغن افتاده را با کشک خیس خورده مخلوط کنید و آن‌ها را بسابید.
  • رستوران‌های شهرکرد حتی برای کسانی که دلشان یک پیتزای متفاوت و یا یک همبرگر فوق‌العاده می‌خواهد، پیشنهادهایی دارد.
  • ته‌دیگ مورد نظر خود را در یک قابلمه بچینید و برنج آبکش کرده و مخلوط گوشت و زرشک را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید تا مواد تمام شوند.

از مواد تشکیل دهنده این غذای مغذی می توان به پیاز، لوبیا، سبزی آش، نعنا، برنج، زردچوبه و فلفل سیاه اشاره کرد. اسفناج خرد شده را در قابلمه ماش بریزید و آن را برای چند دقیقه همراه با ماش بپزید. سپس آرد را در کمی آب سرد حل کنید و به‌همراه لوبیای پخته، سیر داغ، نمک، فلفل و زردچوبه به مخلوط اسفناج و ماش بیفزایید. پس از حدود ۲۰ دقیقه، کدو حلوابی یا لبوی نگینی خرد شده را در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. پیازهای خلالی خرد شده را در مقداری روغن محلی یا کره تفت دهید. عدس، پیاز داغ و مرزه که کمی با هم جوش خوردند، رشته آشی را اضافه کنید و اجازه دهید تا آش با حرارت ملایم جا بیفتد.

خورش قورمه سبزی

یک ساعت و ۳۰ دقیقه پس از شروع پختِ نخود، لوبیای خیس و آبکش‌ شده را به آن بیافزایید تا کاملاً بپزند. در یک ساعت آخر پخت نخود و لوبیا، عدس و برنج خیس و آبکش‌شده را به قابلمه بیافزایید و بگذارید مواد کاملاً بپزند، اما له نشوند. در پایان آب انار و رب را با هم مخلوط کرده و به آش اضافه می کنیم و مرتبا هم میزنیم تا آش انارقوام یابد . یکی از غذاهای مجلسی قوم بختیاری می باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی دارد. این غذا منبع فیبروسبوس مناسب برای پوکی استخوان، خون ساز است.

دستور تهیه کباب بختیاری با طعم عالی

این خورش مانند دیگر خورش‌های ایرانی با برنج سرو شده و همراه با سبزی خوردن، انواع ترشی و سالاد شیرازی به سر سفره آورده می‌شود. برنج، گوشت، سبزی تازه و خشک (به غیر از شنبلیله)، ادویه‌ها (به غیر از هل)، نخود فرنگی، یک عدد پیاز رنده شده و سیر له شده را با هم در یک کاسه مخلوط کنید و خوب ورز دهید. سپس از آن‌ها گلوله‌هایی به‌اندازه گردو درست کنید و آن‌ها در یک قابلمه بچینید. دو عدد پیاز باقی‌مانده را نگینی خرد کنید و آن‌ها را در یک تابه با روغن تفت دهید.

آش دوغ

سپس به سرخ‌شده را همراه زعفران دم‌کرده و شکر به خورشت اضافه کرده و صبر کنید تا غذا جا بیفتد. خورش قیمه نخود از غذاهای خوش‌طعم یزدی است که به‌جای لپه، از نخود در آن استفاده می‌شود. قیمه نخود یزدی، رنگی زعفرانی دارد و در طرز تهیه آن معمولا رب گوجه‌فرنگی به کار نمی‌رود. این خورش با عطروبوی اشتهابرانگیز و ظاهر متفاوتش، گزینه‌ای عالی برای مجالس و مهمانی‌ها به شمار می‌رود.

در گذشته خمیر این آش را به‌صورت دستی درست می‌کردند؛ اما امروزه رشته‌‌های آماده آشی جایگزین آن شده است. استان کردستان در حوزه غذاهای محلی، بسیار غنی است و این موضوع به شیوه معیشتی مردم برمی‌شود که مبتنى بر دامداری، زراعت، باغداری و زنبورداری است. در نتیجه مردم این خطه از کشور از گیاهان طبیعى خوراکى مانند قارچ، کرفس، کنگر و ریواس به‌صورت تازه و خشک نهایت استفاده را می‌برند. کوکو شیرین با سیب‌زمینی آب‌پز شده، تخم‌مرغ، ماست، هل سابیده شده، زعفران و گاهی اوقات آرد درست می‌شود و برای تزئین آن از زرشک، خلال بادام و پسته استفاده می‌کنند.