دسته‌ها
اخبار

معروف ترین غذاهای محلی ایران کجارو

به ، پیاز، آلو ،شکر، روغن، گوشت، رب گوجه و نمک مواد تشکیل دهنده آن است.پیاز هارا با گوشت و فلفل سرخ می کنیم سپس یک لیوان آب در آن میریزیم و سایر مواد را اضافه می کنیم. متاسفانه برخی از غذاهای محلی این استان به دست فراموشی سپرده شده است و با وجود اینکه بسیار مقوی و مغذی هستند اما جای خود را به انواع فست فود ها و غذاهای آماده داده اند. البته کسانی هم هستند که هنوز هم که هنوز است سفره های رنگی خود را با بسیاری از غذاهای محلی و قدیمی مزین می کنند.

  • در این فاصله، کشمش و زرشک را جداگانه با کمی روغن یا کره تفت دهید.
  • مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خراسان است که در فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی قرار گرفته است .
  • این پل یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی وخارجی بوده و سالانه پذیرای میلیونی مسافران و طبیعت دوستان می‌باشد.
  • از غذاهای پر طرفدار و مجلسی قوم بختیاری پلو خورش به می باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی دارد .

لازم به ذکر است که ماش پتی خارش در برخی نقاط استان گلستان به‌صورت سرد هم سرو می‌شود. شیرین پلو یا نثار پلو، یکی از لذیذترین و مجلسی‌ترین غذاهای سنتی استان قزوین است که طبخ و سرو آن در گذشته بسیار رایج و مرسوم بوده است. جالب است بدانید که در گذشته در مهمانی‌های مجلل و رسمی، شیرین پلو، اولین انتخاب و قیمه نثار، دومین انتخاب بود. این پلوی خوشمزه قزوینی‌ها معمولا با مرغ یا گوشت قرمز طبخ می‌شود. برای طبخ این غذای بسیار لذیذ و خوش‌عطر که در گویش عامیانه به غلط «قیمه نساء» خوانده می‌شود، به یک ادویه مخصوص قیمه نثار احتیاج دارید که می‌توانید نوع مرغوب آن را در قزوین خریداری کرده یا در منزل درست کنید.

درباره استان چهار محال و بختیاری بیشتر بدانید:

قلیه ترش یا قلیه لری از غذاهای اصیل ایرانی است که با گوشت قرمز، پیاز، آب انار یا عصاره تمر هندی، رب انار یا رب گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و ادویه‌جات درست می‌شود؛ البته می‌توان آن را با گوشت مرغ نیز درست کرد. چزنک رغو نوعی نوع نان روغنی و از محبوب‌ترین غذاهای محلی لری است. این غذا از ترکیب نان فطیر که در زبان لری به آن چزنک و نوعی روغن حیوانی به نام رغو درست می‌شود. این نان طعم شیرینی دارد و پس از پخته شدن، می‌توان به آن شیره انگور یا خاک قند اضافه کرد. زمانی که به خانه یک شخص لری بروید یا در اقامتگاه بوم‌گردی اقامت داشته باشید، از شما با این نان استقبال می‌کنند و در واقع آن را نوعی احترام به مهمان می‌دانند. برای اجاره اقامتگاه در لرستان کافیست این منطقه را در هومسا جستجو کنید تا گزینه‌های موجود برایتان ظاهر شود.

معروف ترین غذاهای محلی ایران به تفکیک استان‌ها:

غذاهای محلی این منطقه از قدمت و تنوع بسیاری برخوردار هستند و بدون شک، شما را عاشق خود خواهند کرد. کرمان، یکی از پنج شهر تاریخی ایران در جنوب شرقی کشور است که با شرایط اقلیمی و کویری، یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آید. تجربه آرامش و سکوت کویر در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کرمان، سفری به‌یادماندنی را در ذهن شما رقم خواهند زد که بدون شک این تجربه، بدون امتحان کردن غذاهای محلی و بومی تکیمل نخواهد شد.

این استان از شمال و شرق به استان اصفهان از غرب به استان خوزستان و از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد محدود است. تالاب بین‌المللی چغاخور، حدود دوهزار و ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و در دامنه ارتفاعات ۳۸۰۰متری کلار در نزدیک شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن قرار دارد. فاصله تالاب تا شهرکرد ۶۰ کیلومتر است و ویژگی منحصربه‌فرد این تالاب، زیست نوعی ماهی به نام ماهی گورخری است. چشم‌انداز بدیع و پرواز پرندگان مهاجر و بومی، این تالاب را در ردیف یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگری کشور و چهارمحال بختیاری قرار داده‌است. با بیش از ۱۶ قله با ارتفاع بالای ۳,۵۰۰ متر، این استان دومین قله مرتفع زاگرس، قله زردکوه را در خود جای داده است. چشمه کوهرنگ و همچنین تونل معروف کوهرنگ که بخشی از آب زاینده رود را تامین می‌کند نیز از دینی‌های معروف چهارمحال و بختیاری است که با حضور عشایر منطقه در پیرامون آن، رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد.

جاهای دیدنی

قبضه کردن گوشت در آشپزی به روشی گفته می شود که ابتدا گوشت را به صورت دو ورق باز می کنند ولی تا انتهای گوشت را برش نمی زنند. پس از اینکه سیخ کردن گوشت به اتمام رسید سیخ ها را روی یک سطح صاف مانند تخته گوشت قرار دهید و مانند کباب برگ با پست کارد کمی روی گوشت ها بکوبید تا تخت و یکدست شوند. سپس کاسه محتوی گوشت ها را از یخچال بیرون می آوریم و اول یک تکه از فیله های مرغ را سیخ می کنیم و بعد یک تکه از فیله های گوشت قرمز را قرار می دهیم تا یکی در میان سیخ شوند.همه گوشت ها را به همین شکل سیخ می کنیم.

عنکاس‌ها را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید تا نرم و خوش‌رنگ شوند. پیازهای خلالی خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. سپس عنکاس آب‌پز شده و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید و برای دو تا سه دقیقه تفت دهید.

حاشیه سبز رودخانه زاینده رود که می‌توان گفت جزی جنگل‌های مصنوعی و توریست پذیر استان می‌باشد. گوشت مرغاستان چهار محال و بختیاری از استان‌های مطرح در زمینهٔ تولید گوشت سفید است به‌طوری‌که هم‌اکنون ۲۱ درصد از کل گوشت سفید (مرغ) کشور ایران در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود. لردگان یکی از شهرهای جنوبی استان چهارمحال و بختیاری و سومین شهر پرجمعیت این استان است که در جنوب استان و در منطقه بختیاری واقع شده است. این شهر در دشت وسیعی در میان رشته‌کوه زاگرس مستقر شده و قله‌های مرتفعی در پیرامونش آن را احاطه کرد‌ه‌اند. چشمه برم و آبشار آتشگاه لردگان، با لقب طولانی‌ترین آبشار ایران،‌ از معروف‌ترین جاذبه‌های لردگان قلمداد می‌شوند. به را پوست بگیرید و بعد از جداکردن هسته‌های آن، به را در ابعاد مکعبی متوسط خرد کرده و در روغن سرخ کنید.