دسته‌ها
اخبار

لیست غذاهای ایرانی و معرفی کامل غذای ایرانی بررسی جامع آشپزی ایرانی آرسس شف-غذای رژیمی

غذای ایرانی دیزی / آبگوشتبرای تهیه این غذا، گوشت بره را با حبوبات (عمدتاً لوبیا و نخود)، سیب زمینی و گاهی گوجه فرنگی کاملاً می پزند. سپس سس و مواد از هم جدا می شوند و مواد به خوبی له شده و مخلوط می شوند. یک دیزی اصل با نان سنگک، خمیر، پیاز و سبزی برگ سرو می شود. این خورش خوشمزه ایرانی با تاریخچه و طعم ترش و شیرینش دل بسیاری از ایرانیان را ربوده و زینت مجالس و مهمانی ها است. مواد خورش فسنجان گردو کبابی و آسیاب شده، سس انار، گوشت مرغ یا کوفته است.

باقالی پلو با ماهیچه هم از غذاهای قدیمی و بسیار خوشمزه ایرانی است که محبوبیت بسیار زیادی در میان طرفداران غذاهای پلویی دارد. در ادامه، به خوشمزه ترین لیست غذاهای ایرانی که در هرکدام از دسته های طبقه بندی شده بالا قرار می گیرند، اشاره می کنیم. در لیست غذاهای ایرانی کوفته ها توپک های خوشمزه ای هستند که درست کردنشان کمی تبحر لازم دارد، اما نگران نباشید با تمرین می توانید تجربه کافی در تهیه آنها کسب کنید. غذاهای سنتی و محلی ایران از ساده ترین آنها گرفته تا پرکارترین شان، جزو لذیذترین و خوش طعم ترین غذاهای جهان محسوب می شوند و سرشار از انوع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. لیست غذاها را دسته بندی کرده ایم تا غذای مورد علاقه خود را راحت تر انتخاب کرده و دغدغه چی بپزم نداشته باشید.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درباره غذاهای ایرانی مطالب بیشتری بخوانیم. هم‌چنین شما می‌توانید در مقاله‌های دیگری غذاهای ایرانی ساده، غذاهای ایرانی با مرغ، غذاهای ایرانی بدون برنج، غذاهای ایرانی بدون گوشت، غذاهای طبع گرم و خورش‌های ایرانی را هم بخوانید. در جنوب ایران بخاطر کم‌تر بودن عرض جغرافیایی و نبود رشته‌کوه‌ها، آب و هوا گرم‌ است. در نتیجه فصل مصرف مواد تازه کوتاه‌ است و تنوع غذایی چندان زیاد نیست. از نظر تاریخی یک سنت دیرینه‌ی تجارت از طریق مسیرهای دریایی به کشورهای غنی از ادویه مانند هند وجود داشته که غذاهای جنوب از آن متاثر شده.

  • استان کوفته‌های ایران آذربایجان است که معروف ترین کوفته‌‌ها کوفته تبریزی است.
  • کوکو‌های ایرانی دارای تنوع زیادی بوده و بسته به فرهنگ هر شهر، با مواد مختلفی تهیه می‌شود.
  • برای آماده‌سازی زرشک پلو ابتدا باید مرغ آن را آماده کرد.
  • برای تهیه خورشت بامیه ابتدا سر بامیه‌ها را پاک کرده به گونه‌ای که زیاد کوتاه نشده و مواد لزج و تخم‌های درون بامیه بیرون نیاید.
  • در این میان، ماهی شكم‌پر كه از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی در خطه شمال و البته جنوب كشور به شمار می‌رود هم تنوع بالایی در محتویات دارد.

در نوشیدنی‌های گرم، چای یک کشت متداول در شمال ایران است که اغلب به همراه یک مکعب شکر به اسم قند، یا یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی، مثل نقل یا پولکی استفاده می‌شود. گز دسر و سوغات معروف شهرهایی چون اصفهان، گلپایگان، کرمان و چهارمحال و بختیاری است. گز با استفاده از شکر سفید، تخم مرغ، مغز بادام، گلاب و … گز در واقع اسم یک گیاه است که دسر گز از آن درست می‌شود.

خرید آنلاین

این حبوبات را معمولا از قبل خیس می کنند و آن ها را می پزند. سبزیجاتی همچون تره، اسفناج، نعنا و سیر فراوان، رشته‌های درازی که از گندم و آب درست می‌شوند به نام رشته‌ی آشی، پیاز و انواع ادویه ها نیز در آش استفاده می‌شود. قیمه سیب زمینی از مهم‌ترین غذاهای ایرانیخورش قیمه قدمت بسیار زیادی دارد و سابقه پخت این غذا به چندین قرن قبل می‌رسد. از آن جایی که قیمه – یا همان کیمه – واژه‌ای کاملا ترکی و به معنای گوشت قورمه شده است، می‌توان خواستگاه این غذا را به نواحی آذری زبان ایران نسبت داد. غذاهای جنوبی اصلی‌ترین دلیل برای این هستند که یک سفر به یاد ماندنی داشته باشید. اگر به آبادان سفر کنید در سطح شهر چیزی که توجه شما را جلب می‌کند تعداد زیادی فلافل فروشی است!

دستور طبخ ته‌چین

در گذشته این غذا مختص به جنوب کشور بود، ولی با توجه به این که مصرف میگو در سراسر ایران رایج شده، این غذا هم به نوعی همه‌گیر شده است. می‌توان گفت این غذا جزو غذاهای مقرون به صرفه به شمار می‌رود؛ در تهیه‌ی این غذا به سراغ میگوهای ریزی می‌رویم که قیمت نسبتاً مناسبی دارند. به همین دلیل با تهیه این غذا می‌توان با صرف هزینه‌ای نسبتاً کم و مناسب به توصیه پزشکان مبنی بر استفاده از غذاهای دریایی گوش داد. قیمه نثار یکی از غذاهای ایرانی است که به طور سنتی در قزوین پخته می‌شود. قیمه نثار با مخلفات زیادی که دارد تبدیل به یکی از انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و پرطرفدار شده است. گاهی از این غذا در گویش‌های عامیانه با نام قیمه نسا یاد می‌شود که به اشتباه جا افتاده است.

رسم است كه اگر آبگوشت را در منزل بپزند به آن «آبگوشت» و اگر در بیرون و در داخل تنور تهیه كنند، به آن «دیزی» بگویند. اگر مهمانی با تم سنتی برگزار می كنید، لازم است كه آبگوشت را به عنوان غذای اصلی سرو كنید. به شما توصیه می‌كنیم آبگوشت یا دیزی را حتما با نان سنگك و پیاز میل كنید. دیزی یا آبگوشت یکی از سنتی ترین و اصیل ترین غذاهای ایرانی است که معرف نوع غذاهای مردم قدیم ایران می باشد. میتوانید برای دریافت منو غذا سازمانی با کترینگ دنا در ارتباط باشید .

یکی از خاص‌ترین غذاهای مجلسی ایرانی برای مهمانی‌، آلبالوپلو با گوشت قلقلی است که در فصل تابستان پخته می‌شود. این برنج خوشمزه، با رنگ زیبای خود جلوة زیبایی به سفره مهمانی شما می‌دهد. برای فصل زمستان هم می‌شود از آلبالو فریزری یا مربای آلبالو استفاده کرد. در کل آلبالو پلو یک غذای فصلی است که به‌صورت شیرین یا ملس سرو می‌شود و انتخاب آن به ذائقه شما بستگی دارد.

البته در این خورشت به جای گوشت از مرغ نیز می‌توانیم استفاده کنیم. برای تهیه خورشت کدو، پیاز و سیر را پوست بگیرید و بشویید. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و سیر را رنده کنید. یک قابلمه را انتخاب کنید و مقداری روغن مایع درون آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید.

مرصع پلو را تنها برای مناسبات خاص مانند عروسی ها تدارک می‌بینند، چرا که طعم شیرین آن نشانی از امید به آغازی شیرین و خوش است. کافیست تا نگاهی به نقشه و جغرافیای وسیع کشور ایران بیاندازید، در خواهید یافت که منشأ این تنوع بی نظیر از کجاست! وجود چندین اقلیم مختلف بر تنوع غذاهای ایرانی می‌افزاید. علاوه بر این، زمانی امپراتوری هخامنشی و پارسی تمام منطقه کشور فعلی ایران و کشورهای همسایه اش را در بر می گرفت و در زمان های بعدی و جنگ های مختلف، زمین های زیادی دست به دست شدند. و همچنین راه بزرگ و مهم ابریشم از درون کشور ایران می گذشت، در نتیجه بسیاری از دیگر کشورها از ایران می‌گذشتند.