دسته‌ها
اخبار

غذاهای چهارمحال و بختیاری؛ از هر نوعی که دلت بخواد

اين غذا از خوشمزه ترين غذاهاي محلی استان چهارمحال و بختياري بوده و از شهرت زيادي برخوردار است. مرغ را با پیاز رنده شده، سیر له شده، زردچوبه و فلفل در مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا آب پیاز تبخیر شود و رنگ تکه‌های مرغ عوض شود. سپس مغز گردوی پودر شده را در قابلمه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید.

  • پایه این غذا را موادی مانند دل، قلوه و جگر گوسفند تشکیل می‌دهد که همراه با ادویه‌جات مختلف و سبزیجانی مثل پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی ترکیب می‌شوند وطعمی لذیذ را خلق می‌کنند.
  • آن‌ها یک کیسه با استفاده از شکم گوسفند که دارای چربی فراوان است تهیه می‌کردند تا گوشت پخته‌شده را در درون آن بریزند.
  • از مواد اولیه آش دوغ می‌توان به انواع حبوبات مانند نخود و لوبیا، سبزی‌های مختلف، تره و انواع سبزی‌های کوهی و محلی اشاره کرد.
  • در یکی از این طرز تهیه‌ها، آش برنج با برنج، گشنیز، عدس و آب قلم درست می‌شود؛ در حالی که در نسخه دوم این آش، از کوفته قلقلی گوشت چرخ‌کرده یا گاهی مرغ، عدس، برنج، سبزی آش، پیاز و گاهی سیر استفاده می‌شود.
  • پیشینه این شهر باستانی را به دوره نوسنگی نسبت می‌دهند و کتیبه گر نوشته و آجرنوشته عیلامی از قدیمی‌ترین آثار هفشجان به شمار می‌آیند.

یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای لری ، سغدو یا همان دلمه سیرابی و شیردون است. این غذا دقیقا همان دلمه‌ای است که در همه جای ایران رایج شده با این تفاوت که داخل آن سیراب یا شیردون خرد شده را با موادی مثل لپه و برنج و آلو مخلوط می کنند و در همان سیرابی می‌پیچند. این غذا بسیار مقوی است و به کسانی که مشکلات معده دارند بیشتر توصیه می‌شود. سغدو را بهتر است در رستوران‌های سنتی و محلی لرستان امتحان کنید چون هم قیمت معقولی دارند و هم با نحوه پخت صحیح این دلمه آشنا هستند. دنده کباب که در گویش محلی به آن دنه کواو می‌گویند، از محبوب‌ترین غذاهای غرب ایران و زاگرس است، هر چند این غذا معمولا با نام کرمانشاه کنار هم می‌آید.

برای تهیه این آش ترکی بهتر است از روغن حیوانی یا کره محلی استفاده کنید. شما می‌توانید برای ترش مزه کردن این آش یا سوپ از کمی آبغوره نیز استفاده کنید. اگر مشکل چربی و کلسترول ندارید از روغن حیوانی زردرنگ استفاده کنید تا رنگ و لعاب بهتری به غذای شما دهد. حالا مخلوط جاصل را نیز به مدت دوازده تا بیست و چهار ساعت داخل یخچال بگذارید و اجازه دهید مزه دار شود سپس پیاز و فلفل دلمه ای را خلال کنید. 1_ می توانید به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی استفاده کنید.

غذاهای چهارمحال بختیاری

سپس خلال بادام و پسته از قبل شسته شده را به زرشک‌ها بیفزایید و آن‌ها را برای ۳۰ ثانیه تفت دهید. خلال پرتقال یا نارنج تلخی گرفته را نیز به‌همراه زعفران به زرشک بیفزایید و آن‌ها را پس از یک دقیقه از روی حرارت بردارید. نصف مخلوط زرشک را به گوشت‌ها بیفزایید و بقیه آن را برای تزئین کنار بگذارید.

زیر برنجی (آش گوشت)

در ادامه گوشت مزه‌دار شده را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حررات ملایم گاز بپزد. پیاز خرد شده را با مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا خوب طلایی و سرخ شود. سپس ادویه و رب گوجه‌فرنگی را در قابلمه بریزید و آن‌ها را به‌همراه پیاز تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود. آب لوبیا سفید و گندم را خالی کنید و آن‌ها را به‌همراه گوشت خرد شده و کلم قمری خرد شده در قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید تا آبگوشت روی حرارت ملایم گاز به‌آرامی بپزد.

طرز تهیه قیمه پلو + نکات مهمی که باید بدانید

مواد اصلی این دسر محبوب، گردو، روغن، خاک قند، آرد و خرما است. در این استان به دلیل مجاورت دریا، از ماهی زیاد استفاده می شود. ماهی از لحاظ غذایی برای بدن بسیار مفید است و از بیماری های متعدد و شایع چون بیماری های قلبی، فشار خون، بیماری های مغزی، تجمع پلاکت و نامنظم بودن ضربان قلب جلوگیری می کند.

در این مرحله یک نان محلی را در ظرف می‌انداختند تا این چربی لذیذ به خرد نان برود. سپس صبر می‌کردند تا آب موجود در ظرف روی حرارت آتش به‌طور کامل بخار شود و گوشت‌ به روغن بیفتد. پس از پخت گوشت‌ و تمام‌شدن آب قابلمه، قرمه آماده می‌شد که برای نگهداری از آن، قرمه‌ها را در شکمبه تمیز بز یا گوسفند می‌ریختند، در آن را محکم می‌بستند و در محلی خنک قرار می‌دادند تا در فصل زمستان نوش جان کنند.

شمامی‌توانید نصف پیمانه فلفل دلمه خرد شده و قارچ تفت داده شده را نیز به این خوراک اضافه کنید. ماهی مرکب با گوشت سفید و بی‌استخوان، یکی از ماهی‌های کمیاب در ایران است؛ زیرا بیشتر صادر می‌شود. در استان هرمزگان، یک خوراک بسیار خوشمزه با ماهی مرکب درست می‌شود که نام آن عنکاس یا انکاس است.