دسته‌ها
اخبار

غذاهای چهارمحال بختیاری غذاهای مخصوص شهرکرد

برای آشنایی با طرز تهیه این پیش‌غذا یا دسر لذیذ با ما همراه شوید. ارومیه خورش یا اورمیه خورش، یکی از خورش‌های سنتی ارومیه‌ای است که شباهت بسیاری به خوراک لوبیا چیتی دارد. این غذای لذیذ معمولا با بادمجان و سیب‌زمینی سرخ کرده و به‌همراه برنج سرو می‌شود. گوشت خورشتی، لوبیا چیتی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، زعفران، غوره، نمک و فلفل از مواد تشکیل‌دهنده ارومیه خورش هستند. این کباب از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه ای، پیاز، روغن زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می شود. گوشت مرغ و گوسفند را با روغن زیتون و پیاز مخلوط می کنند، با زعفران آغشته نموده و سپس تکه تکه کرده و یک قطعه مرغ و یک قطعه گوشت را به سیخ می کشند و روی زغال کباب می کنند.

  • سپس مواد چرخ‌کرده را خوب با دست ورز دهید و ادویه‌ها را به آن‌ها بیفزایید.
  • گوشت خرد کرده با روغن سرخ می کنند و با آب می پزند و مقداری گیاهان کوهی نظیر آویشن و سیر و تره به آن می زنند و می خورند این غذا خوراک روزانه خانوار ایل است.
  • برای پختن آش نیز ابتدا عدس و سبزی را با هم می‌پزند و بعد به آن پرشکه اضافه می‌کنند.
  • شیر پلو نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه دم بکشد؛ زیرا ته‌دیگ آن زود تیره می‌شود و می‌سوزد.
  • سپس زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل را به رب بیفزایید و مواد را خوب مخلوط کنید.

برای اینکه گمنه بوشهری شما شفته نشود و به اصطلاح دان دربیاید، کمی میزان آب یا آب مرغ آن را از مقدار گفته شده در دستور پخت بیشتر کنید. سپس در محله پخت غذا، پس از جذب آب یا آب مرغ، شعله گاز را خاموش کنید و درب قابلمه را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ببندید. در ادامه، قابلمه را دوباره روی شعله بگذارید و اجازه دهید تا دم بکشد. در ادامه آب تمبر هندی، نمک و فلفل را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. ماهی‌های مزه‌دار شده را روی مواد داخل قابلمه بچینید و دو لیوان آب به خوراک بیفزایید.

از خرماهای درشت و سفت یا از خرماهای زردرنگ برای تهیه این غذا استفاده کنید. اگر دوست دارید طعم غذای شما ترش باشد، قوروت را کمی بیشتر بجوشانید. لیمو عمانی‌ را با چنگال سوراخ کنید و آن را برای ۱۰ دقیقه در آب جوش بگذارید تا تلخی آن گرفته شود. توجه داشته باشید که نعنا نباید زیاد سرخ شود؛ زیرا طعم غذا را تلخ می‌کند. برخی افراد برای طعم‌دار کردن شیر پلو از دارچین، هل و گلاب هم استفاده می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای است.

استان قم با قدمتی از بیش از هفت هزار سال قبل، یکی از استان‌های کویری و مرکزی ایران است. با وجود اینکه بیشتر افراد به استان قم تنها به‌عنوان یک مقصد زیارتی نگاه می‌کنند؛ اما باید بدانید که قم با وجود جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و همچنین غذاهای سنتی فراوان، مقصدی جذاب برای سفر گردشگری نیز به شمار می‌آید. در فهرست غذاهای سنتی این منطقه، انواع آبگوشت، آش، اشکنه و دیگر غذاها مانند دمپختک، کوفته قمی و غیره دیده می‌شود. کوکوی شیرین یکی از غذاهای اصیل و قدیمی استان قزوین است که در دیگر مناطق ایران از جمله مشهد، اصفهان و تبریز نیز درست می‌شود.

آش رشته غذایی کامل و مغذی است که هر کسی می‌تواند در هر سنی و با هر شرایط سلامتی از آن لذت ببرد. این آش خوشمزه را می‌توان در موقعیت‌های خاص و به‌عنوان غذایی مجلسی در سفره‌های مهمانی سرو کرد. خورش قورمه یا قورمه سبزی، یکی از غذاهای ملی کشور ایران است که در میان ایرانیان، طرفداران بسیاری دارد. خورش عدس سبز، یکی از لذیذترین و مقوی‌ترین خورش‌های ایرانی است که اصالت آن به شهر طالقان در استان البرز برمی‌شود؛ البته این خورش در استان گیلان و مازندران نیز با کمی تفاوت در طرز تهیه درست می‌شود.

ولز _ ایران/ امید، پشت دیوار سرخ اژدها

همچنین با ترویج ورزش رفتینگ (قایق‌سواری در آب‌های خروشان) در ایران، رود ارمند در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان بستری مناسب برای این ورزش مهیج، از جایگاه ویژه‌ای در میان علاقمندان برخوردار شده است. استان چهارمحال و بختیاری با پیشینه ۹۰۰۰ ساله خود، مملو از تپه‌های باستانی و سفالینه‌ها و ابزارآلات و بناهای سنگی به جا مانده از آن دوران است. آجر نوشته عیلامی، کتیبه گر نوشته هفشجان و گورستان بزلر نیز از دیگر آثار تاریخی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌آیند.

انواع مدل مانتو چهارخانه

این کار را تا تمام شدن مواد ادامه می دهیم و با افزودن دو لیوان آب در قابلمه را می بندیم و می گذاریم روی حرارت ملایم کاملا بپزد. طرز تهیه به این صورت است که آلو را از قبل در آب سرد خیس می کنیم. پوست به را نیز کنده و به اندازه پره های پرتقال ورقه ورقه می بریم. گوشت را نیز به شکل ورقه های نازک( تقریبا به طول و عرض دو بند انگشت) تکه تکه می کنیم.

صنایع استان چهارمحال و بختیاری به دو دسته ماشینی و دستی تقسیم می‌شوند. صنایع ماشینی این استان بیشتر در شهرهای شهرکرد، بروجن و فارسان استقرار یافته‌اند. از مهمترین کارخانه های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری می توان به کارخانه قند شهرکرد، کارخانه ریسندگی بروجن و صنایع شیر و لبنیات شهرکرد اشاره نمود. اولین چیزی که دربدو ورود چشم هربیننده‌ای راخیره می‌سازد آب‌نمای زیبای این پارک که بر روی استخرهای پارک قرار دارد. اساس آبادانی وشکل‌گیری پارک سرچشمه فرخ شهر چشمه‌ای است که در بالای پارک قرار گرفته‌است، این چشمه بسیار با ارزش که درمسیر خودبرکت و زیبائی و شکوفائی را به ارمغان می‌آورد و جاذبه‌های دلنشینی را به وجود آورده‌است.

گوشت خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس آب لپه را خالی کنید و آن را در قابلمه بریزید و همراه با بقیه مواد تفت دهید. پس از چند دقیقه تفت دادن، سه تا چهار پیمانه آب جوش را در قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببندید، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت و لپه برای یک ساعت بپزند. پس از گذشت این مدت، لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و در خورش بیندازید.

گردو پلو از جمله غذاهای مقوی و سالم است که در بخش هایی از استان چهار محال و بختیاری بخصوص سامان پخت می شود .شهرستان سامان به علت دارا بودن تولیدات باغی بخصوص گردو و بادام در سطح ایران مشهور است . طرز تهیه به این صورت است که ابتدا پیاز را خوب سرخ می کنیم گوشت یا مرغ را به آن اضافه می کنیم بدون اضافه کردن هیچ ادویه ای اجازه می دهیم تا گوشت با آب خودش بپزد. از جمله غذاهایی است که شاید تا کنون کمتر نام آن را شنیده باشید. سبزی آش را بعد از شستن و خرد کردن می پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه می کنند بعد که پخته شد کمی آرد را در آب حل کرده و به آن می افزایند تا با آش به صورت غلیظ در آید. این غذای خوشمزه برای پخت به زمان کمی نیاز دارد و از دانه های انار، مغز بادام، مغز گردو، پر زردآلو، آرد سبوس دار، پیاز و فلفل، زردچوبه و خرما درست می شود. دارای طعم و مزه ملس متمایل به ترش است و عطر و بوی اشتها بر انگیری دارد.