دسته‌ها
اخبار

غذاهای چهارمحال بختیاری غذاهای مخصوص شهرکرد-غذای رژیمی

کباب بختیاری در اصل از ترکیب گوشت گوسفندی و دمبه تهیه می شود، امروزه رستوران ها از ترکیب گوشت مرغ و گوشت گوساله یا گوسفندی به صورت یکی در میان ( مانند کباب قفقازی ) استفاده می کنند. برای درست کردن کباب بختیاری اصیل بین هر دو تکه گوشت یک تکه کوچک دمبه گوسفندی قرار دهید. غذاهای لری همانند فرهنگ غنی آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ غذاهایی که در مناسبت‌ها، مراسم‌ها، مهمانی‌ها و روزمره پخته می‌شود و معمولا از دسته آش‌ها یا غذاهای گوشت دار هستند. مواد تشکیل دهنده این غذاها مقوی هستند و بعضی از آنها در روزهای سرماخوردگی و سرد سال پخته می‌شود تا اهل خانه را از مریضی دور کند. برای تهیه این خورش ابتدا گوشت و پیاز را تفت می‌دهند و روی آن آب می‌ریزند تا خوب بپزد. در یک ظرف دیگر به صورت جداگانه تعدادی سیب زمینی می‌پزند و بعد به صورت رنده شده به گوشت پخته شده اضافه می‌کنند.

در آخر رب انار را که در آب انار حل شده به خورش اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند خوب جا بیفتند. یک شامی جذاب و خوشمزه از غذای لری است که نوعی سس به خصوص بر روی آن می‌ریزند. بعد از آن که شامی را آماده کردند، یک سس جذاب از گردو، سبزی معطر و رب انار درست می‌کنند و تفت می‌دهند و آن وقت شامی‌ها را در این سس قرار می‌دهند تا طعم دلچسبی بگیرند.

محال است که اهل فست فود باشید و نام فست فود پدر خوب به گوشتان نخورده باشد. اگر تا به حال فرصت این را نداشتید که در رستوران پدر خوب غذا بخورید، حالا در سفرتان به شهرکرد این فرصت فراهم شده است. پدر خوب جایگاه خوبی در میان رستوران‌های شهرکرد دارد و مردم شهر نیز این رستوران را دوست دارند. بعد از اینکه برنامه سفرتان را ریختید و خرید بلیط اتوبوس شهرکرد را انجام دادید، ‌می‌توانید به اوقات خوشی که در این رستوران قرار است سپری کنید، فکر کنید و حتی از فکرش نیز لذت ببرید.

  • چلوکبابی نایب که بیش از صد سال قدمت دارد، سال‌هاست که توانسته کیفیت بالای غذای خود را حفظ کند و رضایت مشتریان خود را بالا نگهدارند.
  • © استفاده از مطالب مجله ره بال آسمان برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام ره بال آسمان و لینک به منبع بلامانع است.
  • در این رستوران می‌توانید هر نوع کبابی که بخواهید،‌ سفارش دهید و در حالی که روی تخت‌هایی با قالیچه‌های قرمزرنگ نشسته‌اید، غذایتان را با لذت نوش جان کنید.
  • بعد از گذشت چند ساعت ظرف حاوی گوشت­های مزه دار شده را از یخچال خارج می­کنیم.
  • این آش به دلیل ترکیبات استفاده شده در آن یکی از بهترین غذا ها برای خون سازی و پاک کردن کبد است و رنگ رخسار را روشن و گل گون می کند.

از لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای چهار محال و بختیاری کباب بختیاری است که نه تنها دراستان چهار محال و بختیاریبلکه در تمام شهرهای ایران شعبه ای دارد . از جمله غذاهایی است که شاید تا کنون کمتر نام آن را شنیده باشید. سبزی آش را بعد از شستن و خرد کردن می پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه می کنند بعد که پخته شد کمی آرد را در آب حل کرده و به آن می افزایند تا با آش به صورت غلیظ در آید. از لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای چهار محال و بختیاری کباب بختیاری است که نه تنها در استان چهار محال و بختیاری بلکه در تمام شهرهای ایران شعبه ای دارد .

تهیه غذای فارسی

ابتدا اینکه توصیه می کنیم در مصرف و پخت این غذاها کمال میانه روی را داشته باشید چرا که برخی از این غذاها به علت وجود بعضی از مواد ممکن است برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند متناسب نباشد. نکته دیگر که حائز اهمیت است این است که غذاها را در دمای مناسب نگه دارید و ترجیحا در دمای زیر پنج درجه سانتیگراد. نام این نان سنتی به خاطر تیره بودن آن نیست بلکه به خاطر وسیله‌ای است که برای نازک کردن آن استفاده می‌شود. نان تیری مثل نان لواش نازک است و از چوبی به نام «تیر» یا «ترکه» برای نازک کردن چونه آن استفاده می کنند. پخت این آش ریشه در آیین و سنن قدیمی این منطقه دارد و در شب یلدا و فصل برداشت انار و برای مادران باردار پخته می شود. كاچی شیر غذای دیگری است كه بیش‌تر خانواده‌های دام دار تهیه می‌کنند.

با توجه به قرار گرفتن این استان در ارتفاعات تعداد زیادی چشمه و رودخانه از آن نشات گرفته اند. از زیباترین مناطق کشورمان در فصل بهار، کوهرنگ و دامان مملو از لاله های واژگون سرخ و زرد رنگ آن است … ششلیک را در شاندیز جردن با سیخ سر میز شما می‌آوردند و همان‌جا برای شما سرو می‌کنند. شاندیز جردن برخلاف تصور به نسبت کیفیت، قیمت بالایی ندارد و از طرفی به علت فضای بزرگی که دارد و میز و صندلی‌های 12 نفره برای برگزاری مهمانی‌ها بسیار مناسب است. مرشد نیاوران پارکنیگ ندارد و می‌توان گفت یکی از رستوران‌های گران تهران است.

طرز تهیه کباب کوبیده در فر

غذا های محلی استان چهار محال و بختیاری با توجه به محصولات تولیدی دامی و مقتضیات زندگی آنها تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد از جمله این غذا ها می توان به کاچی شیر اشاره کرد که با آرد و شیر محلی تهیه می شود و خیلی سریع آماده می شود. برای تهیه این غذا ابتدا مغز گردو ، مغز بادام، پر زرد آلو را از قبل به صورت جدا گانه گذاشته تا خیس بخورد سپس ناردون را شسته و مقداری آب به آن اضافه کرده و به مدت 1 ساعت خیس بخورد. پس از آن گردوی خرد شده و بادام پوست کنده و خرما و پر زرد آلو را به آن اضافه نموده و دوباره به مدت 20 دقیفه حرارت داده و در همین حین پیاز خرد شده را با کمی روغن زرد چوبه و نعنا تفت داده و به غذا اضافه کرده تا غذا قوام یابد. طرز تهیه کباب بختیاری به این شکل است که ابتدای کار به سینه مرغ و راسته گوسفندی نیاز داریم. با توجه به این نکته که مرغ زودتر از گوشت قرمز پخته می‌شود، باید تکه‌های مرغ کمی‌ بزرگ‌تر باشد تا کباب به صورت یکنواخت بپزد.

غذاهای چهارمحال بختیاری

این سبزی محلی در کوه‌ها و دشت‌های بروجرد یافت می‌شود و برای درمان بیماری‌های مفصلی مثل روماتیسم بسیار مناسب است. در بروجرد این آش به عنوان یک غذایی که به عملکرد روده‌ها کمک می‌کند، شناخته می‌شود. برای پخت این غذا سبزی را می‌پزند و به آن عدس، بلغور و برنج اضافه می‌کنند. این آش را تا حدی هم می‌زنند تا به صورت حلیم کش دار دربیاید. از یکی معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای رستوران بختیاری شهرکرد، کباب آن است. با توجه به محبوبیت در میان تمام ایرانیان علاوه بر شهرکرد، در اغلب رستوران ها در تمامی شهرهای ایران این غذا سرو می شود.