دسته‌ها
اخبار

غذاهای محلی گیلان؛ لیست کامل غذاهای اصیل گیلانی-غذای رژیمی

رستورانی که اگر چه به خاطر کیفیت مناسبش شلوغ است اما فضایی دلنشین و تر و تمیز در دو طبقه دارد. انواع کباب‌های خوشمزه، غذاهای سنتی گیلان و دورچین‌ها و مخلفات خوشمزه گیلکی را می‌توانید سفارش دهید و از طعم عالی‌اش لذت ببرید. رستوران ضیافت در میدان معلم، ابتدای جاده لیلاکوه قرار دارد و می‌توانید ماشینتان را هم همان در خیابان کنار رستوران پارک کنید. رستوران ماهی ماهی یک رستوران گیلانی که با ارائه انواع غذاهای گیلکی باکیفیت بالا و طعمی بی‌نظیر در محیطی بسیار لوکس یکی از بهترین رستوران‌های گیلکی در تهران است. قیمت بالای این رستوران و واقع‌شدن در هتل زیبای تاج‌محل یکی از دلایلی است که فقط افراد خاصی به آنجا مراجعه ‌کنند. تنوع بالای غذایی و سرو غذاها درنهایت زیبایی از امتیازات رستوران ماهی ماهی است.

  • همچنین در نظر داشته باشید می توانید از چند روز قبل بخصوص برای ایام شلوغ سال که رستوران و سفره خانه سنتی عمارت پارسی بسیار شلوغ می شود، آلاچیق مورد نظر خود را هم رزرو کنید.
  • غذایی که دیگر منحصر به شمال نبوده و از مهمترین غذاهای ملی محسوب می‌شود.
  • این غذا ترکیبی از بادمجان کبابی، سیر، گردوی آسیاب شده، آب انار ترش، نعنا و سبزی محلی است.
  • علاوه بر سماق برای تهیه این خورشت از سینه مرغ، لوبیای قرمز، سبزیجات خورشتی، غوره، آبغوره، پیاز، نمک، فلفل و سیر استفاده می‌شود.

در ضمن یکی از وجوه تفاوت این شامی، سسی است که شامی در آخرین مرحله در آن پخته می شود. برای خواندن طرز تهیه خورش شامی ترش یا ترشه شامی گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید. آن ها خوب می دانند که برگ سیر یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است.

۱۵- مرجو خورش یا خورش عدس سبز

یک پیش‌غذای خوشمزه که می‌توانید همراه با غذا یا پیش از آن میل کنید، کال کباب است. این غذا ترکیبی از بادمجان کبابی، سیر، گردوی آسیاب شده، آب انار ترش، نعنا و سبزی محلی است. طعم آن برای همیشه زیر زبانتان خواهد ماند و بسیار لذیذ است؛ حتماً آن را تجربه کنید که طرفدار این غذا خواهید شد. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که از طعم بادمجان و یا ترشی چندان خوشتان نمی‌آید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً ناز خاتون گیلانی را تجربه کنید.

برای رفتن به یک رستوران خوب گیلکی که حال و هوای شمال را هم داشته باشد و بتوانید یک غذای باکیفیت بخورید لازم است گاهی ساعت‌ها جست‌وجو کنید، اما با خواندن متن زیر شما با بهترین رستوران‌های گیلکی تهران آشنا می‌شوید. شگفت زده از اینکه چطور همه چیز به صورت کاملا مدرن اما با طعم اصیل و دقیقا همان که باید باشد، است. برنج‌ها به صورت قالبی سرو می‌شود و کباب یا ماهی روی‌ آن قرار دارد. در اینجا انواع ماهی از جمله سالمون، قزال آلا وحشی، سوف و حتی تیلاپیا سرو می‌شود. مثلا برای یک پرس برنج سفید بدون هیچ چیز اضافه‌تری ۱۷ هزارتومان باید پرداخت کنید و این سطح قیمت را به کل منو تعمیم دهید.

رستوران دلیجان یکی از معروف‌ترین رستوران های رشت به حساب می‌آید. فضای داخل رستوران کاملاً به سبک و سیاق سنتی و مدیترانه‌ای طراحی شده است. در این رستوران می‌توانید طعم انواع غذاهای شمالی را بچشید؛ اما ترشی شامی و کته کباب آن بسیار بی‌نظیر هستند. پس در جمع خانوادگی حداقل چند پرس از این دو غذا سفارش دهید و طعم آن‌ها را بچشید.

یکی از لذتبخش‌ترین خوراکی‌های دنیا، نان محلی‌هایی است که تازه و داغ میل‌ می‌کنیم. هر شهری برای خود از این نان محلی‌ها دارد و نان محلی معروف گیلان هم نان خرفه‌ است. ترکیب اصلی این شیرینی، کدو حلوایی و تخم شنبلیله است که طعم بی نظیر و خوشمزه‌ای به آن داده است. طعم ترش را در آن احساس می‌کنید و برخی‌ها برای خوش‌طعم‌تر شدن به آن گوجه سبز هم اضافه می‌کنند. یک غذای محبوب و اصیل برای ایرانی‌ها قرمه سبزی است که البته این غذا در گیلان کمی متفاوت است. به این ترتیب که هسته اصلی آن لوبیا چشم‌ بلبلی و بادمجان سرخ‌کرده و گوجه است.

زیتون پرورده در طعم‌های مختلف با ذائقه و مزه‌های متفاوت وجود دارد. بنابراین اگر طعم ترش یا شیرین را می‌پسندید و یا کلا طعم دلنشین برای شما، طعم ملس است، زیتون پرورده می‌تواند تمام این‌ها را با هم داشته باشد. به همین دلیل طعم‌های مختلفی از زیتون پرورده را در گیلان می‌توانید تجربه کنید. در صورتی که تمایل دارید یک طعم جذاب از غذاهای محلی مازندران را تجربه کنید و در عین حال وقت زیادی برای طبخ آن ندارید، بیج بیج می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. مواد اصلی این غذای مازندرانی شامل گوشت چرخ کرده، پیاز، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، زردچوبه، نمک و فلفل است که ترکیب آن‌ها با هم در عرض۳۰ الی۴۰ دقیقه یک غذای لذیذ را به وجود خواهد آورد. بد نیست بدانید که بیج بیج معمولا با کته سرو می‌شود، اما می‌توانید آن را با نان هم میل کنید.

۱۴. رستوران خاور خانم چابکسر

در صورتی که گیاه‌خواران هند حدود 25 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و به دلیل پرجمعیت بودن این کشور، حتی اگر یک چهارم آن نیز گیاه‌خوار باشند، جمعیت زیادی به نظر می‌رسند. به هر حال اگر گیاه‌خوار باشید این کشور برای شما یک بهشت است، زیرا قیمت غذا در هند برای افراد گیاه‌خوار عموماً ارزان‌تر تمام می‌شود، اما اگر گیاهخوار نباشید به هر حال غذاهای گوشتی هم هست. به خاطر داشته باشید که شمال غربی هندوستان بیشترین جمعیت گیاه‌خواران را دارد و جمعیت هر دو نوع رژیم غذایی در نواحی مرکزی تقریبا با یکدیگر مساوی است. از جمله غذاهای چالوس و مازندران که اصالت بسیار داشته و در بین اهالی بومی این مناطق بسیار محبوب است، بشته واش است.

#6 رستوران تهران تنکابن

مواد لازم برای درست کردن این غذا گوشت مرغ، پیاز، سیر، آب نارنج، لپه، سبزیجات خرد شده (ترکیب جعفری، گشنیز، نعناع و گاهی کمی تره)، آب، تخم مرغ، نمک و فلفل است. اول مرغ با پیاز و سیر خوب سرخ می شود بعد از مدتی نمک، فلفل و سبزیجات به ترکیب اضافه می شوند. حالا نوبت لپه، ۱/۵ لیتر آب و یک لیوان آب نارنج تازه است، سپس در قابله را می گذاریم تا بعد از چند ساعت خورشت کاملا جا بیفتد. ۱۰ دقیقه قبل از اینکه پخت خورشت تمام شود دو تخم مرغ زده شده به تمام قسمت های سطح خورشت اضافه می شود. در این غذا احتیاج به ادویه ی زیادی نیست چون طعم اصلی آن از آب نارنج و سبزیجات تازه می آید. بهتر است لپه ها را از شب قبل خیس کنید و قبل از اضافه کردن به خورشت به مدت ۲۵ خوب بپزید.