دسته‌ها
اخبار

غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری سیری در ایران

برای مشاهده طرز تهیه چکدرمه به مجموعه مقاله‌های غذاهای محلی کجارو سر بزنید. دنده کباب یکی از انواع کباب‌های اصیل و لذیذ ایرانی و بسیار شبیه به شیشلیک است که اصالت آن به شهر تاریخی کرمانشاه برمی‌شود. دنده کباب با گوشت دنده گوسفند تهیه می‌شود و نسخه اصیل کرمانشاهی آن را با رب گوجه‌فرنگی، زعفران و ادویه‌جات طعم‌دار می‌کنند؛ در حالی که می‌توان این کباب خوشمزه را با انواع سس‌های دیگر نیز مزه‌دار کرد. دنده کباب، یکی از غذاهای مهم و مجلسی شهر کرمانشاه به شمار می‌آید که معمولا در مهمانی‌ها و مجالس مهم سرو می‌شود.

  • ابتدا پیاز را رنده کرده و بعد از گرفتن آب آن، همراه با گوشت قرمز، روغن زیتون، سس سویا و نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه ترکیب کنید.
  • نام این غذا از کلمه عربی «لخلخه» به‌معنای «بوی خوش» گرفته شده است.
  • اوترشی بیشتر در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود و از جمله غذاهایی است که به سرعت و سادگی تهیه می شود و دارای مزه ملس متمایل به ترش است .
  • دهکده سیاحتی زاگرس که دارای واحدهای اقامتی زیبا و مشرف به زاینده رود و پل زمانخان است در مجاورت این پل بنا شده است.

گیاهی که به ظاهر شبیه به طرح است و در کوه های غرب ایران رشد میکند و با نام هایی مثل پیاز یزدی، سوره بنه، بن سرخ،، لپو میشناسند. رستوران قاشق نقره‌ای یکی از ارزان‌ترین و در عین حال مدرن‌ترین رستوران‌های شهرکرد است. در این رستوران نیز غذاهای ایرانی با کیفیتی قابل قبول سرو می‌شوند. برای وقت‌هایی که در شهر گشته‌اید و حسابی گرسنه هستید، رستوران قاشق نقره‌ای می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد. در دکوراسیون این رستوران از رنگ‌های شاد و زیبا استفاده شده است که اشتهای شما را چندین برابر می‌کند. موقعیت مکانی رستوران نیز در شهر خوب است و به‌راحتی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

دستور تهیه کباب تابه ای رژیمی ، خوشمزه و آبدار

فلافل اهوازی، یکی از غذاهای جنوبی و عربی مشهوری است که در سراسر کشور، تهیه و سرو می‌شود. فلافل خوزستانی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود و آن را با نان، گوجه‌فرنگی، خیارشور و انواع ترشی سرو می‌کنند. برای تهیه خمیر، ماست را در یک کاسه بزرگ بریزید و زردچوبه و سیاه دانه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. سپس آرد را کم کم در کاسه بریزید و مواد را مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاورید که به دست نچسبد. روی خمیر را بپوشانید و اجازه دهید تا در دمای اتاق برای دو ساعت استراحت کند. خمیر را پس از گذشت این زمان به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و روی یک پارچه تمیز بچینید.

غذاهای محلی شهرکرد؛ طعمی لذیذ از بام ایران

برای مشاهده دستور پخت کباب های مختلف می توانید به بخش انواع کباب مجله آرگا مراجعه کنید. مقدار مواد گفته شده برای چهار نفر مناسب است و در صورتی که برای تعداد زیادی تصمیم به تهیه کباب بختیاری دارید باید مقدار مواد اولیه آن را افزایش دهید. در مرحله آخر منقل ذغالی را آماده کنید و سیخ ها را بر روی منقل قرار دهید و سپس با کمک بادبزن شروع به باد زدن کنید. 2_ گوشت راسته گوسفندی برای تهیه کباب بختیاری به شیوه رستورانی گزینه بهتری است. البته بعضی گوشت گوساله را ترجیح می دهند، اما از نظر پزشکی گوشت گوساله و گاو برای خوردن توصیه نمی شود. چرا که طبع سرد و خشکی داشته و مصرف مداوم آن به معده آسیب وارد می کند و ممکن است باعث معده درد های طولانی مدت شود.

خورش ماش در شهرستان گرگان و روستاهای اطراف از جمله روستای زیارت، نومل، کلاجان سادات و قاجار و غیره از محبوبیت بالایی به‌خصوص در فصل بهار و زمستان برخوردار است. این خورش معمولا به‌همراه پلو کته و کوکو سیب‌زمینی سرو می‌شود. شله ماسی، شله دووی، شله ماستی یا شله دوغی، یکی از غذاهای ساده و محلی کهگیلویه و بویر احمد است که با برنج، دوغ، پونه و پیاز داغ درست می‌شود. سپس آن را با شیر، کره و کمی گلاب را بپزید تا غذایی با عطر فوق‌العاده داشته باشید. خورش بامیه اصالتا به شهرهای جنوب کشور تعلق دارد و علاوه بر طعم لذیذش، بسیار پرخاصیت است و از همین رو در اکثر شهرهای ایران نیز تهیه می‌شود.

در همین حین، یک عدد پیاز را خلالی کرد کنید و در تابه با زردچوبه و فلفل تفت دهید تا طلایی شود. سپس سیر را در تابه بریزید و تفت دادن را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید. در نهایت نعنا خشک را به آن‌ها اضافه کنید و آن‌ها را برای ۳۰ ثانیه دیگر تفت دهید. این مخلوط را پس از پخت کامل کله پاچه در قابلمه بریزید و غذا را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دیگر بپزید تا طعم مواد به خورد هم برود.

دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و یک دقیقه دیگر مواد را تفت دهید تا با هم ترکیب شوند. در ادامه رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و به‌خوبی تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه‌فرنگی گرفته شود. آلو بخارا را به قابلمه اضافه کنید و در حد دو دقیقه تفت دهید تا با دیگر مواد یکدست شود. در ادامه زعفران دم‌کرده را به‌همراه دو پیمانه آب، شکر و آب لیمو ترش اضافه کنید و اجازه دهید تا سس روی حرارت ملایم غلیظ شود.

اکنون یک قابلمه تقریبا بزرگ روی اجاق می گذاریم و دو قاشق روغن کف آن می ریزیم و نخست دو ردیف پیاز حلقه شده قرار میدهیم. خورش آلواز دیگر غذاهای چهار محال بختیاری است که در آن از گوشت گوسفند، رب انار، ادویه و پیاز به همراه مقدار زیادی آلو خشک سیاه استفاده می شود. البته نوع پخت بختیاری ها با دیگر استان ها متفاوت است چرا که خورشت بختیاری ها غلیظ تر می باشد و همچنین به جای آلو بخارا از آلو سیاه خشک استفاده می کنند. اوگندی یکی از خوراک های سنتی و محلی چهارمحال و بختیاری نام دارد که با استفاده از عدس توسط زنان ایل این منطقه طبخ می شود و در زبان بختیاری به معنای عدس و آب می باشد که از عدس و روغن و ادویه به دست می آید. یکی از ساده ترین آش های چهارمحال و بختیاری آش آماج می باشد که در تهیه آن نوعی سبزی کوهی به نام بوسور یا لیز به کار برده می شود.

بعد از سرد شدن به حالت گلوله درمی‌آورند و روی آن را گیاهانی مثل پونه می‌زنند و زیر آفتاب می‌گذارند تا خشک شود. آش دوغ چهار محال را میتوان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستانها پیدا کرد. اما مواد اولیه اش از پوشش گیاهی منحصر به فرد این استان چشم نواز و سرسبز است. گردشگران طبیعت در روز سیزدهم فروردین که روز طبیعت است همیشه این آش را تهیه میکنند و در کنار غذاهای لذیذ بختیاری نوش جان میکنند. آش دوغ بختیاری همانند کباب بختیاری در این منطقه معروف است و طرفداران زیادی دارد. در این مطلب می خواهیم با غذاهای محلی چهار محال و بختیاری آشنا شویم .