دسته‌ها
اخبار

غذاهای محلی مازندران: خورش و برنج و .. با طرز تهیه همه غذاها مجله علی بابا-غذای رژیمی

در تهیه آغوز مسما از گردو و دانه‌های ساییده شده انار به همراه انواع ادویه و پیاز استفاده می‌شود. اگر به مازندران یا شمال ایران سفر کردید، حتماً این غذای لذیذ و مقوی را امتحان کنید. صبحانه هایی که آنقدری حجم مناسب دارند که به خوبی سیر می کنند. اما همه خوبی ها یکطرف، یک بدی هم رستوران سنتی کابانا کباب تنکابن دارد و چون رستوران ظرفیتش نسبت به معروفیتش کم است، در ایام شلوغ سال مشتریان باید زمانی را بیرون رستوران منتظر بمانند تا میزی در رستوران خالی شود.

  • این غذای خوشمزه گیلانی از تخم مرغ، سیر، خالواش، اسفناج و انواع سبزی‌ها مثل گشنیز، جعفری، نعنا و شوید پخته می‌شود.
  • شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ در میان شهرهایی رواج پیدا کرد که از فاکتور خلاقیت برای پایداری در شهر استفاده می کنند.
  • و از آنجایی که تهیهغذای گیلانیبه شکل اصیل آن نیاز به مهارت خاصی دارد، سرآشپز و اکیپ رستوران گیلانی هستند.
  • مواد لازم برای تهیه این غذا سیر، پیاز، دانه های انار، رب انار و مرغ است.

برای تهیه این غذا اول سیر با شوید تفت داده می شود و بعد باقلا و آب به آن اضافه می شود تا خوب بپزد. کوکوی اشپل یک غذای گیلانی است که از ترکیب اشپل ماهی، سیب زمینی، سبزی، پیاز و سیر به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه تهیه می‌شود. برای درست کردن اینکوکو، مواد را باهم ترکیب کرده و تخم مرغ در آن می‌شکنند و خوب هم می‌زنند.

رستوران ماهی ماهی

قدیمی‌ها آن را در ظرف محلی «گمج» درست می‌ کردند و به آن «خورش فسنجان سبزی» می‌ گفتند. «کال کباب» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌ توانید با مواد ساده ای مثل سیر و بادمجان درست کنید. کال کباب گیلانی اصلی گاهی با ناز خاتون مازندرانی اشتباه گرفته می‌ شود. مازندرانی‌ها به کال کباب گردو اضافه نمی‌کنند در عوض در آن آبغوره می‌ ریزند و به این ترتیب کال کباب گیلانی تبدیل به ناز خاتون مازندرانی می‌ شود. اگر غذاهای ملس دوست داشته باشید حتما خورشت آلو یکی از محبوب ترین غذاهای شماست. برای تهیه ی این غذا از مرغ، دانه‌ های انار، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و گردو استفاده می شود.

آخرین آمار کرونا در کشور ۲۲ آذر ۱۴۰۱/ تکرار روز بدون فوتی و شناسایی ۳۰ بیمار جدی

جالب است بدانید که مازندرانی‌ها این غذا را در بسیاری از مراسمات مذهبی مختلف و مناسبت‌های خاص طبخ می‌کنند. با توجه به نوع غذایی که طبخ می کنید این زمان متفاوت است ولی به طور معمول بیشتر از ۵ دقیقه نباید ماهی در خورش بپزد زیرا بعد از سرخ شدن خیلی زود له می شود. اگر انار در دسترس نبود می‌توانید از آب انار نیز استفاده کنید. آغوز مسما را با گوشت اردک درست می کنند و همین موضوع علت اصلی لذیذ بودن آن است و قطعا نمی توان از این غذا صرف نظر کرد.

این رستوران در جاده اصلی رودبار به رشت قرار دارد و جای پارک هم در خیابان جلوی رستوران به اندازه کافی هست. تنوع غذایی در شهرهایی مانند رشت و گیلان بسیار زیاد است و از مواد اولیه درجه یک و کاملاً سالم غذاهای خوشمزه و فوق‌العاده‌ای درست می‌کنند. اگر شما هم به‌دنبال پاسخی برای این پرسش همیشگی یعنی ناهار چی بپزم هستید، به شما هواری را پیشنهاد می‌کنیم. این غذای جنوبی با ماهی، پیاز، شوید، شنبلیله و سیر درست می‌شود. برای پختن هواری باید مواد لازم را با ماهی سرخ کنید و بعد برنج را به آنها اضافه و دم کنید. منو گمج موارد زیادی را شامل می‌شود و خورشت‌هایی مثل مالاوابیج و غوره مسما هم دارد که هم با مرغ و هم با گوشت اردک سرو می‌شود.

همچنین پیش غذاهای متنوع و لذیذی هم در رستوران سرو می شود که نباید آن ها را از دست دهید. از نظر قیمتی هم طبق گفته مشتریان، با توجه به کیفیت، حجم، خدمات سرویس دهی و محیط زیبای رستوران، قیمت غذاها معقول و منطقی به نظر می رسند. اگر دقت کرده باشید اکثر گیلانی‌ها در غذاهای خود از رب انار، سبزی‌های معطر و سیر استفاده می‌کنند. همین مواد باعث می‌شود که در کنار هنری که برای آشپزی به خرج می‌دهند، طعم بی‌نظیر غذاهای گیلکی زیر زبانتان بماند. غذاهای گیلکی معمولاً سرشار از ویتامین و مواد مغذی هستند و اکثریت در کنار تمام غذاها برنج کته همیشه وجود دارد. یکی از فوق العاده‌ترین پیش غذاهای شمالی و به خصوص مردم گیلان، زیتون پرورده‌های خوشمزه این جا است.

ماهی شما باید به خوبی برش داده شود و در نمک و فلفل برای دو ساعت مزه دار گردد. همچنین موادی مانند پیاز، سیر و سبزیجات به خوبی باید در ماهیتابه تفت داده شود و سپس به آن گردو را اضافه کنید. ماهی باید به صورت جداگانه سرخ شود و سپس به خورش شما اضافه گردد. رب اناری که استفاده می‌کنید باید ترش باشد تا طعم قلیه ماهی بهتر شود. همچنین ماهی بعد از سرخ شدن بیشتر از ۵ دقیقه نباید در خورش قرار بگیرد زیرا به سرعت له خواهد شد.

تقریبا می توان این غذا را به کباب تابه ای شبیه دانست اما با تفاوتهایی در شیوه ی طبخ و مواد اولیه آن که مهم ترین آن می تواند آبدار بودن گمج کباب باشد. بادمجان، رب انار و دانه های انار به همراه گردو، ترکیبی برای شما خواهند ساخت که باور نخواهید کرد. باکله پته از غذاهای بسیار معروف و سنتی استان مازندران است که شاید در میان غیر بومیان کمتر شاخته شده باشد. اگر به غذاهای گوشتی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم کوپس را میل کنید. این غذا معمولاً به همراه کته یا به عنوان مکملی برای برنج و ماهی شور خورده می‌شود.