دسته‌ها
اخبار

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها جاذبه ها-غذای رژیمی

در ابتدا فیله گوسفند یا گوساله را به خوبی شستشو دهید و به طول روی سطح مناسبی قرار دهید و برش بزنید. فیله مرغ را نیز بعد از شستشوی کامل در ابعاد 3 در 2 سانتی متر مانند جوجه کباب خرد کنید. سپس تکه های گوشت و مرغ را کمی با گوشت کوب بکوبید تا نرم شوند. در مرحله بعد باید پیاز را حلقه حلقه کنید و در ظرفی که گوشت و مرغ را در آن قرار داده اید، بریزید.

غذاها نیز به اندازه جاهای دیدنی لرستانی شما را با تمام زیبایی‌هایش شگفت زده و از فرهنگ و سنت مردم رونمایی می‌کند. بیشتر غذاهای لری مانند دیگر استان‌های غربی از گوشت درست می‌شود یا معمولا شامل چند آش است که در آن از سبزیجات محلی استفاده و طعمی متفاوت خلق می‌کنند. یکی دیگر از غذاهای بومی استان که در رستوران بختیاری سرو می شود و بسیار مورد توجه گردشگرانی که به این شهر سفر کرده اند قرار گرفته است، آش “آو تفتاله” است.

در طبخ این غذا زیاد تفاوتی در شهرستان های دیگر استان وجود ندارد. مواد اولیه این غذای منحصر به فرد نخود، لوبیا، عدس، برنج، سبزی، دوغ ترش، پیاز، روغن، سیر، زردچوبه می باشد.در پختن این غذا به این نکته دقت کنیم که نخود و لوبیا و عدس باید کاملا پخته شود چرا که اگر کامل پخته نشود سبب مشکلات گوارشی خواهد شد. نیز در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود. برای تهیه این غذا ابتدا مغز گردو ، مغز بادام، پر زرد آلو را از قبل به صورت جدا گانه گذاشته تا خیس بخورد سپس ناردون(انار خشک شده) را شسته و مقداری آب به آن اضافه کرده و به مدت 1 ساعت میگذاریم خیس بخورد. سپس آن را روی حرارت گذاشته و به مدت 20 دقیقه می جوشانیم . آرد سبوس دار را تفت داده تا کمی رنگ آن تغییر کند و آب ناردون را که از صافی رد شده به این آرد اضافه می کنیم و به آرامی حرارت می دهیم.

پیاز، لوبیا، برنج، سبزی آش، کشک، نعنا، نمک و فلفل سیاه و زردچوبه از مواد تشکیل دهنده آن هستند. استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های خطه ی زاگرس است. این استان به دلیل اینکه اکثریت مردم جزو عشایر هستند دارای تنوع غذایی فراوانی می باشند.

4_ در صورت تمایل می توانید از فر نیز برای پخت این کباب لذیذ و خوشمزه استفاده کنید. توجه داشته باشید، که باید فر را در درجه حرارت بالا قرار دهید. سپس کاسه محتوی گوشت ها را از یخچال بیرون می آوریم و اول یک تکه از فیله های مرغ را سیخ می کنیم و بعد یک تکه از فیله های گوشت قرمز را قرار می دهیم تا یکی در میان سیخ شوند.همه گوشت ها را به همین شکل سیخ می کنیم. (می توانید ۱ الی ۲ قاشق آب لیمو ترش تازه نیز اضافه کنید) و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۴ ساعت استراحت کنند.اگر زمان کافی دارید از شب تا صبح اجازه بدهید استراحت کنند. در ادامه زعفران دم کرده، روغن مایع، ماست چکیده و کمی فلفل سیاه و نمک روی گوشت ها می ریزیم و با دست همگی گوشت ها را زیر و رو می کنیم تا کاملا مواد به همه نقاط گوشت ها آغشته شود و مزه دار شوند. غذای خانگی کندو یک آشپزخانه بسیار مدرن و خلاق در شهر تبریز است که در زمین ارائه…

  • بادشکن، مقوی قلب ، اشتها اور، رفع سنگ کلیه و کیسه صفرا، از بین.
  • نیمی از مواد را در ظرف گوشت قرمز و نیم دیگر آن را روی مرغ ها بریزید.
  • کباب بختیاری یکی از کباب های بسیار محبوب و خوشمزه ایرانی است که با روش های متنوعی تهیه می شود.
  • بختیاری‌ها یا ایل لر بختیاری از مردمان ایرانی به‌شمار می‌آیند که در جنوب غربی ایران در استان‌های چهارمحال و بختیاری، استان کهگیلویه و بویراحمد خوزستان، لرستان، اصفهان و استان مرکزی زندگی می‌کنند.
  • در متن زیر ما به شما آدرس بهترین کبابی‌های تهران را می‌دهیم.

موقعیت مکانی رستوران نیز در شهر خوب است و به‌راحتی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. بهداشت و پاکیزگی در رستوران و چیزهایی مانند رعایت فاصله اجتماعی و ماسک نیز در این رستوران کاملاً دقیق اجرا می‌شوند و نباید نگران آن‌ها باشید. در این شهر از هرکسی که سراغ یک کباب قفقازی خوب را بگیرید،‌ قطعاً به شما رستوران قصر را پیشنهاد خواهد داد. فضای دلنشین رستوران و منویی کامل از غذاهای مختلف ایرانی که قیمتشان هم مناسب است، باعث شده که این رستوران بین مردم محبوب شود. رستوران قصر ۳ سالن مجزا دارد که برای برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها استفاده می‌شوند.

چگونه خریدی رضایت‌بخش داشته باشیم؟

کبه عربی همان طور که از نامش پیداست یک غذای سنتی عربی است. برای تهیه این غذا ابتدا برنج را با مقداری آب، روی حرارت ملایم می گذاریم تا برنج مانند شیر برنج شود. سپس آن را با سیب زمینی که ریز رنده کرده ایم مخلوط می کنیم یا چرخ می کنیم. قلیه دزفولی همان طور که از نامش پیداست متعلق به شهر دزفول است و برخلاف قلیه تخم مرغ و اوپیوزی که سریع طبخ می شوند، این غذا طبخی طولانی دارد. در این قلیه از گوشت چربی دار استفاده می شود که همراه نخود، بلغور، نمک و فلفل، سیر، پیاز، برنج و لوبیا چشم بلبلی زمانی طولانی حرارت می دهیم. سپس تمبر هندی و رب انار را اضافه کرده و آن را می کوبیم.

ماهی از لحاظ غذایی برای بدن بسیار مفید است و از بیماری های متعدد و شایع چون بیماری های قلبی، فشار خون، بیماری های مغزی، تجمع پلاکت و نامنظم بودن ضربان قلب جلوگیری می کند. هم چنین دارای پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، امگا۳، مس، املاح معدنی و ویتامین های آ، ب و د است و از سوی دیگر چربی کمی دارد. با توجه به این موارد از نظر متخصصان تغذیه توصیه می شود.

نان بلوط

آش ترخینه هم یکی دیگر از غذاهای لری است که ماده اصلی آن کشک و بلغور گندم به همراه سبزی‌های کوهی است. اگر به لرستان سفر کردید، حتما این آش را امتحان کنید چون سبزی معطری که در آن استفاده می‌شود، مخصوص این منطقه است و مانندش را در جایی دیگر پیدا نخواهید کرد. به آش ترخینه آنتی بیوتیک طبیعی هم می‌گویند که در زمان سرماخوردگی و فصل سرما می‌پزند. رستوران آشپزخانه سبز تبریز یکی از بهترین رستوران های این شهر است و از محبوبیت… از غذاهای مجلسی قوم بختیاری پلو خورش بهمی باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی دارد . این غذا منبع فیبرو سبوس مناسب برای پوکی استخوان ,خونساز است و دارای انواع ویتامین ها می باشد .

چند نکته در خصوص سرو غذاهای محلی شهرکرد

برای سرو، آن را لای پلو می دهند که ظاهرش مانند پلو مخلوط می شود. قلیه ماهی، یک غذای سنتی است و همراه پلو سرو می شود، پس در واقع خورشت به حساب می آید. در این غذا از ماهی، رب انار(یا گوجه)، پیاز، نمک و فلفل، روغن، زردچوبه، سیر، تمبر هندی و سبزی قلیه یعنی گشنیز و شنبلیله(حلبه) استفاده می شود.