دسته‌ها
اخبار

غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری ویرگول

پس بهتر است معطل نکنید و خود را به دست جادوی طبیعت استان چهارمحال بسپارید. استان چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود که در بخش مرکزی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده‌است. به علت جوان بودن دوره کوه‌زایی و شرایط تشکیل گسل‌های خاص، در این منطقه وجود بلایا و مخاطرات طبیعی بسیاری چون ریزش بهمن، سیل، زلزله و رانش زمین در اکثر نقاط آن مشاهده می‌شود. چهارمحال و بختیاری با مرکزیت استان شهرکرد دارای ۶ شهرستان به نام‌های اردل، بروجن، فارسان، کوهرنگ، لردگان، شهرکرد و سامان و ۲۶ شهر است. این در حالی است که تا قبل از سال ۱۳۳۲ شهرستان شهرکرد بخشی از استان اصفهان بود. شهرستان‌های این استان به دو دسته شرقی و غربی تقسیم می‌شوند که نیمه شرقی را چهار محال و نیمه غربی را بختیاری می‌نامند.

  • رستوران کی تو، یکی از متنوع‌ترین منوها را بین رستوران‌های شهرکرد دارد.
  • شما می‌توانید در انتهای پخت کمی زعفران دم‌کرده یا رب سرخ کرده به آبگوشت اضافه کنید تا رنگی زعفرانی یا قرمز به آن بدهید.
  • با مراجعه به مقاله انواع خورش قیمه در مجموعه غذاهای محلی کجارو، می‌توانید با طرز تهیه انواع این خورش و همچنین پیچاق قیمه (خورش بادام) آشنا شوید و آن‌ها را در منزل درست کنید.
  • تفکر اولیه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان بر می گردد.

این تالاب زیستگاه نوعی ماهی از خانواده کامبوزیا و ماهی گورخری است. تالاب گندمان و سولوقان ، از دیگر تالاب های دائمی استان می باشند که در نزدیکی تالاب چغاخور واقع شده اند. مسجد دستگرد و مسجد جامع کیان از آثار دوره صفویه و مسجد اتابکان که یکی از بناهای مربوط به اتابکان لر بزرگ در اوایل قرن هفتم هجری قمری است که در این مکان حکومت داشتند. شهرها و مناطق قدیمی استان نیز از دیگر جاذبه‌های منطقه هستند . این آبشار از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده است. این تونل جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه های اطراف به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه کوهرنگ جایی که اکنون شهر توریستی چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ قرار دارد، ایجاد گردید .

رستوران های استان چهار محال و بختیاری

رستورانی دنج با دکوراسیونی سنتی و کادری خوش‌اخلاق که بهترین غذاها را برای شما آماده می‌کنند. در این رستوران می‌توانید هر نوع کبابی که بخواهید،‌ سفارش دهید و در حالی که روی تخت‌هایی با قالیچه‌های قرمزرنگ نشسته‌اید، غذایتان را با لذت نوش جان کنید. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که این رستوران، جزو گران‌ترین رستوران‌های شهرکرد است. در زبان ترکی به سنگ «داش» می‌گویند و به همین علت، نام این غذا که روی سنگ‌های داغ پخته می‌شده است را «سرداشی» گذاشته‌اند.

چهارمحال و بختیاری

در ادامه زعفران دم کرده را به همراه ماست ، روغن مایع و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید. استان چهارمحال و بختیاری با اقلیمی خارق‌العاده و طبیعتی سرسبز، انواع میوه و سبزی، غلات و دام را در اختیار مردمان خود قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند غذا‌هایی رنگارنگ و خوشمزه را با این مواد غذایی تازه تهیه کنند. در دل تاریخ و فرهنگ غنی هر منطقه‌ای حرف‌های زیادی هست تا درباره‌اش با هم بگوییم و تعریف کنیم، یکی از چیزهایی که اتفاقا هواخواه زیاد دارد؛ غذاست، مخصوصا غذاهای سنتی! بیایید در این مقاله از هومسا به لرستان زیبا سفر کنیم و با معروف‌ترین غذاهای لری آشنا شویم.

دستور فوق العاده تهیه مربا لیموترش خوشمزه و خانگی

بردگوری ها به گونه ای انفرادی و یا چندتایی ردیف گردیده و بیانگر فرهنگ تبیین در طول بیش از ۱۵۰۰ سال در منطقه و نفوذ مذهب زرتشت و پیروان آن در این خطه هستند. بردگوری ها در بخش‌های دیناران میانکوه و بازفت پراکنده‌اند . بختیاری ها برای پاس داشت جنگاوران و دلاوران خود بر روی قبر آنان مجسمه ای تراشیده از سنگ و به شکل شیر با نقاشی از اسب و شمشیر قرار می دادند. شیر سنگی بر روی قبور دلاوران و جوانان بختیاری یادآور تاریخ پرحادثه و پر فراز و نشیب گذشته است. قدیمی ترین شیر سنگی موجود در استان مربوط به دوره صفوی میباشد .