دسته‌ها
اخبار

غذاهای سنتی ایرانی معرفی خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران-غذای رژیمی

در کئی پلا، علاوه بر کدو حلوایی، پیاز، گوشت چرخکرده، برنج، زیره، زردچوبه و ادویه هم می‌ریزند. مازندرانی‌ها هم مثل همسایه‌شان گیلان، غذاهای خوشمزه و خوش‌طعمی دارند. اگرچه بسیاری از این غذاها در هر دو استان مشترک هستند، اما با این حال برخی از این غذاها را به طور خاص متعلق به مازندران یا گیلان می‌دانند. در اینجا فقط تعدادی از غذاهای خوشمزه‌شان را با هم می‎بینیم.

موادی چون گیاهان معطر، سبزیحات، لوبیاها، مغزها و دانه ها، میوه های خشک، گوشت و حتی رشته فرنگی گزینه های پیش رو برای مخلوط کردن با برنج اند که در نهایت یک غذای کامل محسوب می‌شوند. یکی از انواع پلوها، باقالی پلو است که در فصل بهار خواهان بسیاری دارد، چرا که باقالی ها در این فصل تازه بوده و برای پخت بسیار مناسب و لذیذ اند. یکی از پیش‌ غذاهای سنتی ایرانی بادمجان شکم پر است که مردم تبریز به آن قارنی یاریخ می‌گویند. بادمجان‌های کشیده و درشت برای قارنی یاریخ مناسب‌تر هستند. آن‌ها را به دونیم کنید و پوست بگیرید اما دقت کنید پوست کنارهای بادمجان‌ها را نگیرید.

روش پخت آن که حتما به آن آشنایی دارید عبارت اند از پختن و سپس سرخ کردن مرغ ها و سپس برنج و استفاده از زرشک و زعفران و خلال پسته و بادام برای تزیین. بدون شک یکی از غذاهایی که در نگاه اول به کلمه سنت در خاطرمان تداعی می شود، آبگوشت لذیذ است. این غذای خوشمزه پایه ثابت مهمانی ها و جشن های گذشتگانمان بوده و در مراسمات جشن و عروسی و در سوگواری ها همیشه مورد استفاده قرار می گرفته است. برای تهیه این سمبوسه، ترکیبی شامل گوشت چرخکرده، سبزیجات، سیر، فلفل و رب را داخل نان لواش می‌پیچند. اگر به شیراز سفر کردید، خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی شیرازی را می‌توانید در این رستوران‌ها بخورید. یکی دیگر از غذاهای سنتی مخصوص استان فارس، شیرازی پلو است.

  • سپس بلغورهای تفت داده شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها با یک قاشق چوبی، به‌صورت دورانی هم بزنید تا زمانی که آب آن کم شود.
  • البته این موضوع بدین معنا نیست که شما نمی‌‌توانید در شهرهای مختلف ایران، قلیه‌های محلی را مزه کنید.
  • این خورش به‌قدری خوشمزه است که کافی است فقط یک‌بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید.
  • تنوع چلو و پلو ها در لیست غذا های ایرانی، ورای تصور است.
  • کوکوی مرغ رشتی هم یکی از خوشمزه ترین غذاهای کشورمان است که دارای محبوبیت زیاد در میان ایرانیان می باشد.

برنج، گوشت چرخ کرده، کشمش، مغز گردو، پیاز، رب انار، آرد نخودچی، نمک و فلفل ترکیبات این پلوی خوشمزه هستند. گوشت را به همراه نمک و فلفل و آرد نخودچی به صورت کوفته قلقلی های کوچک درآورده و سرخ می کنیم. پیاز، رب انار، مغز گردو و کشمش را با هم تفت داده و کنار می‌گذاریم. برنج را آبکش کرده و از مخلوط کشمش و گوشت لا به لای آن می ریزیم. حتما شما هم لوبیا پلو را یک غذای ملی می دانید که در خانه اغلب ایرانی ها طبخ می شود اما باید بگویم این لوبیا پلو کمی متفاوت است و اصلا با لوبیای چشم بلبلی طبخ می شود.

۳۲- خورش انار بیج

سپس آب آن‌ها را خالی کنید و به‌همراه آب تازه در یک قابلمه بریزید. بلغور گندم را برای پنج تا ۶ ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزید تا لعاب بیندازد و باز شود. حبوبات را نیز به‌صورت جداگانه از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود.

طرز تهیه کباب ترش ( گیلان )

هر شب، به‌جز ایام سوگواری، از ساعت ۸ تا ۱۲ شب برنامه موسیقی سنتی در این رستوران برگزار می‌شود تا حین میل کردن غذا، از نوای موسیقی سنتی ایرانی نیز لذت ببرید. رستوران سنتی عالی قاپو را بی‌شک می‌توان یکی از بهترین مثال‌ها در زمینه دیزاین سنتی در سراسر ایران دانست. این رستوران که در نزدیکی میدان ونک قرار دارد، طی چند سال اخیر توانسته مشتریان ثابت خود را به دست بیاورد. مرصع پلو در واقع نوعی برنج است که آجیل و میوه‌­های مختلف مانند نگین روی آن می‌­درخشند. غذایی شیرین و خوش طعم است که با استفاده از انواع مغزها و میوه­‌های ایرانی مانند پسته، بادام، پوست پرتقال شیرین، زرشک، هویج و زعفران طبخ می­‌شود. محال است بخواهی غذای ایرانی بخوری و ظرفی از سبزی تازه را در کنار غذا نبینی.

آب لوبیای خیس خورده را خالی کنید و آن را به‌همراه دو پارچ آب در قابلمه بریزید. سپس شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت و حبوبات بپزند. لپه‌ها را از دو تا سه ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ لپه گرفته شود. سپس پیازهای ریز خرد شده را در روغن بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا کاملا سبک و طلایی شوند.