دسته‌ها
اخبار

غذاهای سنتی، بومی و محلی استان چهار محال و بختیاری طرز پخت و مواد

در استان کهگیلویه و بویر احمد نباید انتظار غذاهای پرچرب و سنگین را داشته باشید؛ زیرا ریشه غذاهای سنتی این منطقه در زندگی عشایری گذشتگان این استان است. غذاهای محلی این استان معمولا با نان محلی سرو می‌شوند و از میان آن‌ها می‌توان به شله ماسی، شله ماشکی، شله بادامی، کله جوشک، شله شیری، پلو یا آش کنگری، نان بلوط و غیره اشاره کرد. کلیدی‌ترین نکته برای تهیه یک دنده کباب خوشمزه، آبدار و مغزپخت شده، استفاده از حرارت ملایم و صبر و زمان زیاد است. پس اگر قصد دارید یک دنده کباب بی‌نقص در خانه درست کنید، یک روز آزاد را انتخاب کنید تا زمان کافی برای آشپزی در اختیار داشته باشید. دنده کباب را با برنج یا نان تازه، پیاز، نارنج، ماست و انواع سبزیجات به سر سفره بیاورید و مطمئن باشید که همه عاشق این غذا خواهند شد. در زمان‌های دور که افراد به یخچال دسترسی نداشتند، برای نگهداری گوشت، آن را قورمه می‌کردند؛ فرآیند سختی که همچنان در میان مردم روستا‌ها و عشایر استان کرمان از جمله شهر بابک جایگاه خاصی دارد.

  • آب‌و‌هوای مساعد و خاک مرغوب گیلان، سبب شده است تا انواع خوراکی‌های طبیعی از جمله صیفی‌جات، میوه‌ها و حبوبات در این منطقه رشد کنند و شاید به همین دلیل است که غذا در این منطقه، تا این حد متنوع است.
  • در دو دقیقه پایانی پخت کباب با قلمو از مخلوط کره و زعفران دم کرده روی کباب ها بمالید تا نرم تر و لذیذتر شوند.
  • ماش، برنج، پیاز، کره، نمک، فلفل و زردچوبه از مواد اصلی تشکیل‌دهنده ماش پلو هستند.
  • عدسی را هم می توان با گوشت چرخ کرده و هم بدون گوشت طبخ کرد و پس از پخته شدن با مقداری آویشن و سیر می توان آن را طعم دار کرد.
  • وسعت زیاد ۳۴۰۰ هکتار پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند از لاله های واژگون یا اشک مریم در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به دیگر جاذبه های سیاحتی کوهرنگ، از این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی ساخته است.

که استان چهار محال و بختیاری نیز یکی از مناطقی است که آن را طبخ می کنند. این غذا به سبب وجود کشک بسیار مناسب برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند می باشد. پیاز، لوبیا، برنج، سبزی آش، کشک، نعنا، نمک و فلفل سیاه و زردچوبه از مواد تشکیل دهنده آن هستند. پرورد دوغ از جمله غذاهای سنتی دیگری است که در چهارمحال و بختیاری رایج است و در بین مردم این منطقه طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است.

عرب‌ها معمولا این غذا را با بادام هندی تفت داده شده تزئین می‌کنند. در برخی از طرز تهیه‌ها لپه حذف می‌شود و به‌جای آن از کشمش و سیب‌زمینی استفاده می‌شود. طبخ اردک شکم‌پر به زمان و حوصله بسیاری نیاز دارد؛ اما مطمئن باشید که به‌محض مزه‌کردن آن، متوجه می‌شوید که این غذا ارزش زمانی که برای آن سپری کرده‌اید را داشته است. اردک شکم‌پر، یک غذای بسیار مجلسی و متفاوت است که با حضورش در سفره مهمانی، رنگ متفاوتی به سفره شما خواهد بخشید و همگان را خوشحال خواهد کرد. این غذای لذیذ توسط محمدقاسم خان، والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع و به نام او، نام‌گذاری شد.

کباب چنجه حرفه ای

شال کمر، کلاه نمدی و گیوه ملکی دیگر اجزای پوشش مردان بختیاری را تشکیل می‌دهد. زیبایی لباس زنان بختیاری هم چشمگیر است و برای دوخت پیراهن آن از ۴ متر پارچه استفاده می‌شود. شلوار زنان بختیاری هم بسیار گشاد و چین‌دار است و همچون دامن به نظر می‌آید. برای علاقمندان به معماری‌های منحصربه فرد و آشنایی بیشتر با فرهنگ و سبک زندگی روستایی منطقه، روستای پلکانی سرآقاسید از دیدنی‌هایی است که نباید آن را از دست داد. برخی افراد نصف پیمانه سبزی ماهی نیز به این خوراک اضافه می‌کنند.

کی یف در آستانه تخلیه قرار گرفت

سپس برنج را در آب گوشت باقی‌مانده در قابلمه بریزید و برنج را به‌صورت کته دم ‌کنید. در زمان سرو، برنج را ظرف بکشید و روی آن را با لپه تفت داده شده تزئین کنید. طرز تهیه ته تالی، بسیار ساده است و چاشنی‌های مختلف، طعم بی‌نظیر و متفاوتی را به این غذا اعطا می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه ته تالی آشنا کنیم. در دستور پخت این غذا، از گوشت تمامی قسمت‌های گوسفند از جمله ماهیچه، گردن و مغز ران می‌توانید استفاده کنید؛ البته این روزها برای تهیه زیربرنجی معمولا از ماهیچه و مغز ران استفاده می‌شود. نحوه کشیدن زیربرنجی نیز، آداب و رسوم خاصی دارد؛ به این‌گونه که کمی پلو در کف مجمع می‌ریزند، سپس گوشت‌های پخته را در وسط برنج کشیده و روی آن‌را با برنج می‌پوشانند؛ به‌طوری كه گوشت پيدا نباشد.

تباهگ در واقع، یک روش نگهداری از گوشت است که پس از آماده شدن، از آن یک خوراک لذیذ یا پلو بلوچی درست می‌کنند. تباهگ، از گوشت گوسفند یا بز ورقه‌شده، نمک، فلفل و پودر انار درست می‌شود و طعمی فوق‌العاده دلچسب دارد. تباهگ خشک‌شده را می‌توان بدون استفاده از هیچ وسایل سرمایشی، برای چند ماه و حتی یک سال در منزل نگهداری و استفاده کرد. نخود چرخ شده، سیب‌زمینی رنده شده و سیر و پیاز رنده شده را در یک کاسه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید. رب گوجه‌فرنگی، نمک، زردچوبه و فلفل را به خمیر فلافل اضافه کنید و خوب هم بزنید.

رستوران نایب ساعی

مانی پلو با نام‌های دیگری همچون نثار پلو، کشمش‌ پلو، نگین پلو، خلال پلو، قیمه‌ پلو و غیره در اراک، بندرعباس، دزفول و… این غذا بیشتر مناسب کسانی است که طرفدار غذاهای شیرین هستند؛ زیرا کشمش پای اصلی آن است. پیازو از قدیمی‌ترین غذاهای زنجان است که ظاهری شبیه به اشکنه یا آش دارد و در گذشته بیشتر برای شام مصرف می‌شد. ماده اصلی پیازو، تورتا است؛ کفی که هنگام جوشاندن روغن زرد، از روی آن می‌گیرند و در زبان آذری به آن «ساری یاغ» می‌گویند. برای رفع نفخ نخود می‌توانید نخودها را چند بار بجوشانید و آب نخود پخته را دور بریزید. افزودن رب گوجه‌فرنگی به فلافل اهوازی، آن را خوش‌رنگ‌تر می‌کند؛ البته شما می‌توانید آن را حذف کنید یا از یک عدد گوجه‌فرنگی تازه رنده شده در تهیه فلافل استفاده کنید.

البته کباب بختیاری اصیل با گوشت بره و دنبه بره به‌صورت یکی در میان در سیخ درست می‌شود و طعمی منحصربه‌فرد دارد. در ابتدا بلغور را پاک کنید و کمی آب روی آن بپاشید تا مرطوب شود. سپس بلغورها را در یک تابه بریزید و آن را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا بوداده شود.

این غذا در مناسبت‌های مختلف در فصل انار و به‌خصوص برای شب یلدا پخته می‌شود. اگر به لبو و کدو حلوایی دسترسی دارید، می‌توانید از هر دوی آن‌ها در تهیه این خورش استفاده کنید. این کوفته به‌صورت سنتی به‌شکل بیضی پخته می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را به‌شکل دایره‌های کوچک نیز درآورید. آبگوشت کرمانی مطنجنه، متنجنه یا متنجون، یک آبگوشت بسیار خوشمزه و محبوب در استان کرمان است که اصالت آن به رفسنجان برمی‌شود. این نوع آبگوشت به‌عنوان نذری در ایام محرم و صفر و به‌خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا در هیئت‌های عزاداری کرمان و بم طبخ می‌شود و برخی افراد آن را با نام آبگوشت امام حسینی می‌شناسند.

درصورتی‌که به ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند هستید و دوست دارید به پیست اسکی چلگرد سربزنید از زمستان پربرف این استان هم لذت خواهید برد. اتوبوس‌های تهران به شهرکرد از دو پایانه‌ی غرب و بیهقی یا آرژانتین حرکت می‌کنند و شما را به پایانه‌ شهرکرد در مسیر خروجی شهرکرد به فسا منتقل می کنند. این مسیر به دلیل وجود مجموعه های تفریحی در محل پل زمان خان و همچنین وجود شرایط اقلیمی مساعد در حدود ۹ ماه از سال و نیز دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهرهای استان اصفهان، همیشه مورد توجه گردشگران بوده است . آب و هوای منطقه به علت ماهیت کوهستانی مرتفع، که در مسیر بادهای مرطوب و سیستم های مدیترانه ای قرار داشته و موجب صعود و تخلیه بار این سامانه می گردد ،دارای بارش های نسبتاً مناسب است . در خطه بختیاری در دل صخره‌ها و یا سنگ های عظیم، فضاهایی با متوسط طول ۲.۳۰ متر و عرض ۲ و ارتفاع ۱۲۰ متر ایجاد می‌کردند که دارای دریچه های مربع شکل با در سنگی بودند.