دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه کباب بختیاری رستورانی خوشمزه با روش ذغالی و تابه ای

در زمستان‌ها نیز این کافه با قهوه‌های گرم و عالی در انتظار شما است. یکی از بناهای تاریخی در شهرکرد مسجد جامع است که از قرن ۱۳ هجری قمری در این شهر پابرجاست و دارای مساحتی برای با ۲۵۰۰ متر مربع می باشد. این مسجد از سه ورودی در شمال، شرق و غرب این بنا تشکیل شده است.

  • استان قم با قدمتی از بیش از هفت هزار سال قبل، یکی از استان‌های کویری و مرکزی ایران است.
  • این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که این رستوران، جزو گران‌ترین رستوران‌های شهرکرد است.
  • در پایان کوفته‌ها را در ظرف مورد نظر بکشید و به‌همراه سس سرو کنید.
  • گوشت خورشتی، لوبیا چیتی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، زعفران، غوره، نمک و فلفل از مواد تشکیل‌دهنده ارومیه خورش هستند.

استان چهارمحال و بختیاری، اقلیم و طبیعت زیبا و منحصر بفردی دارد، طبیعت خاص این استان، انواع مواد شامل میوه و غلات و دام و…. را در اختیار ساکنان قرار داده تا مردم این استان بتوانند با استفاده از این مواد غذایی غذاهای رنگین و لذیذ تهیه کنند. انواع خورش، غذاهای گیاهی، کباب، کوکو، آش، دسر و شیرینی در این خطه از کشور عزیزمان، طبخ و تهیه می‌شوند و به‌قدری مشهور و لذیذ هستند که امکان ندارد تاکنون، نام آن‌ها را نشنیده باشید. آب‌و‌هوای مساعد و خاک مرغوب گیلان، سبب شده است تا انواع خوراکی‌های طبیعی از جمله صیفی‌جات، میوه‌ها و حبوبات در این منطقه رشد کنند و شاید به همین دلیل است که غذا در این منطقه، تا این حد متنوع است. سیر، بادمجان، گردو، زردچوبه، طعم‌دهنده‌های ترشی مانند رب انار، آب انار و نارنج و سبزی‌های محلی مثل چوچاق و خالواش از مواد اصلی بسیاری از غذاهای محلی گیلانی هستند.

خورش هویج

از بهترین و معروف‌ترین هتل های چهارمحال و بختیاری می‌توان به هتل پارسیان آزادی در شهرکرد، هتل بام بروجن در بروجن و هتل کوهرنگ اشاره کرد. اقامتگاه‌های بومگردی نیز، که هرروزه به شمار آن‌ها افزوده می‌شود، از دیگر گزینه‌های اقامتی در روستاها و حاشیه شهرهای استان به شمار می‌آیند که عموما تجربه نابی از زندگی مردم محلی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. ابتدا پیازهای خردشده را در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شوند. سپس گوشت را همراه ادویه به پیاز داغ بیفزایید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد. لپه‌ای را که از چند ساعت قبل خیسانده‌اید، به بقیه مواد اضافه کنید و قدری هم بزنید تا لپه تفت مختصری بخورد و خامی آن گرفته شود.

آو تفتاله

روغن حیوانی متداول بین عشایر منطقه چهارمحال و بختیاری می باشد که با ترکیبی از عسل یا شیره یک خوراک بسیار مقوی و خوشمزه به شمار می رود. بنابراین در بسیاری مواقع به عنوان یکی از دلچسب ترین خوراک های سنتی در بین مردم به شمار می‌رود. رنگینک یکی از دسرهای سنتی استان خوزستان است که در ماه رمضان میهمان خانه های بیشتر اهوازی هاست و مانند یک وعده غذایی استفاده می شود.

«قیمه نثار» از دو واژه مجزا تشکیل شده است که «قیمه» به‌معنای خورشتی است که با گوشت خردکرده تهیه می‌کنند و نثار، به‌معنای آنچه در عروسی برای حاضران نثار می‌شود. روی گوشت‌ها را بپوشانید و آن‌ها را حداقل برای پنج تا ۶ ساعت در یخچال بگذارید. پس از گذشت این زمان گوشت‌ها را روی تخته کار قرار دهید و گوشت دنده را با بیفتک‌کوب بکوبید. حالا سیخ را از وسط دو استخوان دنده رد کنید و بعد گوشت‌ها را روی حرارت ملایم آتش کباب کنید.

برنج را آبکش کنید و کف قابلمه یک کفگیر از برنج بریزید؛ سپس روی آن مقداری کشمش، گوشت قلقلی و هویج بدهید و به همین ترتیب لایه ‌لایه پیش بروید و آن را دم کنید. برخی افراد در انتهای پخت، مقدار بسیاری پیاز داغ در خورش می‌ریزند تا طعم خورش را بهتر کنند. در صورت امکان به‌جای آب از آب گوشت استفاده کنید تا خورش قیمه زعفرانی مجلسی شما لذیذتر شود.

خرما پلو، یک غذای مجلسی و فوق‌العاده لذیذ برای سرو در مهمانی‌ها نیز است که با مواد مختلفی درست می‌شود. این غذا را می‌توان با گوشت چرخ‌کرده یا گوشت مرغ، خرما، برنج، کره، زعفران و ادویه درست کرده و با کشمش پلویی، زرشک، پیاز داغ، خلال پسته و بادام تزئین کرد. گشنیز و جعفری خرد شده و تفت داده شده را پس از یک ساعت پخت گوشت و حبوبات در قابلمه بریزید. تره، اسفناج و شنبلیله تفت داده شده را نیز به‌همراه لیمو عمانی در یک ساعت پایانی پخت خورش در قابلمه بریزید تا یک خورش قورمه سبزی مجلسی داشته باشید.

قلیه ماهی، یک غذای سنتی است و همراه پلو سرو می شود، پس در واقع خورشت به حساب می آید. در این غذا از ماهی، رب انار(یا گوجه)، پیاز، نمک و فلفل، روغن، زردچوبه، سیر، تمبر هندی و سبزی قلیه یعنی گشنیز و شنبلیله(حلبه) استفاده می شود. زیرا در هر گوشه‌ی شهرهای این استان، خوراکی و صنایع دستی رنگارنگ دلبری می‌کنند.