دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه کباب بختیاری رستورانی خوشمزه با روش ذغالی و تابه ای

مجمع به سینی گرد و لب کنگره‌دار از جنس رویی یا استیل گفته می‌شود. معمولا هر مجمع برای سه نفر در نظر گرفته می‌شود و افراد به‌شکل گرد دور سینی جمع می‌شوند و غذا را میل می‌کنند. آب مورد استفاده برای پخت کوفته‌ها نباید بیش از حد باشد؛ زیرا در غیر اینصورت کوفته‌ها از هم باز می‌شوند و ظاهر خود را از دست می‌دهند.

نان یوخا توسط زنان روستایی در منازل تهیه می شود شامل نان و شیره ای است که از شیره انگور، گردو، بادام روغن حیوانی تهیه و در اصل این نان از محصولات تهیه شده خود مردم تهیه می شود و در بین تمامی اهالی روستا توزیع می شود. خمیر نان را روی آتش می پزند سپس آنرا زیر خاکستر آتش می گذارند تا خوب پخته شود بعد کمی روغن به آن می زنند و می خورند. پخت این آش ریشه در آیین و سنن قدیمی این منطقه دارد و در شب یلدا و فصل برداشت انار و برای مادران باردار پخته می شود. این آش به دلیل ترکیبات استفاده شده در آن یکی از بهترین غذا ها برای خون سازی و پاک کردن کبد است و رنگ رخسار را روشن و گل گون می کند. کشک و قارا یا همان (قره قوروت) سنتی، که طعم ترش طبیعی آن دهان شما را آب می اندازد.

  • این خمیر در مرحله بعدی در سبدهای مخصوصی که از شاخه‌های بادام کوهی می‌سازند، پالایش می‌شود.
  • با استفاده از موادی همچون گوشت چرخ کرده، سبزی آش، برنج، پیاز، نعنا خشک، زرد چوبه و نمک و فلفل تهیه می شود.
  • پس از گذشت این زمان گوشت‌ها را روی تخته کار قرار دهید و گوشت دنده را با بیفتک‌کوب بکوبید.
  • خورشت بامیه یک غذای اصلی است که در کنار چلو یا کته، سبزی خوردن، سالاد و ترشی سرو می‌شود.
  • بادام محب (پوست کاغذی) و مامایی مهم‌ترین تولیدات شهرستان سامان می‌باشد که عمدتاً به کشور هند صادر می‌شود و یکی از مهم‌ترین منابع ارز آوری استان می‌باشد.
  • هرچند استان چهار محال و بختیاری در زمینه کشاورزی، باغداری و دام‌داری در سطح کشور مطرح تر است اما صنعت هم در این استان از رونق خوبی برخوردار است.

از صنایع دستی مهم است آن می‌توان به قالیبافی و انواع بافت های خانگی نظیر کلاه نمدی اشاره کرد که تولید آنها به طور عمده برای مصارف خانوار عشایر و روستایی صورت می‌گیرد . براساس سفالینه‌ها و ابزارهای سنگی ابتدایی کشف شده بروی تپه‌های باستانی و آثار کهن تاریخی شهر هفشجان، قدمت این استان به هزاره هفتم قبل از میلاد بر می‌گردد و بیانگر پیشینه ۹۰۰۰ ساله چهارمحال و بختیاری است. همچنین تورهای مسافرتی که به مقصد شهرکرد، چلگرد یا دیگر مناطق شهری و طبیعی چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شوند، همواره گزینه مناسبی برای سفر و گشت و گذار در این استان خوش آب و هوا به شمار می‌آیند.

کوفته‌ها بر پایه مواد تشکیل‌دهنده خود به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکات برای پخت این غذای لذیذ، این است که کوفته باید شکل گرد خود را از دست ندهد و مزه واقعی خود را حفظ کند. حالا اجازه دهبد مخلوط حاصل به مدت دوازده تا بیست و چهار ساعت داخل یخچال بماند سپس گوشت سینه مرغ را با زعفران ترکیب کرده و بعد به آن نمک، فلفل، دو قاشق روغن مایع زیتون و آب پیاز بیفزایید. در دستور پخت کباب بختیاری هنگام قرار دادن تکه های فیله گوساله در درون مخلوط زعفران و آب پیاز نباید از نمک استفاده نمایید.

مواد لازم کباب بختیاری

برخی دیگر از آداب و رسوم مردم چهارمحال و بختیاری عبارت است از کاکولی پزون در ماه رمضان، چاق چاقو، نارزنی، شال‌زنی و … آداب سوگواری مردم این منطقه نیز که همراه با نواها و ترانه‌های حزن‌انگیز زنان بختیاری است در نوع خود کم‌نظیر است. در شهرهای مختلف استان چهارمحال و بختیاری، هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی وجود دارد.

به جرات می‌توان گفت که عدسییکی از مقوی ترین غذاهایی است که در اکثر شهرهای ایران طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است. عدسی را هم می توان با گوشت چرخ کرده و هم بدون گوشت طبخ کرد و پس از پخته شدن با مقداری آویشن و سیر می توان آن را طعم دار کرد. بختیاری ها این غذای خوشمزه را با نان خشک می خورند و معمولاً آن را برای صبح زمستان آماده می‌کنند. در زمان های قدیم به واسطه وجود بوستان‌های انار در برخی از مناطق استان چهارمحال و بختیاریآش انار یکی از خاص ترین غذاهای این منطقه به شمار می رفت و امروزه نیز مورد توجه بسیاری از اهالی می باشد. طعم این غذا ملس متمایل به ترش می باشد و ناگفته نماند که طرز تهیه این غذا مختص این منطقه است و خاصیت بسیار فراوانی دارد. فاصله تهران تا شهرکرد در حدود ۵۵۰ کیلومتر است و از مسیر شهرهای قم، کاشان و شاهین‌شهر می‌گذرد.

غذای محلی استان گلستان؛ ترکیبی از فرهنگ‌های غذایی مختلف

با مراجعه به مقاله انواع خورش قیمه در مجموعه غذاهای محلی کجارو، می‌توانید با طرز تهیه انواع این خورش و همچنین پیچاق قیمه (خورش بادام) آشنا شوید و آن‌ها را در منزل درست کنید. مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازهای نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب مخلوط کنید و تفت دهید. لیست غذاهای آذری از انواع آش و کوفته گرفته تا خورش و کوکو معروف تبریز ادامه دارد.

شما می‌توانید از رب گوجه‌فرنگی نیز برای خوش‌رنگ کردن پلو عربی استفاده کنید. سفره بی‌بی سه‌شنبه، سفره‌ای فقیرانه است که وسایل لازم برای آن را از هفت خانه که فردی به نام فاطمه در آن‌ها باشد، تهیه می‌کنند. این سفره معمولا برای گرفتن حاجت‌های مهم نذر می‌شود و برگزاری آن، قانون مشخصی دارد. فردی که نذر سفره بی‌بی سه‌شنبه را می‌کند، باید برای سه سه‌شنبه این سفره را پهن کند؛ به این ترتیب که دو بار قبل از برآورده شدن حاجت و یک بار پس از برآورده شدن آن، سفره باید توسط فردی که نذر کرده است، برپا شود.

دستیابی به این منطقه از طریق محور مواصلاتی شهرکرد به اصفهان میسر است . تنگ صیاد به واسطه دارا بودن تپه ماهورهای متعدد زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش است . تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود ۳۲۰۰ هکتار یکی از زیباترین و بزرگترین تالاب های استان است. قسمتی از رودخانه زاینده رود که یکی از زیباترین و با اهمیت ترین رودهای ایران است و همچنین قسمتی از رودخانه کارون که تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران می باشد در این استان جریان دارد .