دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه کباب بختیاری خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی

خط ریلی چهارمحال و بختیاری در گذشته با عنوان “راه آهن بختیاری” در حدود ۴۰ سال پیش مطرح گردید و مطالعات مقدماتی آن قبل از انقلاب اسلامی انجام شد ولی هنوز ساخته نشده است. مسجد اتابکان مربوط به اتابکان است و در شهرکرد، مرکزفرمانداری کل چهارمحال بختیاری واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۲۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه چالشتر اثری با شکوه از نظر معماری و هنر حجاری در ایران است که در پنج کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این قلعه تلفیقی از معماری دوران قاجار با معماری اروپایی است که با ستونهای ایستاده از سنگ خودنمایی می کند. قلعه در منطقه چالشتر واقع شده که در دوره صفویه مرکز حکمرانی چهارمحالی ها بوده که به وسیله کلانتران، روستاها و مناطق تحت سیطره خود را کنترل می کردند .

  • در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه آش دوغ اردبیلی، نکات طلایی پخت آش دوغ و انواع آن در ایران آشنا کنیم تا بتوانید یک آش دوغ خوشمزه در خانه درست کنید و از طعم آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.
  • کوکوی شیرین یکی از غذاهای اصیل و قدیمی استان قزوین است که در دیگر مناطق ایران از جمله مشهد، اصفهان و تبریز نیز درست می‌شود.
  • این غذای خوشمزه دارای عطر و رنگ و طعم خاص می باشد چرا که از تولیدات خود استان تهیه می شود.

پس از پخت کامل مواد و جوش آخر، دو عدد تخم‌مرغ را در یک کاسه بشکنید و کمی هم بزنید. اردک شکم‌پر در استان گیلان نیز طبخ می‌شود و از طرفداران بسیاری برخوردار است؛ اما اصالت این غذا به استان مازندران برمی‌شود. مخلفات رنگارنگ و ترش‌مزه اردک شکم‌پر آن‌قدر لذیذ هستند که آب دهانتان را راه خواهند انداخت. پس در سفر به مازندران و در خانه محلی‌ها حتما سراغ این غذای خوشمزه را بگیرید و اگر تاکنون آن را نخورده‌اید، حتما آن را امتحان کنید. برنج، هویج، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، کشمش پلویی، زعفران و روغن درست می‌شود. شیشلیک از غذاهای مخصوص مشهد به حساب می‌آید که از واژه‌ای ترکی گرفته شده است.

افزودن یک قلم گوسفند به‌همراه گوشت به خروش، طعم بی٬نظیری به غذای شما می‌دهد. در طبخ خورش قیمه زعفرانی مجلسی از لیمو عمانی رنگ روشن استفاده کنید تا خورش شما ظاهر بهتری پیدا کند. برخی افراد، کمی زنجفیل تازه یا نصف قاشق چای‌خوری زنجفیل را در خورش قیمه می‌ریزند تا غذا طعم و تندی خوبی به خود بگیرد. برخی افراد برای طعم بهتر گمنه بوشهری، به‌جای آب از استاک یا آب مرغ استفاده می‌کنند. در این صورت ادویه را حذف کنید، زیرا استاک مرغ، خود دارای ادویه است.

سپس تکه‌های مرغ را با مقدار مناسبی نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران در تابه بریزید و خوب تفت دهید تا مرغ‌ها طعم بگیرند و سرخ شوند. اگر می‌خواهید از ران مرغ برای تهیه این غذا استفاده کنید، آن‌ها را با ادویه‌جات بپزید یا سرخ کنید. پس از سرخ شدن تکه‌های مرغ، شعله گاز را کم کنید و درب تابه را بگذارید تا مرغ برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزید. سپس روی آن را با مرغ، خرمای تفت داده شده، کشمش و زرشک سرخ شده، خلال پسته و خلال بادام و پیاز داغ تزئین کنید. نمی‌توان از غذاهای جنوبی گفت و حرفی از سمبوسه و فلافل معروف خوزستان نزد که در اکثر شهرهای جنوب کشور طرفدار دارد و غذاهای تند و اشتهاآوری هستند که طعم واقعی آن‌ها را می‌توانید در خوزستان بچشید. علاوه بر این، ردپای غذاهای تند هندی و عربی نیز در گوشه ‌و کنار مناطق مختلف خوزستان به چشم می‌خورد که خوردن هر یک از آن‌ها لذتی دوچندان را نصیبتان می‌کند.

اين غذا از خوشمزه ترين غذاهاي محلی استان چهارمحال و بختياري بوده و از شهرت زيادي برخوردار است. مرغ را با پیاز رنده شده، سیر له شده، زردچوبه و فلفل در مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا آب پیاز تبخیر شود و رنگ تکه‌های مرغ عوض شود. سپس مغز گردوی پودر شده را در قابلمه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید.

دستور تهیه گندمک شیرین خانگی خوشمزه و مقوی

برنده بوی بد دهان ودارای”طبیعت گرم درجه 1و طبیعت خشک درجه2 ” است. تنظیم فشار و قند خون، اشتها اور، نشاط اور، ضد درد معده ، خوشبو کننده دهان ، رفع تنگی نفس ، درمان میگرن و دردهای عصبی و دارای طبیعت گرم درجه2 است.

سپس خلال بادام و پسته از قبل شسته شده را به زرشک‌ها بیفزایید و آن‌ها را برای ۳۰ ثانیه تفت دهید. خلال پرتقال یا نارنج تلخی گرفته را نیز به‌همراه زعفران به زرشک بیفزایید و آن‌ها را پس از یک دقیقه از روی حرارت بردارید. نصف مخلوط زرشک را به گوشت‌ها بیفزایید و بقیه آن را برای تزئین کنار بگذارید.

در ادامه گوشت مزه‌دار شده را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حررات ملایم گاز بپزد. پیاز خرد شده را با مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا خوب طلایی و سرخ شود. سپس ادویه و رب گوجه‌فرنگی را در قابلمه بریزید و آن‌ها را به‌همراه پیاز تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود. آب لوبیا سفید و گندم را خالی کنید و آن‌ها را به‌همراه گوشت خرد شده و کلم قمری خرد شده در قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید تا آبگوشت روی حرارت ملایم گاز به‌آرامی بپزد.

آب دیز

در همین حین، پیاز ریز رنده شده را با زردچوبه در یک تابه در کمی روغن تفت دهید تا حسابی طلایی و سرخ شود. لپه باقلا را آبکش کنید و آن را به‌همراه برنج از قبل خیس خورده، پیاز سرخ شده، روغن، نمک و کره در یک قابلمه بریزید. به‌اندازه یک بند انگشت آب روی برنج بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید.

دستور تهیه انواع فاج شکلاتی؛شیرینی خوشمزه و آسان

مردم در این استان به دو دسته‌ی چهارمحالی‌ها و بختیاری‌ها تقسیم می‌شوند. بیشترین اقوامی که در این استان وجود دارند به ترتیب بختیاری، فارس و ترک قشقایی هستند. چهار محالی‌ها به زبان فارسی و ترکی و بختیاری‌ها هم به شاخه‌ای از زبان لری، یعنی گویش بختیاری صحبت می‌کنند. به طور کلی می‌توان گویش مردمان این منطقه را فارسی، ترکی، قشقایی و بختیاری معرفی کرد. با ما همراه باشید تا استان چهار محال و بختیاری را بیشتر بشناسیم. شما می‌توانید در انتهای پخت کمی زعفران دم‌کرده یا رب سرخ کرده به آبگوشت اضافه کنید تا رنگی زعفرانی یا قرمز به آن بدهید.