دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه آبریز یا اوبریز غذایی بختیاری

این چشمه در سال‌های آبسالی دارای حجم آب زیاد و گوارایی است. در اطراف این چشمه، باغ‌ها و ویلاهای زیادی ساخته شده‌اند که کوچه‌باغ‌های باصفایی را تشکیل داده‌اند. پارک جنگلی پروز در منتهی‌الیه جنوب چهارمحال بختیاری و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد. گردشگاه زیبای ‘پروز’ با طبیعت بهشتی خود در امتداد دره‌ای سبز قرار گرفته‌است. فضای دنج و خلوت، سایه سار درختان بلند و قد کشیده پارک، چشمه‌های زلال متعدد، شالیزارهای پراکنده و درختان جنگلی اطراف، تصویری زیبا از طبیعت زیبا را جلوی چشم بیننده به نمایش می‌گذارد.

  • درب قابلمه را ببندید و خورش را برای یک ساعت دیگر بپزید تا به روغن افتاده و جا بیفتد.
  • با توجه به طبیعت گرم زیره و طبع سرد برنج، زیره پلو طبع متعادلی دارد و به همین دلیل، غذایی مناسب فصل پاییز و زمستان است.
  • به همین خاطر گرد هم آمدیم تا به بهترین شکل ایران را به همه معرفی کنیم.

سپس پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا کمی سبک و شیشه‌ای شوند. در ادامه زردچوبه را در تابه بریزید و تفت دادن را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید تا بوی ادویه دربیاید. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج روی حرارت متوسط رو به زیاد برای هفت تا ۱۰ دقیقه بپزد و مغز دانه‌های آن نرم شود. پیاز دوم را نگینی خرد کنید و با کمی روغن در یک تابه بریزید تا کمی تفت بخورد. سپس زردچوبه و نمک را به آن بیفزایید و مواد را خوب با هم تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود. گردوهای خیس خورده را به مواد داخل تابه اضافه کنید و تفت دادن را برای یک تا دو دقیقه ادامه دهید.

حتماً می‌دانید که هرکدام از این دمنوش‌ها خواص درمانی فراوانی دارند و هرکدام فایده‌های مخصوص خود را دارند. البته شاید فکر کنید که قرار است با نوشیدنی‌هایی بدمزه و تلخ مواجه شوید؛ اما به شما اطمینان می‌دهیم که طعم تمام این دمنوش‌ها فوق‌العاده است. بعضی از آن‌ها شیرین و برخی دیگر حتی می‌توانند ترش هم باشند.

در تهیه این غذای خوشمزه موادی همچون سبزی، دوغ، پیازداغ، برنج و آرد بکار برده می شود. آو تفتاله نیز یکی دیگر از غذاهای بومی چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که بسیار خوشمزه است و طعم اصلی آن به دلیل وجود قیسی و ترشی ناردون به ترشی می زند. آش دوغ چهارمحال و بختیاری را همچون شهرستان های دیگر به راحتی می توان در سطح مرکز استان پیدا کرد و طبخ آن تفاوت چندانی با شهرهای دیگر ندارد. موادی که در تهیه این غذا به کار برده می شود عبارتند از برنج، روغن، نخود، دوغ ترش، زردچوبه، سیر، لوبیا، عدس و پیاز. حتماً باید توجه داشته باشید که در این غذا نخود و لوبیا و عدس حتماً باید کاملاً مغز پخت شوند تا موجب مشکلات گوارشی نشوند. سپس برنج را اضافه می کنیم وجوشیدن آن تا وقتی که آب برنج کاملا گرفته شود ادامه پیدا می کند .

۸. غذاهای محلی استان گلستان

این غذا بر خلاف نامش، در طبخ آن از آب استفاده نمی‌گردد، بلکه با آب خود گوشت و مقداری روغن پخته و سرخ می‌گردد. غدای آوریز، ریز ریز و به عبارتی کم‌کم و به تدریج پخته می‌گردد. ابتدا گوشت با استخوان را به یک عدد پیاز خورد شده به همراه کمی روغن تفت داده شده سپس ادویه و فلفل را اضافه کرده و با مقداری آب روی حررات گذاشته تا کاملا پخته شود. این ماهی، کبابی است و به همین دلیل که سرخ شده نیست بسیار سالم و مفید است اما تیغ ریز بسیاری دارد. این غذا به دو روش سرو می شود یا با سبزی پلو که به صورت جداگانه تهیه می شود و یا با نان.

کودک ۲ ساله‌ای که به خاطر رنگ پریدگی مشکوک به سرطان خون بود روزی یک لیتر شیر گاو می خورد

گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه در یک کاسه ورز دهید. اشکنه در شهرهای مختلف ایران با توجه به فرهنگ آن منطقه و نوع سبزیجاتی که در آن ناحیه وجود دارد، به‌شکل‌های مختلفی طبخ می‌شود، اما روغن، آب و پیاز، اجزای اصلی تشکیل‌دهنده تمام انواع اشکنه هستند. اشکنه را با نام روغن‌آب یا سوپ نیز می‌شناسند، اما باید بدانید که اشکنه با سوپ، کاملا متفاوت است. شواهد تاریخی نشان می‌دهند که این غذا در ابتدا در نواحی خراسان، به‌ویژه در شب‌های سرد و زمستانی بجنورد پخته می‌شده است؛ البته این غذا در حال حاضر در خراسان شمالی، جنوبی و رضوی نیز طبخ می‌شود.

در برخی طرز تهیه‌ها در قابلی پلو از هویج هم استفاده می‌شود. ساطری‌پلو در بخش‌های مختلفی از خراسان رضوی طبخ می‌شود؛ البته پخت این غذا در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی نیز رایج است. اگر تهیه آرد برای شما مشکل است، از آرد معمولی استفاده کنید.

قله ماسوا، یکی از غذاهای محلی ایلام است که با آش ماسوا تفاوت بسیاری دارد. این غذا که در واقع همان کله پاچه است، با کشک سرو می‌شود و بسیار مقوی و سیرکننده است. شما می‌توانید ترخینه جامد را در خانه تهیه کرده یا به‌صورت آماده از عطاری‌ها خریداری کنید، البته باید در نظر داشته باشید که درست کردن ترخینه جامد، حدود هفت روز زمان می‌برد. با ما همراه باشید و با طبخ این آش ایلامی مقوی از سرماخوردگی و آنفلونزا دوری کنید.

کباب زردک با یک نوع چاشنی مخصوص درست می‌شود که می‌تواند یک شهد ساده یا ترکیب سرکه و شیره انگور باشد. این کباب با طعمی ترش و شیرین معمولا با نان یا برنج سرو می‌شود و تجربه‌ای متفاوت از یک شامی را به شما ارائه می‌دهد. کباب زردک به آسانی و در کمتر از یک ساعت در خانه آماده می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان غذای اصلی، پیش‌غذا، غذای پیک نیک یا یک میان وعده خوشمزه سرو کرد.

تند و لذیذ بودن را می توان از دیگرعوامل محبوبیت آن به حساب آورد. در این غذا، مواد آماده شده را لای نان لواش و یا خمیر های مناسب سرخ می کنند. ابتدا گوشت چرخ کرده، سبزیجات معطر، پیاز، سیر، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، نمک و فلفل، رب گوجه فرنگی و گشنیز را تفت می دهیم، لای نان می ریزیم و به صورت سه گوش یا مثلث بسته و در روغن سرخ می کنیم. این غذا که طعم ملس خود را مدیون شکر و سرکه است، یکی از غذاهای سنتی استان خوزستان به شمار می آید. در یک طرف، سرکه، شکر، پیاز سرخ شده، نمک و فلفل و نعناع را با هم می جوشانیم.