دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه آبریز یا اوبریز غذایی بختیاری

در منوی این رستوران انواع غذاهای ایرانی از انواع کباب‌های مختلف تا خورش‌های خوش‌آب‌و‌رنگ پیدا می‌شوند. مطابق با نظر مردم از جمله اهل شهر، رستوران شمال شهر از بهترین رستوران‌های شهرکرد است. با این توصیف دیگر رفتن به این رستوران جای هیچ شک و تردیدی ندارد.

غار سراب در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و مجاورت شهر ‘باباحیدر’ در مسیر دره‌ای زیبا و در مجاورت روستای امیدآباد قرار گرفته‌است. این غار شگفت‌انگیز دو دهانه دارد و به دلیل وجود موانع طبیعی بیش از ۶۰۰ متر از آن قابل دسترسی نیست. چشمه سرداب رستم‌آباد، در شهرستان اردل و فاصله ۷۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این چشمه با دبی آب ۱۱۰۰۰ لیتر در ثانیه در ردیف پرآب‌ترین چشمه‌های کشور قرار دارد. هرچند استان چهار محال و بختیاری در زمینه کشاورزی، باغداری و دام‌داری در سطح کشور مطرح تر است اما صنعت هم در این استان از رونق خوبی برخوردار است.

  • مناظر زیبا و چشمگیر و فضاسازی‌های اطراف چشمه این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاههای شهرستان کوهرنگ قرار داده است.
  • با شنیدن نام این خورش، ممکن است فکر کنید که این غذا ربطی به قلیه ماهی یا قلیه میگوی مشهور جنوب کشور داشته باشد؛ اما باید بدانید که خورش قلیه ترش، یک خورش کاملا متفاوت از غذاهای جنوبی است.
  • لازم به ذکر است که ماش پتی خارش در برخی نقاط استان گلستان به‌صورت سرد هم سرو می‌شود.
  • در زبان ترکی قفقازی، «شیش» به معنی سیخ است و «لیک» به گوشت‌های درون سیخ گفته می‌شود.
  • کلم پلوی شیرازی، معمولا از کلم، برنج، سبزی‌های و ادویه‌های مختلف تشکیل می‌شود.

سپس استخوان هایش را جدا می کنند و همراه پیاز، سیر و ادویه در روغن سرخ می شود. برای سرو، آن را لای پلو می دهند که ظاهرش مانند پلو مخلوط می شود. استان چهارمحال و بختیاری که به خاطر داشتن ارتفاعات زیبا و مسحورکننده‌اش به سوییس ایران مشهور است، مناظری را به رخ‌تان می‌کشد که بی‌تردید برایتان یادآور ارتفاعات آلپ خواهد بود. اگر شما هم از دیدن مناظر سحرانگیز کوه‌های آلپ لذت می‌برید و سفر به سوییس را آرزویی دور از دسترس می‌دانید باید بگوییم بام ایران انتظارتان را می‌کشد. استان چهار محال و بختیاری مرتفع‌ترین استان کشور است و برف‌های انباشته بر این ارتفاعات سرچشمه مهم‌ترین شریان‌های حیاتی ایران ازجمله زاینده‌رود، کارون و دز است. این استان در میان استان‌های اصفهان، خوزستان و لرستان محصور شده و رشته کوه‌های زاگرس، از شمال غرب تا جنوب شرق در آن امتداد پیدا کرده است.

۳۰. غذاهای محلی استان آذربایجان غربی

بلغور در زبان فارسی به‌معنای «هر چیز در هم شکسته و در هم کوفته» است و به‌طور خاص به گندم یا جوی پخته شده و خشک شده‌ای اشاره دارد که با آسیاب، نیم‌کوب شده باشد. جالب است بدانید که مردم در گذشته، تنها دو یا سه بار در طول سال، برنج می‌خوردند و قوت غالب آن‌ها، بلغور گندم یا جو بوده است. آن‌ها برای نگهداری طولانی مدت از این غلات، آن‌ها را پوست می‌گرفتند و با آب یا شیر می‌پختند. پس از این فرآوری سنتی و به اصطلاح بلغور شدن، آن‌ها می‌توانستند جو و گندم را بدون کپک زدن یا رطوبت گرفتن، برای مدت زمان طولانی نگهداری کنند و در مواقع لازم، با آن آش یا پلو درست کنند. برخی افراد علاوه بر نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز در خورش، مقدار کمی تخم شنبلیله هم می‌ریزند؛ اما مراقب باشید که در مصرف این ادویه زیاده‌روی نکنید تا خورش شما تلخ نشود. شما همچنین می‌توانید مقدار کمی سبزی شنبلیله خشک را جداگانه کمی تفت دهید و در پایان پخت در خورش بریزید تا طعم بی٬نظیری به آن بدهد و باعث به روغن افتادن خورش شود.

حین پخت دنده‌ها می‌توانید کره، آبلیمو و زعفران دم‌کرده را باهم مخلوط کنید و با قلمو روی کباب بمالید تا خوش‌عطروبو شود. شله مشهدی، آشی پرملات و خوشمزه است که طبخ آن به تجربه و دقت و زمان بسیاری احتیاج دارد. این غذای مقوی اغلب در ماه محرم به‌عنوان نذری پخته می‌شود و خوشمزه‌ترین نوع آن را می‌توانید در حوالی حرم امام رضا (ع) نوش جان کنید. از روزگاران قدیم رسم بر این بوده است که گوسفندی را جلوی پای دسته‌های عزاداری ذبح کرده و سپس از گوشت آن برای تهیه شله استفاده می‌کردند. این آش لذیذ از ترکیب گوشت، حبوبات، برنج، بلغور گندم و ادویه تشکیل می‌شود.

رستوران شمال شهر

در ادامه نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را به مرغ اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید. یک لیوان آب در تابه بریزید و درب تابه را ببندید تا مرغ بپزد. در همین حین، هویج‌های رنده شده را در مقداری کره آب شده در تابه روی حرارت ملایم گاز تفت دهید تا سبک شوند.

مجموعه عوامل گردشگاه از جمله کتیبه‌های ارزشمند تاریخی، چشمهٔ پرآب، سایه سار درختان، آبشار زیبا و بلند، کوه‌های اطراف و غار موجود در محل، روزانه پذیرای صدها گردشگر است. نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزئین کرده و آن را نوش جان کنید. حبوبات را حتما از چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. توجه داشته باشید که نمک نباید از ابتدا به گوشت اضافه شود؛ زیرا باعث دیرپز شدن گوشت می‌شود. شما می‌توانید حبوبات را جداگانه بپزید تا آش شما زودتر آماده شود. لوبیا سفید و گندم را حتما از قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها معده شما را اذیت نکند.