دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه آبریز یا اوبریز غذایی بختیاری

آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور یا لیز که لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می زنند و آرد را اضافه می کنند. کله جوش از غذاهای مورد علاقه عشایر این منطقه می باشد و در بین آنها بیشتر رونق دارد. این غذا نیز همچون سایر آش های ایرانی طبخ می شود به طوری که از شنگ و موچه، سیر صحرایی و پاغلاغ به جای سبزیجات رایج آش ها داخل آن به کار برده می شود. اين شيريني همان مواد فتير را دارد (فتير نوعي شيريني كه در همه جا پخته مي‌شود. مواد آن تخم‌مرغ، شير، شكر، روغن، آرد، مواد معطر شيريني است)با اين تفاوت كه كمي شيرين‌تر است.

  • کوفته‌ها را برای یک ساعت در سس، روی شعله ملایم گاز بپزید تا کاملا مغز پخت شوند.
  • این استان با اشغال تنها یک درصد از مساحت کشور، ده درصد از منابع آبی کشور را در بر می‌گیرد.
  • فلافل خوزستانی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود و آن را با نان، گوجه‌فرنگی، خیارشور و انواع ترشی سرو می‌کنند.
  • از یکی معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای رستوران بختیاری شهرکرد، کباب آن است.
  • در این مرحله به ترتیب دو تکه گوشت قرمز و دو تکه گوشت مرغ را به سیخ بکشید.

در مرحله بعد باید پیاز را حلقه حلقه کنید و در ظرفی که گوشت و مرغ را در آن قرار داده اید، بریزید. در ادامه زعفران دم کرده، روغن مایع، سس سویا، ماسک چکیده و فلفل و نمک را به طرف حاوی گوشت و مرغ اضافه می کنیم. سپس ظرف را چند ساعت کنار بگذارید، تا گوشت مرغ و گوساله به خوبی مزه دار شود. شوربای قیمه ریزه، یک غذای مقوی و لذیذ بختیاری است که با برنج، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سبزی آش و نعنا خشک درست می‌شود. این غذا از غذاهای قدیمی و البته راحت لرستان است که معمولا در مراسم‌های سنتی سرو می‌شود. مواد غذایی پرتله از گندم و شیر تشکیل شده و سادگی آن موجب می‌شود زود آماده شود.

بخش زیادی از این جنگل‌ها در پنج منطقه بازفت، اردل، ناغان، لردگان، دوراهان و فلارد قرار گرفته‌اند. این جنگل‌ها با مساحتی در حدود ۳۰۷ هزار هکتار به صورت نواری از شمال به جنوب از منطقه بازفت در شهرستان کوهرنگ به سمت منطقه فلارد در شهرستان لردگان و شهرستان فلارد کشیده شده‌اند. پوشش عمدهٔ جنگلی این مناطق، تقریباً ۹۸ درصد از بلوط تشکیل شده‌است.

پلو بریانی

در ادامه با مراجعه به مقاله انواع اشکنه در مجموعه غذاهای محلی کجارو، با انواع این غذا در ایران آشنا شوید و غذایی ساده و مقوی در خانه طبخ کنید. سپس سیب‌زمینی‌های نگینی خرد شده را در تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا حسابی طلایی و ترد شوند. سیب‌زمینی‌های سرخ شده را از تابه بیرون بیاورید و روی دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود.

مجموعه قلعه ۵ اتاق نیز در اندرونی دارد و در مجموع دارای چهل ستون است . در بخشی از سردر های این مجموعه قلعه، معماری سنتوری که به صورت مثلثی شکل با نقوشی به سبک شیر و شکر است به چشم می‌خورد حمام قلعه تاریخی چالشتر نیز مزین به کاشی آبی فیروزه ای و سفید سربی است . مجموعه تاریخی چالشتر شامل سردر سنگی، خان نشین، اندرونی، حمام، انبارها و استخرها است.

۱۸. غذاهای محلی استان زنجان

آبشار دره عشق در منطقه مشایخ شهرستان اردل در مجاورت روستای دره عشق و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد . این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می جهد و بیش از یکصد متر ارتفاع دارد . در ۵ کیلومتری جنوب شهر فارسان و ۳۷ کیلومتری شهرکرد ، در مجاورت روستای ده چشمه ، گردشگاهی مصفا به نام پیر غار وجود دارد. چشمه دیمه سرچشمه اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونل های کوهرنگ در ۱۰ کیلومتری چلگرد میباشد که در مجاورت روستای دیمه واقع گردیده است. آب این چشمه از گوارا ترین آبهای جهان است و خواص درمانی جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه را نیز دارد. در نزدیکی آن، کارخانه آب معدنی دیمه قرار دارد که محصولات آن را به خارج از کشور صادر می کنند و در بازار داخلی نیز وجود دارد .

در ادامه زعفران دم کرده، روغن مایع، ماست چکیده و کمی فلفل سیاه و نمک روی گوشت ها می ریزیم و با دست همگی گوشت ها را زیر و رو می کنیم تا کاملا مواد به همه نقاط گوشت ها آغشته شود و مزه دار شوند. غذاهای لری همانند فرهنگ غنی آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ غذاهایی که در مناسبت‌ها، مراسم‌ها، مهمانی‌ها و روزمره پخته می‌شود و معمولا از دسته آش‌ها یا غذاهای گوشت دار هستند. مواد تشکیل دهنده این غذاها مقوی هستند و بعضی از آنها در روزهای سرماخوردگی و سرد سال پخته می‌شود تا اهل خانه را از مریضی دور کند. آش ترخینه هم یکی دیگر از غذاهای لری است که ماده اصلی آن کشک و بلغور گندم به همراه سبزی‌های کوهی است.

این کباب خوشمزه در برخی شهرها فقط با گوشت گوسفندی تهیه می شود. روش پخت این کباب در رستوران های معمولا ترکیبی از گوشت قرمر و گوشت مرغ است، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کباب بختیاری در ادامه با چی شی همراه باشید. همگی ما زمانی که به سفر می رویم علاوه بر بازدید از بازارهای سنتی و آشنایی با صنایع دستی آن منطقه و یا شهر، تمایل داریم تا غذاهای محلی آن منطقه را نیز بچشیم. از این رو قصد داریم رستوران بختیاری شهرکرد که انواع مختلف غذاهای خوشمزه بختیاری در آن سرو می شود را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

کوفته از ترکیب گوشت چرخ کرده، ادویه، سبزی، پیاز، گردو، کشمش درست می شود.البته کوفته های عید مخصوص هستند و فقط با این مواد پخته نمی شوند. اهالی چهار محال برای پخت کوفته از سبزیجات محلی و میوه استفاده می کنند و اغلب دو روز قبل از عید اقدام به پخت کوفته می کنند. پیه به جگر از آن دسته از غذاهای سنتی به شمار می رود که روی آتش پخته می شود و یک غذای بسیار مفید برای کم خونی به شمار می رود. البته ناگفته نماند که این غذا را افرادی که مبتلا به چربی خون هستند نباید استفاده نمایند چرا که داخل آن چربی های گوسفندی استفاده شده است که برای این افراد مضر است. مردم این استان در گذشته های دور عمده مایحتاج غذایی خود را به دلیل ارگانیک و مغذی بودن از دل طبیعت برداشت می کردند به همین خاطر غذاهایی که با این مواد تهیه می‌شدند ارزش غذایی بسیار بالایی در سبد خانوارها داشتند. بنابراین طبیعت اقلیم استان ساکنان آنرا غنی از انواع مواد خوراکی و غذایی، غلات، دام و انواع میوه کرده است.