دسته‌ها
اخبار

شهرهای استان چهارمحال و بختیاری بهمراه اطلاعات مفید و نقشه استان چهارمحال و بختیاری

بعد از چند دقیقه رب گوجه‌فرنگی را در خورش بریزید و اجازه دهید که رب رنگ باز کند. وقتی گوشت نیم‌پز شد، آلوهایی که از قبل خیس کرده‌اید، در خورشت بریزید. جوجه ناردونی یا خورشت انار دانه اشاره کرد.«ناردون» به‌معنای «انار» است و همان طور که از نام خورش اناردون برمی‌آید، دانه انار خشک شده یا تازه، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا است.

  • استان چهارمحال و بختیاری با اقلیمی خارق‌العاده و طبیعتی سرسبز، انواع میوه و سبزی، غلات و دام را در اختیار مردمان خود قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند غذاهایی رنگارنگ و خوشمزه را با این مواد غذایی تازه تهیه کنند.
  • خورش سیب سبز، یکی از خورش‌های کمتر شناخته‌شده استان لرستان است که با گوشت ران گوسفندی، روغن مایع، برگ بو، پیاز، آب، نمک و فلفل، سیب درختی، پیاز داغ، سرکه، شیره‌ انگور یا خرما و نشاسته‌‌‌ ذرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست می‌شود.
  • روغن حیوانی متداول بین عشایر منطقه چهارمحال و بختیاری می باشد که با ترکیبی از عسل یا شیره یک خوراک بسیار مقوی و خوشمزه به شمار می رود.
  • از این برگهای مفید و پر خاصیت برای غذای دیگری به نام دمپخت توله نیز استفاده می شود.

تکه‌های گوشت را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید تا گوشت، تغییر رنگ دهد. سپس فلفل و ادویه دلخواه خود را در تابه بریزید و مواد را با هم تفت دهید. حدود دو پیمانه آب جوش در تابه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت، روی حرارت ملایم گاز بپزد.

۲. غذاهای محلی استان همدان

غذاهای محلی استان کرمان بسیار متنوع و خوشمزه هستند و در میان آن‌ها می‌توان به انواع خورش، آش، آبگوشت، پلو و خورش اشاره کرد. زیره، یکی از مشهورترین ادویه‌های استان کرمان است که در طبخ بسیاری از غذاهای محلی کرمان به کار می‌رود. همان طور که می‌دانید، مرغوب‌ترین و باکیفیت‎‌ترین زیره در ایران در استان کرمان به‌صورت خودرو رشد می‌کند و دلیل استفاده زیاد از این ادویه در غذای محلی کرمانی ها نیز همین است. کشک، یکی دیگر از مواد غذایی محبوب در استان کرمان است که در بسیاری از آش‌ها به کار گرفته می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان کرمان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری

فیله گوشت و مرغ را بشویید و آن‌ها را پس از خشک شدن روی تخته برش بزنید. سپس با استفاده از بیفتک یا گوشتکوب به‌آرامی گوشت و مرغ را بکوبید تا نرم شوند. نیم ساعت قبل از پخت کباب، مقداری آب لیمو ترش تازه و نمک به گوشت و مرغ‌ها اضافه کنید. از دیگر غذاهای معروف سنتی استان چهار محال و بختیاری، آبریز است که چرب و خوشمزه و یا پیاز یا تره کوهی در روغن سرخ می شود و معمولا ترشی انار به آن اضافه میکنند. برای خوشمزه شدن غذای آوریز بیشتر از گوشت با استخوان استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که ماش پتی خارش در برخی نقاط استان گلستان به‌صورت سرد هم سرو می‌شود. شیرین پلو یا نثار پلو، یکی از لذیذترین و مجلسی‌ترین غذاهای سنتی استان قزوین است که طبخ و سرو آن در گذشته بسیار رایج و مرسوم بوده است. جالب است بدانید که در گذشته در مهمانی‌های مجلل و رسمی، شیرین پلو، اولین انتخاب و قیمه نثار، دومین انتخاب بود. این پلوی خوشمزه قزوینی‌ها معمولا با مرغ یا گوشت قرمز طبخ می‌شود. برای طبخ این غذای بسیار لذیذ و خوش‌عطر که در گویش عامیانه به غلط «قیمه نساء» خوانده می‌شود، به یک ادویه مخصوص قیمه نثار احتیاج دارید که می‌توانید نوع مرغوب آن را در قزوین خریداری کرده یا در منزل درست کنید.