دسته‌ها
اخبار

شعبه تهیه غذای فارسی صفحه اصلی تهیه غذای فارسی-غذای رژیمی

آرد را الک می کنند کمی آب به آرد می زنند و می مالند تا دانه دانه شود. آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور یا لیز که لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می زنند و آرد را اضافه می کنند. این آش به دلیل ترکیبات استفاده شده در آن یکی از بهترین غذا ها برای خون سازی و پاک کردن کبد است و رنگ رخسار را روشن و گلگون می کند. خمیر نان را روی آتش می پزند سپس آنرا زیر خاکستر آتش می گذارند تا خوب پخته شود بعد کمی روغن به آن می زنند و می خورند. آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور BOSORیا لیز Lisکه لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می زنند و آرد را اضافه می کنند. این آش به دلیل ترکیبات استفاده شده در آن یکی از بهترین غذا ها برای خون سازی و پاک کردن کبد است و رنگ رخسار را روشن و گل گون می کند.

  • ابتدا فیله های مرغ را روی تخته آشپزخانه به اندازه های ۳ در ۲ سانتیمتر مانند جوجه کباب خرد می کنیم و داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و بعد فیله های گوشت گوسفندی ( بهترین قسمت آن برای بختیاری فیله است ) را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم.
  • درست کردن این کباب جذاب و خوشمزه در خانه بسیار ساده است و برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی نیز بسیار مناسب است.
  • شاید با شنیدن نام قلیه ذهنتان به این سمت برود که احتمالا با یک خورش شبیه قلیه جنوب مواجه می‌شوید.، در حالیکه شاید برایتان جالب باشد بدانید به طور کلی در دوران صفویه به همه خورش‌ها قلیه می‌گفتند که به معنای سرخ شده است.
  • سرکه شیره و روغن را بعد از داغ کردن با حلقه های پیاز و مقداری آرد مخلوط کرده و گرم نگه می دارند بعد چند دانه برگه های زردآلو،‌آلوچه و هلو را در آن می اندازند و بهم می زنند بعد از پختن برگه ها آنرا برمی دارند و مصرف می کنند.
  • روی ظرف ها سلفون بکشید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت ها استراحت کنند و طعم دار شوند.

برای سرو، آن را لای پلو می دهند که ظاهرش مانند پلو مخلوط می شود. قلیه ماهی، یک غذای سنتی است و همراه پلو سرو می شود، پس در واقع خورشت به حساب می آید. در این غذا از ماهی، رب انار(یا گوجه)، پیاز، نمک و فلفل، روغن، زردچوبه، سیر، تمبر هندی و سبزی قلیه یعنی گشنیز و شنبلیله(حلبه) استفاده می شود.

مواد اولیه

غذاها نیز به اندازه جاهای دیدنی لرستانی شما را با تمام زیبایی‌هایش شگفت زده و از فرهنگ و سنت مردم رونمایی می‌کند. بیشتر غذاهای لری مانند دیگر استان‌های غربی از گوشت درست می‌شود یا معمولا شامل چند آش است که در آن از سبزیجات محلی استفاده و طعمی متفاوت خلق می‌کنند. یکی دیگر از غذاهای بومی استان که در رستوران بختیاری سرو می شود و بسیار مورد توجه گردشگرانی که به این شهر سفر کرده اند قرار گرفته است، آش “آو تفتاله” است.

رستوران روحی

در ابتدا فیله گوسفند یا گوساله را به خوبی شستشو دهید و به طول روی سطح مناسبی قرار دهید و برش بزنید. فیله مرغ را نیز بعد از شستشوی کامل در ابعاد 3 در 2 سانتی متر مانند جوجه کباب خرد کنید. سپس تکه های گوشت و مرغ را کمی با گوشت کوب بکوبید تا نرم شوند. در مرحله بعد باید پیاز را حلقه حلقه کنید و در ظرفی که گوشت و مرغ را در آن قرار داده اید، بریزید.

وقتی وارد این رستوران می‌شوید فضایی بزرگ می‌بینید که با وجود جمعیت زیاد همه به‌صورت منظم سفارش‌ها خود را در سریع‌ترین زمان تحویل می‌گیرند. چلوکبابی جوان با انواع کباب‌های مختلف باکیفیت بالا و طعم بی‌نظیر یکی از بهترین کبابی‌های تهران است. می‌توان گفت وقتی اسم بهترین کبابی تهران می‌آید نام نایب همیشه در میان است. چلوکبابی نایب که بیش از صد سال قدمت دارد، سال‌هاست که توانسته کیفیت بالای غذای خود را حفظ کند و رضایت مشتریان خود را بالا نگهدارند. غلامحسین نایب بنیان گزار مجموعه رستوران‌های نایب بود که بعد از او نیز فرزندانش راه او را ادامه دادند و با افزایش شعب توانستند یکی از بهترین کبابی‌های تهران را داشته باشند.

در طبخ این غذا زیاد تفاوتی در شهرستان های دیگر استان وجود ندارد. مواد اولیه این غذای منحصر به فرد نخود، لوبیا، عدس، برنج، سبزی، دوغ ترش، پیاز، روغن، سیر، زردچوبه می باشد.در پختن این غذا به این نکته دقت کنیم که نخود و لوبیا و عدس باید کاملا پخته شود چرا که اگر کامل پخته نشود سبب مشکلات گوارشی خواهد شد. نیز در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود. برای تهیه این غذا ابتدا مغز گردو ، مغز بادام، پر زرد آلو را از قبل به صورت جدا گانه گذاشته تا خیس بخورد سپس ناردون(انار خشک شده) را شسته و مقداری آب به آن اضافه کرده و به مدت 1 ساعت میگذاریم خیس بخورد. سپس آن را روی حرارت گذاشته و به مدت 20 دقیقه می جوشانیم . آرد سبوس دار را تفت داده تا کمی رنگ آن تغییر کند و آب ناردون را که از صافی رد شده به این آرد اضافه می کنیم و به آرامی حرارت می دهیم.

مواد لازم برای کباب بختیاری

پیاز، لوبیا، برنج، سبزی آش، کشک، نعنا، نمک و فلفل سیاه و زردچوبه از مواد تشکیل دهنده آن هستند. استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های خطه ی زاگرس است. این استان به دلیل اینکه اکثریت مردم جزو عشایر هستند دارای تنوع غذایی فراوانی می باشند.

کبه عربی همان طور که از نامش پیداست یک غذای سنتی عربی است. برای تهیه این غذا ابتدا برنج را با مقداری آب، روی حرارت ملایم می گذاریم تا برنج مانند شیر برنج شود. سپس آن را با سیب زمینی که ریز رنده کرده ایم مخلوط می کنیم یا چرخ می کنیم. قلیه دزفولی همان طور که از نامش پیداست متعلق به شهر دزفول است و برخلاف قلیه تخم مرغ و اوپیوزی که سریع طبخ می شوند، این غذا طبخی طولانی دارد. در این قلیه از گوشت چربی دار استفاده می شود که همراه نخود، بلغور، نمک و فلفل، سیر، پیاز، برنج و لوبیا چشم بلبلی زمانی طولانی حرارت می دهیم. سپس تمبر هندی و رب انار را اضافه کرده و آن را می کوبیم.