دسته‌ها
اخبار

راهنمای سفر به چهارمحال و بختیاری ۱۴۰۱ همه چیز درباره چهارمحال و بختیاری کجارو

کشک سالاری، یکی از غذاهای محلی مردم بیرجند در استان خراسان جنوبی است که نباید به‌هیچ‌وجه تجربه‌ مزه کردن آن را در سفر به این منطقه از دست داد. طرز تهیه این غذا کمی مشکل و زمان‌بر است؛ اما مطمئن باشید که طعم نهایی این غذا ارزش زحمتی که می‌کشید را خواهد داشت. آش رشته بوی ایران را می‌دهد، بوی سفره‌های افطار و دورهمی‌های خانوادگی در خانه‌های مادربزرگ و پدربزرگ‌ها. آش رشته یک خاطره مشترک است از کودکی تک تک ما و کمتر کسی پیدا می‌شود که عاشق طعم آن نباشد. آش رشته یکی از اصیل‌ترین آش‌های ایرانی است که از سال‌های بسیار دور طبخ می‌شده است.

  • رفته رفته و در دوران قاجار قلیه جای خودش را به خورش می‌دهد و تنها غذاهای جنوبی دیگر با این نام خوانده می‌شدند.
  • همچنین گردشگاه چشمه‌زنه و کوه جهان‌بین نیز از دیدنی‌های مورد علاقه طبیعت‌دوستان هستند.
  • بردگوری ها به گونه ای انفرادی و یا چندتایی ردیف گردیده و بیانگر فرهنگ تبیین در طول بیش از ۱۵۰۰ سال در منطقه و نفوذ مذهب زرتشت و پیروان آن در این خطه هستند.
  • آلو بخارا را به قابلمه اضافه کنید و در حد دو دقیقه تفت دهید تا با دیگر مواد یکدست شود.
  • خورش بامیه اصالتا به شهرهای جنوب کشور تعلق دارد و علاوه بر طعم لذیذش، بسیار پرخاصیت است و از همین رو در اکثر شهرهای ایران نیز تهیه می‌شود.

ترکیب سبزی‌های کلم پلوی شیرازی، منحصر‌به‌فرد است و هیچ شباهتی به پلوهای سبزی‌دار کلاسیک از جمله باقالی پلو، سبزی پلو و شوید پلو ندارد. استان سمنان به‌دلیل قرارگیری در منطقه‌ جغرافیایی ویژه با اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی و همچنین به‌دلیل وضعیت آب و خاک، از موقعیت کشاورزی مطلوبی برخوردار نیست. گندم، جو، سیب‌زمینی، یونجه، چغندر، شبدر و پسته به‌عنوان محصولات کشاورزی این خطه از کشور شناخته می‌شوند. با این وجود می‌توان تنوع جالب و شگفت‌انگیزی از غذاها و خوراک‌های سنتی و محلی را در برنامه‌ی غذایی خانواده‌های این منطقه از ایران مشاهده کرد. غذاهای محلی زنجان به‌حدی متنوع و لذیذ هستند که خود یکی از دلایل سفر گردشگران به این منطقه از کشور محسوب می‌شوند.

کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار(گردو،کشمش، بادام)تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و ….زده می شود و در تنور پخت می شود. کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار)گردو،کشمش، بادام)تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و ….زده می شود و در تنور پخت می شود. در فصل بهار که ایلات به ییلاق و سردسیر می رسند بیشتر خوراک آنها از قارچ هایی است که در کوهستان می روید آنها قارچ را کباب یا با روغن سرخ کرده با نان می خورند و گاهی قارچ خشک را به گرمسیربرده و از آن استفاده می کنند. برنج را خیسانده و گوشت را می پزند بعد برنج و گوشت و زیره و نمک را داخل کرده در آن آب می‌ریزند و روی آتش می گذارند تا جوش آید بعد از پختن در حالیکه کمی آب داشته باشد آنرا می کوبند و تقریباً مثل حلیم برنجی می شود. از دسر های مقوی پر طرفدار خوزستانی میتوان به معسل یا ماعسله اشاره کرد. این دسر که دارای طبع گرم است از ترکیب کردن و حرارت دادن خرما و شیره ی خرما با هل، دارچین و فلفل سیاه، کنجد، زنجبیل، جوز هندی و میخک به وجود می آید.

آب‌ها

کارخانه بِه مالت هفشجان باعنوان اولین و تنها کارخانه مالت‌سازی ایران و خاورمیانه در شهرک صنعتی هفشجان قرار دارد. نخستین کارخانه مالت‌سازی صنعتی کشور با ۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و شبکه بانکی در سال ۱۳۸۹ توسط مهندس رستمی در شهر هفشجان به بهره‌برداری رسید. شما می‌توانید از لیمو امانی کامل هم استفاده کنید؛ اما در این صورت، آبگوشت شما کمتر ترش می‌شود. برای این کار، حتما لیموها را سوراخ کنید و از قبل در آب قرار دهید.

تنفس ۱۱۶ روز هوای آلوده در اصفهان/انباشت آلاینده‌ها در نیمه دوم سال

سفره‌خانه فردوسی و چلچراغ بهترین سفره‌خانه‌های شهرکرد هستند. ره بال آسمان مشتاق شنیدن تجربه‌ها و نظرات شما درباره شهرکرد و رستوران‌هایش هستیم. مسیر سفر زمینی از تهران به شهرکرد از قم آغاز میشود و با عبور از شهر کاشان و زرین‌شهر اصفهان نهایتا به شهرکرد می‌رسد. فرودگاه شهرکرد به عنوان مرتفع‌ترین فرودگاه ایران در جنوب بام ایران و در فاصله سه کیلومتری جادهٔ شهرکرد به فارسان قرار دارد. بهترین نوع گز هم که از سوغات جهانی و لذیذ این استان و به ویژه شهر «بلداجی» است. در این مجموعه قلعه اندرونی با یک دالان قسمت خانه‌نشین ارتباط داشته و ایوان آن دارای ده ستون سنگی است.

خورش قورمه سبزی

این کباب به طور مرسوم در رستوران های کشور مخلوطی از جوجه کباب و کباب چنجه است. کباب بختیاری در اصل از ترکیب گوشت گوسفندی و دمبه تهیه می شود، امروزه رستوران ها از ترکیب گوشت مرغ و گوشت گوساله یا گوسفندی به صورت یکی در میان ( مانند کباب قفقازی ) استفاده می کنند. برای درست کردن کباب بختیاری اصیل بین هر دو تکه گوشت یک تکه کوچک دمبه گوسفندی قرار دهید. برای تهیه این خورش ابتدا گوشت و پیاز را تفت می‌دهند و روی آن آب می‌ریزند تا خوب بپزد. در یک ظرف دیگر به صورت جداگانه تعدادی سیب زمینی می‌پزند و بعد به صورت رنده شده به گوشت پخته شده اضافه می‌کنند. در آخر رب انار را که در آب انار حل شده به خورش اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند خوب جا بیفتند.