دسته‌ها
اخبار

بهترین و معروف ترین غذاهای رشت شهر خلاق غذا در یونسکو ️ کارناوال-غذای رژیمی

برای تهیه این خورشت خوشمزه به سینه مرغ، سبزی خورشت، لوبیا قرمز، سیر، غوره، آبغوره، سماق و پیاز نیاز است. ترش سماق در وعده ناهار و با برنج سرو می‌شود و به دلیل وجود لوبیا قرمز و سبزی، ظاهری شبیه به قرمه سبزی دارد، اما طعم آن کاملا متفاوت است. عطر و ظاهر آغوز مسما مازندران بدون تردید هر فردی را به سمت خود می‌کشاند. برای تهیه این غذا به موادی همانند گوشت اردک، گردو، دانه ساییده شده انار، رب انار، پیاز، ادویه و آب نیاز است. در تهیه این خورش بسیار لذیذ از گوشت مرغ یا مرغابی استفاده می شود؛ اما مرغابی رواج بیشتری در گیلان دارد.

  • شما می‌توانید از انواع غذاهای سنتی اصیل ایرانی از جمله کباب کوبیده و جوجه کباب را تا کباب ترش و چلوبرگ سفارش دهید.
  • برای درست کردن این غذا، پیاز را با کره تفت داده و کدو حلوایی خرد شده را به آن اضافه می‌کنند.
  • این غذاها هم کیفیت خوبی دارند، هم مزه خاطره انگیز و از همه مهم تر، از قیمت های بسیار مناسبی هم برخوردار هستند.
  • برای کسانی که زیاد وقت آشپزی ندارند، هم‌چنین کسانی می‌خواهند لاغر شوند، کدوبره پیشتهاد خوبیست.

شامی رودباری، از جمله محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران است که اصالت آن به شهر رودبار برمی‌گردد. برای درست کردن این غذا، گوشت چرخ‌شده را با سبزیجات محلی خشک‌شده مانند نعناع، ریحان، گلپر و پلنگ مشک ترکیب کرده و به صورت گلوله‌های مسطح کوچکی شکل می‌دهند. سپس شامی‌های آماده شده را در روغن سرخ کرده و در سسی که از گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل تهیه شده است، می‌پزند. خورشت آلو، همانند اغلب غذاهای مازندرانی طعمی ترش دارد که در ترکیب با شکر، مزه‌ای ترش و شیرین ایجاد می‌کند.

ترکیبات این غذا از گذشته تا به امروز، کمی دستخوش تغییراتی شده است. برای مثال در گذشته از ترکیب شیر بز و شیر گوسفند برای تهیه هالومی استفاده می‌کردند اما در حال حاضر هالومی را با شیر گاو تهیه می‌کنند. قطعاً اگر شما به دنبال یک پیش غذای بسیار عالی با طعم فراموش نشدنی هستید، ما هالومی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پایه این غذا پنیری به نام هالومی است به همین دلیل این پیش غذا را به همین نام می‌خوانند. مرغ ترش یکی از غذاهای گیلانی است که با گوشت مرغ، سیر، آب نارنج، پیاز، لپه، تخم مرغ، گشنیز، جعفری، تره و نعناع درست می‌شود. یکی دیگر از غذاهای چالوس و مازندران که به دست زنان کدبانوی این مناطق درست می‌شود، آش کدو است.

کهی انار یک غذای فوق‌العاده مفید و اصیل مازندرانی بوده که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. کهی در زبان مازندرانی به معنای کدو است، بنابراین مواد غذایی به کار رفته در این غذا شامل کدو حلوایی، انار، لوبیا چیتی، عدس، گردو، سیر، پیاز و ادویه می‌شود. کهی انار تمام مواد غذایی مقوی و سرشار از پروتئین و ویتامین را در خود جای داده است، از این رو برای افرادی که دچار کم‌خونی یا کمبود پتاسیم هستند، بسیار مفید است. گیلانی‌ها معمولا کال کباب را در کنار سایر غذاها به خصوص غذاهایی که در ترکیب آن‌ها ماهی یا مرغ دارند و نیز واویشکا و یا انواع خورش سرو می‌ کنند. در طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی که به آن خورش انار هم گفته می‌ شود، می‌ توان از مرغ یا گوشت قلقلی استفاده کرد.

طرز تهیه آغوز کوکو، از غذاهای سنتی و خوشمزه شمال کشور

توجه داشته باشید سبزی چوچاق در این غذا جهت عطر دهی استفاده می شود و در صورتی که این سبزی در دسترس نباشد می توانید از جعفری استفاده کنید. اگر دوست دارید کبابتان ترش شود می توانید از رب انار و بهار نارنج در سس بیشتر استفاده کنید. میرزا قاسمی هم که از بهترین های شمال محسوب می شود و نیازی به معرفی خاصی ندارد، این غذای خوشمزه را در دستور اصلی با بادمجان کبابی یا دودی درست می شود. با ترکیب گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعنا، پیاز و هویج این غذای خوشمزه شمالی پخته می‌شود. اناربیج از رب انار، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود. برای پختن و جا افتادت این غذای اصبل گیلانی چند ساعت زمان لازم است.

اطلاع از آخرین مطالب جذاب و پرطرفدار

قرار گرفتن در این لیست پایان کار نیست؛ چون سازمان جهانی یونسکو هر 4 سال یک بار به بررسی تغییرات شهرهای ثبت شده می پردازد و روند پیشرفت آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. در این بررسی ها اگر تشخیص داده شود که شهر مورد نظر اهداف سازمان را مرتفع نکرده، از لیست مربوطه خارج خواهد شد. در همین راستا شهر رشت با انجام فعالیت هایی نظیر ایجاد کارگاه های آشپزی، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها به بقای خود در این فهرست کمک می کند.

این غذا را می توانید با زیتون پرورده و سیر ترشی در وعده ناهار و شام نوش جان کنید. همانطور که از نام مجموعه مشخص است، در کافه رستوران دهکده قرار نیست مثل بسیاری از رستوران های منطقه فقط غذای ایرانی و نهایت چند غذای محلی سرو شود بلکه اینجا ما منویی متنوع داریم که غذا های ایرانی تنها بخشی از آن ها هستند. به غیر از آن، زرشک پلو با مرغ، اکبر جوجه، مرغ، جوجه و کباب ترش هم غذا هایی هستند که در بخش ایرانی ها قرار میگیرند. ولی چیزی که رستوران سه کاج را بین رستوران های خوب تنکابن قرار داده، غذا های محلی است. غذا های محلی شامل کباب ترش، جوجه ترش و مرغ شکم پر اناردون است و خوشمزه بودن این غذا ها باعث شده هرکسی که رستوران سه کاج را برای تجربه رستوران گردی در تنکابن انتخاب می کنند مستفیم به سمت این غذا ها برود. کته کبابی نام آشنایی در شهرهای شمالی است و از همان ابتدای محورهای دسترسی به شهرهای شمالی کشور تا کوچه پس کوچه های استان مازندران، هزاران کته کبابی وجود دارد.

انواع غذاهای محلی گیلان؛ سفره سنتی گیلانی ها

در این فهرست حدود ۱۱۶ شهر وجود دارد که رشت هم یکی از آن هاست. شهرهای عضو این شبکه تعهد می دهند تا فعالیت های توسعه ای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و بین جوامع مدنی تعامل هایی به وجود آورند. شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق را پوشش می‌ دهد که شامل مواردی مثل صنایع دستی، هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی می شود. برای مطالعه مراحل طرز تهیه و جزییات درست کردن خورش باقلا قاتق روی لینک مطلب کلیک کنید. برای مطالعه طرز تهیه مرجو خورش یا خورش عدس سبز به روش طالقان و گیلان روی لینک مطلب کلیک کنید.