دسته‌ها
اخبار

بهترین رستوران های استان چهار محال و بختیاری با نقد و بررسی و تصاویر لست سکند

نام این نان سنتی به خاطر تیره بودن آن نیست بلکه به خاطر وسیله‌ای است که برای نازک کردن آن استفاده می‌شود. نان تیری مثل نان لواش نازک است و از چوبی به نام «تیر» یا «ترکه» برای نازک کردن چونه آن استفاده می کنند. و بر این باوریم که آینده ی روشنی در انتظار گردشگری کشور عزیزمان ایران است. زنان ایل از عدس، خوراکی را می پزند که آنرا اوگندی می گویند در لهجه بختیاری به معنای عدس و آب است که از عدس و روغن و ادویهبه همین نام تهیه می شود. از دیگر دسرهای محبوب که در ماه مبارک رمضان مورد استفاده قرار می گیرد، مهلبیه است و بیشتر محبوب عرب ها است.

هم چنین دارای پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، امگا۳، مس، املاح معدنی و ویتامین های آ، ب و د است و از سوی دیگر چربی کمی دارد. محال است که اهل فست فود باشید و نام فست فود پدر خوب به گوشتان نخورده باشد. اگر تا به حال فرصت این را نداشتید که در رستوران پدر خوب غذا بخورید، حالا در سفرتان به شهرکرد این فرصت فراهم شده است. پدر خوب جایگاه خوبی در میان رستوران‌های شهرکرد دارد و مردم شهر نیز این رستوران را دوست دارند. بعد از اینکه برنامه سفرتان را ریختید و خرید بلیط اتوبوس شهرکرد را انجام دادید، ‌می‌توانید به اوقات خوشی که در این رستوران قرار است سپری کنید، فکر کنید و حتی از فکرش نیز لذت ببرید.

  • خوردن این آش به‌خصوص در فصل زمستان، برای درمان یا جلوگیری از سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود؛ پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما این آش را در این روزهای سرد سال در خانه درست کنید.
  • درب قابلمه را ببندید تا آبگوشت روی حرارت ملایم گاز به‌آرامی بپزد.
  • آش رشته غذایی کامل و مغذی است که هر کسی می‌تواند در هر سنی و با هر شرایط سلامتی از آن لذت ببرد.

این خمیر در مرحله بعدی در سبدهای مخصوصی که از شاخه‌های بادام کوهی می‌سازند، پالایش می‌شود. سپس آن را ورز می‌دهند و با ابزاری به نام «حسوم»، آن را روی ساج پهن می‌کنند. نان بلوط روی آتش درست می‌شود و برای برگرداندن آن نیز از حسوم استفاده می‌شود. نان بلوط، قهوه‌ای رنگ است و مصرف آن، فواید بسیاری برای سلامت دارد. نان بلیط یا نان بلوطی، قدیمی‌ترین نان محلی کهگیلویه و بویر احمد است. برای تهیه‌ این غذا پوسته‌ سخت بلوط را می‌گیرند و آن را خشک می‌کنند.

دستور فوق العاده تهیه مربا لیموترش خوشمزه و خانگی

زمانی که گوشت پخت، این مخلوط را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت کم جوش بیاید و جا بیفتد. به این ترتیب که با حرارت‌دادن کره محلی مرغوب، دوغ آن از روغن جدا و سرخ می‌شود. در انتهای کار، ساری یاغ را صاف و تورتا را از کره جدا می‌کنند.

جاذبه های دیدنی شهرکرد

در این مرحله، روی درب قابلمه دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید تا گمنه بوشهری برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم بکشد. بیشتر غذاهای محلی استان بوشهربه دلیل مجاورت با خلیج فارس از محصولات دریایی درست می‌شومد و میگو و ماهی، بخش اصلی غذاهای مردم این استان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر محصولات دریایی، استان بوشهر، سرزمین نخلستان‌های سرسبز است و بخش بسیاری از خرمای کشور در این استان تولید می‌شود؛ به همین دلیل، استفاده از خرما در غذاها، دسرها و شیرینی‌های استان بوشهر بسیار رایج است. ماش را پس از پاک کردن و شستن، به‌همراه آب تازه در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا ماش‌ها خوب بپزند.

این خورش را معمولا با نام‌های خورش هویج ترکی و خورش هویج تبریزی نیز می‌شناسند. خورش هویج، انتخابی ایدئال برای افرادی است که به‌دنبال طعمی منحصربه‌فرد و متفاوت برای مهمانی خود هستند. در واقع، حضور آلو باعث می‌شود تا این خورش، طعمی ملس و خوشمزه داشته باشد. می توانید در هنگام خوابانیدن گوشت مرغ در درون مخلوط آب پیاز و زعفران از نمک برای خوشمزه تر شدن گوشت های مرغ استفاده کنید. برای تهیه کباب بختیاری فیله گوساله را به خوبی بشویید و خشک کنید سپس فیله گوساله را به طول روی سطح صاف مناسبی قرار دهید و آن را قبضه کنید و برش دهید.

مردم هر منطقه در جنوب کشور از یک نوع ماهی خاص برای تهیه قلیه ماهی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال در بندرعباس از ماهی شیر یا زبیدی، در اهواز از میش ماهی و هامور و در بندر گناوه از ماهی سرخو یا همار استفاده می‌کنند. یکی از مشهورترین قلیه ماهی‌ها در بوشهر طبخ می‌شود که به آن «قلیه مُی» می‌گویند. بریان یا بریون که اغلب با نام بریانی در ایران شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین غذاهای سنتی اصفهان به شمار می‌آید. این غذا از جایگاه خاصی در میراث غذایی این استان برخوردار است و طعم بسیار لذیذی دارد. بهترین نوع بریان با گوشت گوسفند تازه تهیه می‌شود؛ اما امروزه این غذا را با گوشت مرغ نیز طبخ می‌کنند.

کوهستان خان جنوبی منطقه با صخره های صعب العبور و زیستگاه پلنگ و بز در تعداد قابل توجهی می باشد. از دیگر جانوران منطقه می‌توان گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی همچون کبک، دری کبک، چیل، تیغو و عقاب را نام برد. در این منطقه امکان شکار با کسب مجوز لازم از سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد. این منطقه ۲۱۶۰۰ هکتار مساحت دارد و پارک ملی تنگ صیاد را با وسعتی معادل ۵۴۰۰ هکتار در دل خود جای داده است.

غذاهای محلی استان چهار محال و بختیاری

برای پخت این آش، ماش را به همراه برنج می‌پزند و به آن پیازداغ و ادویه اضافه می‌کنند. برای اینکه آش جا بیفتد نیاز هست چند ساعتی روی شعله ملایم بپزد. این غذا از جمله غذاهای محلی استان چهار محال و بختیاری است که به علت تولید مواد اولیه آن در مناطق مختلف استان به عنوان یک غذای بومی استان شناخته شده است. این غذا از طعم خاص رنگ و بو خواص فراوانی برخوردار و مانند دیگر غذاهای محلی استان چهار محال و بختیاری با توجه به تولیدات کشاورزی منطقه تهیه می شود. چهارمحال و بختیاری را می توان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستان ها پیدا کرد. در طبخ این غذا زیاد تفاوتی در شهرستان های دیگر استان وجود ندارد.

در این سری مطالب آشپزی قصد داریم شما را با غذای محلی استان‌های مختلف آشنا کنیم. هومسا سامانه رزرو آنلاین ویلا، سوئیت و اقامتگاه بوم‌گردی در سرتاسر ایران است و سعی می‌کند یک اقامت امن را برای مسافران خود تضمین کند. سایت هومسا هزاران اقامتگاه فعال در تمام کشور دارد و خیال شما را از بابت یک اقامت دلچسب در شهرهای مختلف راحت می‌کند. هومسا دنیایی از انتخاب را پیش روی‌ شما می‌گذارد و امکان اجاره ویلا و سوئیت، اجاره روزانه آپارتمان مبله، اجاره کلبه، اجاره اقامتگاه بوم گردی، رزرو هتل و بوتیک هتل را به شما می‌دهد.