دسته‌ها
اخبار

انواع غذاهای محلی گیلان؛ سفره سنتی گیلانی ها مجله ایرانگرد-غذای رژیمی

برای افرادی که عاشق غذا‌های فست فودی هستند، قطعاً شفتلیا بسیار به یاد ماندنی و لذت‌بخش خواهد بود. در واقع در بین غذا‌های قبرس شمالی، شفتلیا یک غذای پر طرفدار شناخته می‌شود. این غذا با سوسیس بر روی زغال کباب شده و همراه با انواع سبزیجات سرو می‌شود.

  • قبل از کباب‌کردن ماهی صبور به آن سبزی ماهی، تمبر هندی، سیر و ادویه‌جات هم اضافه می‌کنند.
  • برای درست کردن این غذا از گوشت اردک، گردو، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار و دانه های ساییده شده ی انار استفاده می شود.
  • باقلا قاتق از غذاهای ملی و محبوب شمال است که با لوبیا رشتی، شوید، سیر و تخم مرغ درست می شود و معمولا با برنج کته سرو می شود.
  • در این مطلب سعی می‌کنیم دهانتان را آب بیندازیم و به معرفی برخی از بهترین غذاهای شمالی بپردازیم.
  • مرغ ماکانی اگر بهترین غذای هندی نباشد، قطعا یکی از بهترین غذاهای هند است.

مسیر های مختلفی هست که شما را وارد بلوار شیرودی می کند و در انتهای بلوار شیرودی و از طریق میدان آزاد، وارد بلوار کریم آباد می شوید و در انتهای کریم آباد هم وارد جاده اصلی خواهید شد. زمانی که وارد جاده اصلی، جاده ساحلی یا جاده تنکابن به شیرود شدید، بعد از مسافتی 400 متری در سمت راست جاده رستوران را مشاهده خواهید کرد. یک رستوران سنتی در تنکابن که ساحلی هم باشد و از طرفی، به عنوان یک کافه رستوران جذاب و دوست داشتنی شناخته شود فقط رستوران سنتی کابانا است. رستوران سنتی کابانا کافه رستوران محسوب می شود چون کلی غذای فست فودی و ایتالیایی خوشمزه و باکیفیت سرو می کند. در غرب تنکابن زمانی که از طریق خیابان فردوسی یا خیابان های شیخ فضل الله نوری و شهید مطهری به میدان شیرودی رسیده و سپس وارد بلوار شیرودی می شوید.

فسنجان ماهی

این غذا از ترکیب بادمجان کبابی، گردو، انار، چوچاق (نوعی سبزی محلی) و سیر پخته می‌شود. در بین انواع غذا‌های معروف قبرس شمالی باید کلفتیکو را به عنوان یک غذای بسیار خوشمزه از گوشت بره معرفی کرد که در تهیه آن از سیب زمینی سرخ شده نیز استفاده می‌شود. کلفتیکو به گونه‌ای طبخ می‌شود که گوشت، بسیار نرم و لطیف شده و به راحتی جویده خواهد شد. البته با توجه به اینکه در تهیه این غذا از گوشت استفاده می‌شود، بنابراین برای کسانی که گیاه‌خوار هستند اصلاً مناسب نخواهد بود. روغن جوش یکی از معروف‌ترین غذاهای غیرگیاهی در هند است که مختص مناطق شمال هند، خصوصاً کشمیر است. در خلاصه‌ترین حالت توصیف این غذا باید گفت که روغن جوش گوشت پخته شده بره است و شباهت زیادی به آبگوشت دارد.

طرز تهیه مرغ لواشکی خوشمزه و مخصوص به روش شمالی

برای پخت این آش خوشمزه معمولا به یک ساعت و نیم الی ۲ ساعت زمان نیاز است. مالابیج یا مالاتا را می‌توان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی مازندران دانست که طعم بسیار لذیذی دارد و معمولا در وعده شام صرف می‌شود. گیلانی ها با برنج، سیر، تخم مرغ، آب نارنج یا آبغوره، انواع سبزی جات معطر (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و کمی نعناع و چوچاق) خورشی به نام ترش تره تهیه می کنند و البته آرد هم به صورت اختیاری به این مواد می افزایند. خورش ترش تره گیلانی را همراه با برنج کته یا نان و در کنار ماهی دودی یا ماهی شور و انواع مخلفات گیلانی مانند ترب سفید، سیر، باقالی خام و …

با ۱۰ کبابی معروف بازارهای تهران آشنا شوید

گوشت چرخ‌کرده، حبوبات، سبزی محلی، کشمش، قیسی، آرد و هویج، به همراه چغندر ترکیبات اصلی این آش است. غذای خوشمزه دیگری که در گیلان می‌توانید میل کنید، ورقه گیلانی است. این غذا نوعی کوکوی بادمجان گیلکی بوده که همراه با نان یا برنج درست می‌شود. ترکیب این غذا از بادمجان، تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی و شوید درست شده است که طعم بی‌نظیری دارد. یک غذای ساده سنتی در گیلان، این کوکوی خوشمزه است و در شب سال نو معمولاً طبخ می‌شود. یک غذای مقوی که از تخم یا خاویار ماهی سفید به همراه سیب‌زمینی، پیاز، سیر، تخم‌مرغ و سبزی معطر درست می‌شود.

بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی جزو مواد اصلی میرزا قاسمی است. در محیطی با دکوراسیون زیبا، تخت های سنتی خاص و نورپردازی شکیل، برای مشتریان انواع غذا های ایرانی و محلی به همراه نوشیدنی های گرم و سرد لذیذ و متنوع سرو می شود. اکثر غذا ها بر پایه کباب هستند یعنی از چلو کباب کوبیده و چلو جوجه تا شیشلیک و غیره. در کنار غذا ها شما می توانید پیش غذا هایی همچون میرزا قاسمی، ترشیجات، زیتون پرورده و انواع ماست از ساده و چکیده تا محلی، موسیر و غیره را سفارش دهید.