دسته‌ها
اخبار

آشنایی با غذاهای سنتی اصفهان-غذای رژیمی

در بین هتل‌های شیراز، هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل چمران شیراز، در کنار بهترین منوی غذاهای بین‌المللی و ایرانی، به سرو غذاهای سنتی شیراز نیز می‌پردازند. این هتل‌ها و سایر هتل‌های شیراز را می‌توانید با خاطری آسوده در وب‌سایت ایران هتل بررسی و رزرو کنید. صفحه اختصاصی سایت طبایع برای معرفی انواع غذاهای سالم و توصیه شده در طب سنتی ایران به همراه ارائه دستور پخت و طرز تهیه هر یک از آنها و معرفی خواص و مزایای هر یک راه اندازی شده است.

دنده کباب، یکی از غذاهای مهم و مجلسی شهر کرمانشاه به شمار می‌آید که معمولا در مهمانی‌ها و مجالس مهم سرو می‌شود. تهیه و طبخ دنده کباب و سیخ کردن آن در خانه برخلاف بسیاری از کباب‌ها، نیاز به تبحر و تجربه خاص و رعایت کردن یکسری نکات دارد. خورش خلال بادام، یکی از غذاهای سنتی، لذیذ و مجلسی استان کرمانشاه است که برخی آن را به‌عنوان بهترین خورش ایرانی می‌شناسند. این خورش خوشمزه متشکل از گوشت گوسفندی به‌همراه خلال بادام، زرشک سیاه، هل، دارچین، گلاب، زعفران، رب گوجه‌فرنگی و لیمو امانی است. کرمانشاهی‌ها معمولا خورش خلال بادام را در مجالس رسمی همچون عروسی و عزا یا ایام محرم سرو می‌کنند. پیازهای خلالی خرد شده را در مقداری روغن محلی یا کره تفت دهید.

  • پایه این غذا را موادی مانند دل، قلوه و جگر گوسفند تشکیل می‌دهد که همراه با ادویه‌جات مختلف و سبزیجانی مثل پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی ترکیب می‌شوند وطعمی لذیذ را خلق می‌کنند.
  • بلغور پلو، یکی از انواع غذاهای ساده و گیاهی ایرانی است که می‌توان آن را به سرعت در خانه آماده کرد.
  • در اصل قلیه ماهی باید ترکیبی از دو طعم ترشی و تندی را همزمان داشته باشد.
  • دمپختک در ایران انواع مختلفی دارد و به دلیل سادگی در پخت و خوشمزگی و مقوی بودن از محبوبیت بالایی برخوردار است.

غذاهای محلی استان کرمان بسیار متنوع و خوشمزه هستند و در میان آن‌ها می‌توان به انواع خورش، آش، آبگوشت، پلو و خورش اشاره کرد. زیره، یکی از مشهورترین ادویه‌های استان کرمان است که در طبخ بسیاری از غذاهای محلی کرمان به کار می‌رود. همان طور که می‌دانید، مرغوب‌ترین و باکیفیت‎‌ترین زیره در ایران در استان کرمان به‌صورت خودرو رشد می‌کند و دلیل استفاده زیاد از این ادویه در غذای محلی کرمانی ها نیز همین است.

در آخر به سرخ شده و زعفران را به گوشت اضافه می‌کنند و می‌گذارند تا کاملاً بپزد. اسم این ترشی آنقدر ترش است که حتما شما را هم وسوسه می کند تا حداقل یکبار طعم آن را امتحان کنید. لیموی شیرازی، نمک و فلفل اعضای اصلی این ترشی خوشمزه و تند و ترش شیرازی است. البته روش های دیگری هم برای درست کردن این ترشی وجود دارد که افزودنی های بیشتری دارد. مرصع پلو از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی میباشد که از هویج، بادام، کشمش برای پخت آن استفاده میشود. ته چین مرغ که جز پرطرفدارترین غذاهای ایرانی محسوب میشود و در مجالس و عروسی ها نیز از آن استفاده میشود.

خورش پیچاق قیمه ( اردبیل )

یک غذای ایرانی ساده که معمولا به عنوان پیش‌غذا هم از آن استفاده می‌شود، «شیر برنج» است. در طرز تهیه شیر برنج از شیر و برنج استفاده و با دارچین به آن عطر و طعم داده می‌شود. در فهرست غذاهای ایرانی شیر برنج هم یک غذای صبحانه است و هم ناهار و شام.

شاطر عباس که موردعلاقه مردم محلی است، یکی از پرطرف‌دارترین رستوران‌های شیراز است. شاطر عباس غذاهای لذیذ ایرانی را در یک آشپزخانه اوپن، درست روبروی قسمت غذاخوری آماده و طبخ می‌کند. این رستوران یک رستوران شلوغ است که دارای فضای داخلی دنج و سنتی است که با دیوارهای کاشی‌کاری شده، نورپردازی ملایم و رومیزی‌های تزئین شده دکور شده است. موسیقی زنده و سنتی ایرانی و فضای داخلی تمیز، از رستوران صوفی یک رستوران کاملاً مدرن ساخته است.

خورش قیمه یکی از غذاهای سنتی ایرانی محبوب

قیمه نثار از نظر ارزش غذایی، حرف زیادی برای گفتن دارد. به علاوه اگر برنج را به همراه سبوسش مصرف کنید، پتاسیم موجود در آن، می‌تواند در کنترل فشار خون هم تأثیرگذار باشد. برای تهیه آش رشته حبوبات و سبزی ها را با هم مخلوط کرده و در انتها رشته ها را به آن اضافه می کنند و برای تزیین آش از نعنا و سیر و پیاز سرخ کرده و کشک از آن استفاده می کنند. حال با خیال راحت می‌توانید دوغ خود را به غذا اضافه کنید. البته باید بدانید که می‌توانید بسته به سلیقه خود میزان دوغ مورد استفاده در غذا را کم و آب آن را بیشتر کنید.

این خورش با عطروبوی اشتهابرانگیز و ظاهر متفاوتش، گزینه‌ای عالی برای مجالس و مهمانی‌ها به شمار می‌رود. کلیدی‌ترین نکته برای تهیه یک دنده کباب خوشمزه، آبدار و مغزپخت شده، استفاده از حرارت ملایم و صبر و زمان زیاد است. پس اگر قصد دارید یک دنده کباب بی‌نقص در خانه درست کنید، یک روز آزاد را انتخاب کنید تا زمان کافی برای آشپزی در اختیار داشته باشید. دنده کباب را با برنج یا نان تازه، پیاز، نارنج، ماست و انواع سبزیجات به سر سفره بیاورید و مطمئن باشید که همه عاشق این غذا خواهند شد.

برنج از مواد اولیه بسیار پرطرفدار از غذاهای ایرانی است. به دلیل شرایط جغرافیایی ایران و کشت زیاد این دانه خوش طعم و خوش عذر غذاها هم تاثیر زیادی از آن گرفته اند. اسم لوبیاپلو که می‌آید تصویر یک بشقاب برنج نارنجی رنگ همراه با لوبیاسبزهایی در بینش در ذهنتان نقش می‌بندد. اما لوبیاپلویی که قرار است امروز در موردش با شما صحبت کنیم کمی متفاوت است.