دسته‌ها
اخبار

آشنایی با غذاهای سنتی اصفهان-غذای رژیمی

همچنین از ساعت ۸ هر شب، برنامه موسیقی زنده در رستوران سنتی شب‌های سرو برقرار است. مرصع پلو، همان طور که از نامش بر می‌آید، پلویی آراسته به نگین های رنگین و شیرین مزه است. این غذا طعمی شیرین دارد و در آن مواد اولیه و بومی ایرانی را می‌توان دید که از آن جمله پسته، بادام، مربای پرتغال، زرشک و هویج و زعفران است. همچنین اندکی شکر به پلو افزوده می‌شود تا ترشی بیش از حد زرشک ها را به تعادل برساند. مرصع پلو را تنها برای مناسبات خاص مانند عروسی ها تدارک می‌بینند، چرا که طعم شیرین آن نشانی از امید به آغازی شیرین و خوش است.

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای اصفهان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. در سفر به کیش می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی را در رستوران های کیش میل کنید. انواع و اقسام رستوران‌ها، بهترین و خوشمزه‌ترین غذاها را برای شما سرو می‌کنند.

  • با معروف‌ترین غذاهای محلی ایران، یکی از سه مکتب خوراک جهانی آشنا شوید و یک روز لذت‌بخش را در میان انواع طعم‌های لذیذ و وسوسه‌کننده سپری کنید.
  • نمک، فلفل و زردچوبه را به ماهی سرخ شده اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید.
  • سبزی‌ها که شامل گشنیز و جعفری است را به پیازداغ اضافه می‌کنید و کمی تفت دهید تا آب آن‌ها گرفته شود.
  • پختن یک مرغ کامل در حالی که گوشتش کاملاً نرم شده باشد، کار هر کسی نیست.
  • ترکیب سبزی‌های کلم پلوی شیرازی، منحصر‌به‌فرد است و هیچ شباهتی به پلوهای سبزی‌دار کلاسیک از جمله باقالی پلو، سبزی پلو و شوید پلو ندارد.

غذاهای محلی این استان معمولا با نان محلی سرو می‌شوند و از میان آن‌ها می‌توان به شله ماسی، شله ماشکی، شله بادامی، کله جوشک، شله شیری، پلو یا آش کنگری، نان بلوط و غیره اشاره کرد. آن‌ها برای قورمه کردن گوشت، بزغاله را در اواسط پاییز ذبح می‌کردند و سپس پوست آن‌ را به‌صورت خیکی می‌کندند تا از آن مشک درست کنند. لاشه‌ بز در ادامه تمیز شده و از جایی مانند سقف راهرو یا دالان آویزان می‌شد تا برای یک شب به‌اصلاح لاشه ببندد.

جالب است بدانید که منوی این رستوران محدود به غذاهای سنتی نیست و انواع غذاهای فرنگی نیز در آن به چشم می‌خورد. در ضمن همه شب به جز ایام سوگواری، از ساعت ۷ عصر تا ۱۲ شب، برنامه موسیقی زنده سنتی با اجرای خوانندگان و نوازندگان بنام تهران برگزار می‌شود. رستوران و سفره‌خانه سنتی عمارت تهرانپارس، یکی از پاتوق‌های دنج برای دورهمی‌های دوستانه محسوب می‌شود.

۲۰. غذاهای محلی استان خراسان شمالی

این غذا معولا گوشت كوبیده ندارد و مواد آن به‌همراه آب آن خورده می‌شود؛ اما می‌توان آن را شبیه آبگوشت ساده نیز سرو کرد. شما می‌توانید گوشت را به‌همراه پیاز، سبزی و لوبیا از ابتدا تفت دهید و سپس در زودپز بریزید. باقلی قاتق، یکی از خورش‌هایی است که می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا یا همراه غذا در کنار غذاهایی چون ماهی کولی، ماهی شور و غیره نیز سرو کرد. این غذا با عطر و بوی سیر و شوید تازه سرخ‌شده، هوش را از سر شما خواهد برد. شله ماسی، شله دووی، شله ماستی یا شله دوغی، یکی از غذاهای ساده و محلی کهگیلویه و بویر احمد است که با برنج، دوغ، پونه و پیاز داغ درست می‌شود. شیشلیک از غذاهای مخصوص مشهد به حساب می‌آید که از واژه‌ای ترکی گرفته شده است.

خورش بادمجان یکی از انواع خورش های قدیمی و خوشمزه ایرانی است که شباهت زیادی به خورش قیمه دارد و از محبوب ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود. هویج پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که می توانید آنرا به همراه گوشت یا مرغ تهیه کنید. خورش قیمه یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود.

رستوران سنتی سیمرغ یکی از معروف‌ترین رستوران های سنتی تهران محسوب می‌شود که در محدوده خیابان شریعتی و بهار شیراز قرار دارد. رستوران سنتی سیمرغ ظاهری کلاسیک و در عین حال شیک و امروزی دارد. این رستوران دارای سالنی بسیار بزرگ است و با وجود سرو قلیان، دود آن سایر مهمانان را آزار نمی‌دهد.

آداب و رسوم مردم استان قم

این روش باعث می‌شود طعم گوشت به درون این مخلفات نفوذ کند و غذا به مراتب لذیذتر شود. جالب است بدانید که کلسیم موجود در بادامی که در قیمه نثار استفاده می‌شود، دو برابر پسته است! علاوه بر این پروتئین و ویتامین دی موجود در آن را هم نباید نادیده گرفت. پس وجود این مغز‌ها در قیمه نثار می‌تواند ارزش غذایی آن را تا حدودی برای شما روشن کند.

لیست غذاهای ایرانی و غذاهای استان مازندران

این غذای سنتی شیراز از برنج، بادمجان، مرغ، ماست، تخم‌مرغ و زیره تشکیل شده است. دو پیازه شیرازی معجونی متشکل از پیاز، سیب زمینی، آب لیمو، جعفری، نمک، فلفل، زردچوبه و کره است. همبرگر که یک غذا بین المللی میباشد و میتوان آن را در لیست انواع غذاهای ایرانی و خارجی معروف و پرطرفدار به شمار آورد. سبزی پلو با ماهی که جز پرطرفدارترین غذاهای ایرانی بوده و خوردن آن در ایام خاص مانند شب عید جز رسومات نیز میباشد. انواع پلوها مثل لوبیاپلو، عدس پلو،زرشک پلو،باقالی پلو،استانبولی پلو، دمپختک و بسیاری غذاهای دیگر که با برنج طبخ می شوند هرگز برای ایرانیان تکراری نخواهند شد. مثل کوفته‌های یزدی که چند نوع داشتند، قلیه‌های یزدی هم انواع مختلفی دارند.

به نظر می‌رسد رستوران‌ها هنوز آنقدر مهارت پیدا نکرده‌اند که این غذای خوشمزه را به منوی خود اضافه کنند. پس برای خوردن این غذا آن هم به شکل اصیل و سنتی بهتر است به سراغ خانه‌های سیستان و بلوچستانی و بانوان باسلیقه این منطقه بروید. قیمه نثار یکی از غذاهای ایرانی است که به طور سنتی در قزوین پخته می‌شود.